hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Podnikanie

Slovenským automobilkám hrozí, že čoskoro úplne zastavia výrobu. Problém prichádza z Číny a volá sa nedostatok horčíka

Po čipovej kríze prichádza hrozba zastavenia dodávok horčíka z Číny, bez ktorého výroba áut nie je možná.

Martina Havranová
3. 11. 2021 9:30 Čas čítania: 3:29
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Podnikanie
1
Martina Havranová
3. 11. 2021 9:30
Čas čítania: 3:29

Slovenským automobilkám hrozí, že čoskoro úplne zastavia výrobu. Problém prichádza z Číny a volá sa nedostatok horčíka

Po čipovej kríze prichádza hrozba zastavenia dodávok horčíka z Číny, bez ktorého výroba áut nie je možná.

Martina Havranová
3. november 2021, 9:30
Čas čítania: 3:29
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn

Automobilový priemysel zamestnával na konci roka 2020 na Slovensku priamo až 165 000 ľudí a tvorí takmer polovicu slovenského exportu. Od začiatku pandémie však bojuje s problémami, ktoré vyvrcholili dočasným spomalením výroby a v budúcnosti môžu prispieť k zvýšeným cenám nových automobilov. 

 

Kým rok 2019 bol rekordným v počte vyrobených áut na Slovensku, rok 2020 ovplyvnila viac ako mesačná odstávka výroby. V roku 2021 prišla kríza spojená s nedostatkom čipov a dodávok surovín. 

 

Zdroj: AP Photo/Petr David Josek

 

V roku 2019 sa na Slovensku počas prvého polroka vyrobilo rekordných 615 000 vozidiel. V roku 2020 to bolo výrazne menej – 420 000 vozidiel – a automobilky výpadok vo výrobe do konca roka už nedobehli. V prvom polroku roka 2021 bolo vyrobených zhruba 555 000 vozidiel, od polovice roka však bojujú okrem pandémie s novým problémom, a to nedostatkom čipov. 

Budú autá v budúcnosti drahšie?

Keďže za posledné dva roky sa vyrába menej áut a samotná výroba sa komplikuje, je na mieste očakávať aj zvýšenie ceny nových vozidiel. „Vývoj cien sa veľmi ťažko predpovedá a je ovplyvnený mnohými faktormi. Odhliadnuc od všetkých nepriaznivých vplyvov, ktoré v súčasnosti vnímame, ceny by sa aj tak zvyšovali,“ vysvetľuje Ján Pribula, generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR.

Zvyšovanie cien je totiž prepojené s novou smernicou o všeobecnej bezpečnosti, ktorá bola v EÚ schválená minulý rok. „Smernica zvyšuje nároky na prvky aktívnej a pasívnej bezpečnosti vo vozidlách. Znamená to, že prvky, na ktoré sme boli zvyknutí pri drahších modeloch, akými sú napríklad asistent rýchlosti, adaptívny tempomat alebo udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, budú povinne vo všetkých nových vozidlách,“ pokračuje Pribula. 

 

Komplikovaná situácia v automobilovom priemysle sa ešte zďaleka nekončí, a hoci sa avizuje postupné obnovenie dodávok, situácia na trhu s čipmi stále nie je stabilná.

 

Zaradenie viacerých bezpečnostných prvkov by tak mohlo v budúcom roku zdvihnúť ceny najmä v segmente najlacnejších modelov značiek.

 

„Zvyšovanie počtu elektronických súčiastok vo vozidle naráža na problém, s ktorým automobilový priemysel bojuje už teraz – a tým je čipová kríza. Do toho vstupujú zvyšujúce sa ceny kovov, potenciálny nedostatok horčíka a, samozrejme, nepomáha ani fakt, že automobilky idú na polovičný alebo tretinový výkon, čo znižuje ich efektivitu,“ pokračuje.

 

Kým nových vozidiel sa vyrába menej a čakacie lehoty sa pri niektorých modeloch šplhajú až nad hranicu jedného roka, dopyt, pochopiteľne, rastie aj v segmente ojazdených automobilov.

Vyskúšaj predplatné REFRESHER+
za 5
a čítaj všetko bez obmedzení
PRIDAJ SA K PREDPLATITEĽOM UŽ MÁM PREDPLATNÉ: PRIHLÁSIŤ SA
alebo Odomkni článok cez SMS
Dočítaj článok do konca za SMS v hodnote 3,50€. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 105470 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj bez obmedzení celý mesiac. Stačí poslať SMS (za 5€). Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Či hrozí, že automobilky na Slovensku prestanú vyrábať.
  • Prečo je nedostatok horčíka.
  • Ako automobilkám pomáha tzv. kurzarbeit.

Upozorniť na chybu - ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Kia Slovensko
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy Podnikanie
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac