Mestá majú slúžiť ľuďom, nie stojacim autám, hovorí country manažér Boltu Eduard Suchánek
Country manažér spoločnosti Bolt Eduard Suchánek v rozhovore vysvetľuje, ako môžu nové digitálne platformy pomôcť mestám s kolabujúcou dopravou a nedostatkom parkovania.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
Mestá majú slúžiť ľuďom, nie stojacim autám, hovorí country manažér Boltu Eduard Suchánek
Country manažér spoločnosti Bolt Eduard Suchánek v rozhovore vysvetľuje, ako môžu nové digitálne platformy pomôcť mestám s kolabujúcou dopravou a nedostatkom parkovania.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
Estónska spoločnosť Bolt sa zamerieva na tvorenie sietí alternatívnej dopravy, ktorá by mala zmenšovať počet automobilov v mestách. Ako hovorí country manažér spoločnosti Eduard Suchánek, mestá majú slúžiť ľuďom, nie stojacim autám.
Kým v hlavnom meste je čoraz bežnejším variantom ísť ráno do práce kolobežkou alebo na bicykli, Bolt sa snaží spôsoby alternatívnej dopravy priniesť i do menších miest aj v rámci projektu Mobilné Slovensko. „Nechceme, aby bola alternatívna doprava výsadou veľkých miest,“ vysvetľuje v rozhovore Suchánek.
Bolt pochádza pôvodne z Estónska a je známe, že väčšinu svojich projektov najskôr testujete v hlavnom meste Tallinn. Čo všetko momentálne v rámci Boltu funguje v Estónsku?
V Tallinne máme Ride Hailing, taxíky, elektrické kolobežky a bicykle. Funguje tam aj Bolt Food a zároveň aj Bolt Market, rozvoz potravín do 15 minút. Car Sharing je posledná spustená služba, v rámci ktorej si môžete na ulici požičať nielen kolobežku, ale aj automobil.
Všetky produkty by sme chceli postupne priniesť aj na Slovensko. Bolt Market sa bude spúšťať už čoskoro a postupne by sme chceli priniesť aj službu Car Sharing. Zatiaľ nemáme presný dátum, ale dúfam, že to bude skoro.
Máte už dáta, či sa vďaka takémuto množstvu služieb alternatívnej dopravy podarilo znížiť počet osobných áut?
Ešte nemáme kompletné dáta od spustenia služby Car Sharing. Máme však iný zaujímavý prieskum. V Tallinne sme v aplikácii, ktorá prednostne ponúka jazdy taxíkom, pri kratších trasách ponúkli zákazníkom ako alternatívu jazdu kolobežkou.
V jednom prípade z dvadsiatich si zákazníci skutočne zvolili kolobežku. V prepočte tým v Tallinne, čo je mesto veľkostne podobné ako Bratislava, ušetríme až 100 000 jázd ročne. Zatiaľ je to pilotný projekt, ale na ňom vidíme, že takáto zdieľaná doprava dokáže čiastočne nahradiť jazdy autom.
Majú Estónci v priemere podobný počet áut na rodinu ako my?
V rámci Európy je to podobné asi všade, vyšší priemer je len v Amerike. Preto prakticky všetko, čo otestujeme v Tallinne, má perspektívu využitia aj na Slovensku.
Prednedávnom ste sa spojili s ďalšími spoločnosťami, ktoré sa zameriavajú na zdieľanú dopravu, a vytvorili ste projekt Mobilné Slovensko. Čo bol hlavný impulz?
My a ďalšie spoločnosti, ktoré poskytujú nejaké moderné alternatívy dopravy, veríme, že Slovensko môže byť príkladnou krajinou, kde sa doprava využíva efektívne a počty jázd osobným autom sa znižujú.
Rýchlorastúce mestá majú slúžiť ľuďom a nie stojacim autám. Zo strany slovenských miest pozorujeme záujem o nové trendy v doprave a chceme viesť dialóg s predstaviteľmi miest, ale aj so zástupcami štátov, aby legislatíva bola nastavená výhodne. Máme veľa dát, ktoré sme ochotní zdieľať s mestami alebo so štátmi.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.