Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Aktivuj si predplatné na pol roka zadarmo s ČSOB
3. novembra 2021 o 9:30
Čas čítania 3:29
Martina Havranová

Slovenským automobilkám hrozí, že čoskoro úplne zastavia výrobu. Problém prichádza z Číny a volá sa nedostatok horčíka

PODNIKANIE AUTOMOBILOVÝ PRIEMYSEL EKONOMIKA
Uložiť Uložené

Po čipovej kríze prichádza hrozba zastavenia dodávok horčíka z Číny, bez ktorého výroba áut nie je možná.

Automobilový priemysel zamestnával na konci roka 2020 na Slovensku priamo až 165 000 ľudí a tvorí takmer polovicu slovenského exportu. Od začiatku pandémie však bojuje s problémami, ktoré vyvrcholili dočasným spomalením výroby a v budúcnosti môžu prispieť k zvýšeným cenám nových automobilov. 

Kým rok 2019 bol rekordným v počte vyrobených áut na Slovensku, rok 2020 ovplyvnila viac ako mesačná odstávka výroby. V roku 2021 prišla kríza spojená s nedostatkom čipov a dodávok surovín. 

Škoda Auto
Zdroj: AP Photo/Petr David Josek

 

V roku 2019 sa na Slovensku počas prvého polroka vyrobilo rekordných 615 000 vozidiel. V roku 2020 to bolo výrazne menej – 420 000 vozidiel – a automobilky výpadok vo výrobe do konca roka už nedobehli. V prvom polroku roka 2021 bolo vyrobených zhruba 555 000 vozidiel, od polovice roka však bojujú okrem pandémie s novým problémom, a to nedostatkom čipov. 

Budú autá v budúcnosti drahšie?

Keďže za posledné dva roky sa vyrába menej áut a samotná výroba sa komplikuje, je na mieste očakávať aj zvýšenie ceny nových vozidiel. „Vývoj cien sa veľmi ťažko predpovedá a je ovplyvnený mnohými faktormi. Odhliadnuc od všetkých nepriaznivých vplyvov, ktoré v súčasnosti vnímame, ceny by sa aj tak zvyšovali,“ vysvetľuje Ján Pribula, generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR.

Zvyšovanie cien je totiž prepojené s novou smernicou o všeobecnej bezpečnosti, ktorá bola v EÚ schválená minulý rok. „Smernica zvyšuje nároky na prvky aktívnej a pasívnej bezpečnosti vo vozidlách. Znamená to, že prvky, na ktoré sme boli zvyknutí pri drahších modeloch, akými sú napríklad asistent rýchlosti, adaptívny tempomat alebo udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, budú povinne vo všetkých nových vozidlách,“ pokračuje Pribula. 

Komplikovaná situácia v automobilovom priemysle sa ešte zďaleka nekončí, a hoci sa avizuje postupné obnovenie dodávok, situácia na trhu s čipmi stále nie je stabilná.

Zaradenie viacerých bezpečnostných prvkov by tak mohlo v budúcom roku zdvihnúť ceny najmä v segmente najlacnejších modelov značiek.

„Zvyšovanie počtu elektronických súčiastok vo vozidle naráža na problém, s ktorým automobilový priemysel bojuje už teraz – a tým je čipová kríza. Do toho vstupujú zvyšujúce sa ceny kovov, potenciálny nedostatok horčíka a, samozrejme, nepomáha ani fakt, že automobilky idú na polovičný alebo tretinový výkon, čo znižuje ich efektivitu,“ pokračuje.

Kým nových vozidiel sa vyrába menej a čakacie lehoty sa pri niektorých modeloch šplhajú až nad hranicu jedného roka, dopyt, pochopiteľne, rastie aj v segmente ojazdených automobilov.

Pridaj sa do klubu REFRESHER+
Skúšobné
0 €
7 dní bezplatne
Prístup ku prémiovým článkom
Najskôr máš predplatné na 7 dní zadarmo a následne od 11. 7. 2025 platíš 5 € raz za 4 týždne
Základné
5 €
Účtuje sa raz za 4 týždne
1,25 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Menej reklám
150 kreditov každé 4 týždne na nákup benefitov
Ročné - 17 %
60 € 50 €
Účtuje sa raz za rok
0,96 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Úplne bez reklám
2 000 kreditov ihneď na nákup benefitov
Zdieľanie článkov kamošom
Všetky možnosti predplatného Mám zľavový kód
Dokončením súhlasím s pravidlami a podmienkami portálu Refresher.
Je cool čítať s porozumením, je smart dočítať článok zadarmo.
Chcem smart predplatné
Pridaj sa do klubu REFRESHER+

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Či hrozí, že automobilky na Slovensku prestanú vyrábať.
  • Prečo je nedostatok horčíka.
  • Ako automobilkám pomáha tzv. kurzarbeit.
Dočítať článok
Máš už predplatné?
Prihlásiť sa
Dočítať článok
Poslať sms
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 105470 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
Odomknúť cez SMS
Tento článok
Poslať sms Ako to funguje?
Všetky články na mesiac
🤩 Len 1,50€ navyše
POSLAŤ SMS Ako to funguje?
Po odomknutí získaš
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Napr.: Burger v Roxore ZDARMA , Kaliforňan miska podľa vlastného výberu ZDARMA alebo Lístok ZDARMA na linke Bratislava – Viedeň/Schwechat
Zobraziť všetky (17)
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac