Ak sa nesústredíme na prácu, trvá nám dlhšie a nie je dostatočne kvalitná.
Sedíš v práci v strese, či stihneš dokončiť všetko, čo máš. Urobíš si kávu, porozprávaš sa s kolegom. Prečítaš si správu od kamaráta. Pozrieš si zľavy na e-shopoch. Prejde hodina a zistíš, že si dokopy nič neurobil. Vrátiš sa teda k práci. Po piatich minútach však z neznámych príčin skroluješ Instagram.

Odbehneš si po vodu, kde stretávaš iného kolegu. Opäť prehodíš pár slov. Už si v práci takmer dve hodiny a stále si sa nikam neposunul. Stres stúpa, nútiš sa do práce. Podvedome však tvoja myseľ vyberá donášku, odkiaľ si objednáš obed. Čas plynie a z práce neubúda. Pravidelne sa ti stáva, že po ôsmich hodinách pracovného času odchádzaš unavený, tvoje povinnosti sa však presúvajú na ďalší deň.

Za neefektívnou prácou často stoja problémy s koncentráciou. O tom, ako sa dá naša schopnosť sústredenia na prácu zlepšiť, sme sa rozprávali s PhDr. Annou Matúsovou zo spoločnosti Performia, ktorá má viac ako 25-ročnú prax s pracovnou etikou.
Umenie koncentrácie je o tom, že dokážeme smerovať svoju pozornosť na veci, ktoré sú dôležité.
„Každý má v rámci pozornosti daný nejaký potenciál. Sú ľudia, ktorí sa dokážu od narodenia sústrediť lepšie, a potom sú tí, ktorí s tým majú problém. Rozdiely vidíme už pri deťoch. Niektoré dokážu celú hodinu sedieť v škole a počúvať pani učiteľku, iné odsledujú každého motýľa letiaceho naokolo. Umenie koncentrácie je o tom, že dokážeme smerovať svoju pozornosť na veci, ktoré sú dôležité. Vtedy podávame dobré výkony. Ak nám pozornosť uteká všetkými smermi a snažíme sa robiť všetko naraz, zabúdame a robíme chyby,“ hovorí Matúsová.
Samotná schopnosť dobrej koncentrácie sa len tak zo dňa na deň zmeniť nedá. Môžeš sa však naučiť, ako cielene riadiť svoju pozornosť. Na čom všetkom však treba zapracovať, keď sa chceš naučiť pracovať efektívne?
1. Nenechaj sa rušiť
Problémom, prečo sa nedokážeš sústrediť, môže byť aj samotné pracovné prostredie. Veľa spoločností funguje v open space kanceláriách, kde pracuje množstvo ľudí pohromade. Keď si predstavíme takú typickú kancelársku scénku, ľudia s dobrou koncentráciou zväčša pracujú na svojich zadaniach. Tí s horšou sa snažia akokoľvek odpútať pozornosť nielen svoju, ale aj ostatných.
Začnú rozprávať zážitky z predchádzajúceho dňa. Vybavujú si dlhé osobné telefonáty. Kontrolujú sociálne siete. Čas beží a ich práca stojí.
„Čo je horšie, vedia stiahnuť aj pozornosť ľudí, ktorí boli dovtedy sústredení na prácu. Ak na niečom pracujeme, kolegovi, ktorí odvádza našu pozornosť, by sme mali vedieť zdvorilo povedať: Nechaj ma to, prosím, dokončiť, hneď sa ti venujem,“ hovorí expertka na pracovnú etiku Matusová.
Ak odídeš od niečoho, čomu si sa aktuálne venoval, bude ti trvať dlhšie znova sa v tom znova zorientovať. Pokiaľ nejde o niečo skutočne závažné, malo by byť tvojou prioritou dokončenie zadaní, nie debata s kolegom alebo rýchly prieskum sociálnych sietí.

2. Nauč sa plánovať
Ak si veci plánujeme vopred, máme väčšiu šancu, že ich dotiahneme do konca. Plánovanie ide ruka v ruke s koncentráciou. Vďaka sústredeniu pozornosti totiž svoje plány dokážeš dotiahnuť do konca.
Nie všetci vedia plánovať. Sú ľudia, ktorí nevedia, čo bude na druhý deň, a sú ľudia, ktorí majú všetko presne naplánované. Plánovanie je dobrým nástrojom na to, aby sme vedeli riadiť svoju pozornosť. Počas dní, keď sme naozaj zaneprázdnení, je fajn urobiť si „to do“ list. Mať v bodoch napísané, čo presne kedy urobíme.
„Ideálne je riadiť sa pravidlom: čo môžem urobiť hneď, jednoducho hneď urobím. Všetko, čo je hotové, si viac nevyžaduje moju pozornosť, a tak sa môžem koncentrovať na iné. Keď ukončím jednu vec, pustím sa s plným sústredením do druhej. Neskutočne to pomáha ľuďom, ktorí majú problém s koncentráciou v práci,“ vysvetľuje Matúsová.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako si efektívne naplánovať pracovný deň.
- Ako ovplyvňuje koncentrácia dlhodobé ciele.
- Ako si ustrážiť čas na sociálnych sieťach.