hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
Podnikanie

Cena investičného alkoholu rastie v priemere o 10 až 15 % ročne. Koľko sa dá zarobiť pri kúpe whisky či prémiového vína?

Kúpa prémiového alkoholu je zaujímavou investičnou príležitosťou a predpokladá sa, že jeho cena má v najbližšom období stále rásť.

Martina Havranová
6. 1. 2022 9:30 Čas čítania: 5:53
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Podnikanie
0
Martina Havranová
6. 1. 2022 9:30
Čas čítania: 5:53

Cena investičného alkoholu rastie v priemere o 10 až 15 % ročne. Koľko sa dá zarobiť pri kúpe whisky či prémiového vína?

Kúpa prémiového alkoholu je zaujímavou investičnou príležitosťou a predpokladá sa, že jeho cena má v najbližšom období stále rásť.

Martina Havranová
6. január 2022, 9:30
Čas čítania: 5:53
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn

Investovanie do alkoholu sa často prirovnáva k investícii do umenia. Ekonomickú úspešnosť pri ňom prináša dokonalá znalosť tohto sveta. Zvonka sa môže javiť ako nástroj rýchleho a jednoduchého zbohatnutia, experti z odboru však hovoria, že za každou výhodnou kúpou je premyslené investičné rozhodnutie. „Až 99 % ľudí preceňuje svoje rozhodnutia pri investíciách do alkoholu. Je bežné, že si predstavujú, ako si za 50-eurovú fľašu whisky kúpia o 20 rokov dom,“ hovorí Václav Rout, expert na whisky. 

 

Hodnota prémiových značiek alkoholu môže narásť až o niekoľko desiatok percent ročne, v priemere sa však rast investičného alkoholu pohybuje niekde medzi 10 až 15 %. Výnos sa teda dá prirovnať k investíciám do indexových fondov. Podľa Václava Routa je však vstup na trh investičného alkoholu riskantný najmä v prípade, že dlhodobo nesledujete jeho vývoj. 

 

Priemerný ročný výnos pri investícii do whisky sa pohybuje okolo 15 %.
Priemerný ročný výnos pri investícii do whisky sa pohybuje okolo 15 %. Zdroj: Pexels/Cottonbro

 

Nie každá fľaša bude mať vysokú hodnotu

Václav Rout je v susednom Česku považovaný za experta na whisky a zároveň aj vášnivého zberateľa, ktorý má vo svojej zbierke okolo 8 000 fliaš. „Robím pre investičný fond Wine Management, ktorého súčasťou je aj bočný fond na whisky. Pre Českú národnú banku v ňom zastávam rolu odborného garanta a robím pravidelné hodnotenie ich portfólia. Majú obrovskú zbierku, ktorá obsahuje napríklad 70-ročnú Red Collection od Macallanu, kde tri fľaše (78, 74 a 71 rokov) majú hodnotu 6 miliónov českých korún,“ rozpráva a vzápätí zdôrazňuje, že nie každá whisky, ktorá má vysoký vek, je automaticky hodnotná.

„Ľudia niekedy nájdu doma fľašu whisky po dedkovi a myslia si, že ju predajú za stovky tisíc, lebo si niekde prečítali podobný príbeh. Zväčša majú značky ako Johnnie Walker a Ballantines, ktoré sa aj pri vyššom veku predávajú možno v cene na úrovni 100 eur,“ dodáva.

 

Investičný potenciál pri whisky stanovuje hneď niekoľko faktorov. Je to, samozrejme, značka, fakt, či ide o limitovanú výrobu, vývoj ceny na aukciách, história pálenice, kde bola vyrobená, a tiež historické obdobie, ktoré dátum jej výroby ovplyvňovalo.

 

„Nie je to niečo, čo sa dá naučiť za pár dní. Napríklad existuje pálenica, ktorá vyprodukovala za svoju existenciu len 300 fliaš. Pochopiteľne sa nejaká časť vypila, tak dajme tomu, že na trhu je možno 250 fliaš. Ak si kúpite jednu z nich, môžete si byť istí, že máte unikátnu fľašu,“ vysvetľuje, prečo je pri investíciách do whisky také dôležité poznať nielen ceny na trhu, ale aj históriu.

 

 

Najvyhľadávanejšie investičné značky whisky sú práve tie zo zrušených páleníc. „Ak nejaká pálenica neexistuje a neprodukuje nové fľaše, jej zásoby sú limitované. Napríklad značky Brora alebo Port Ellen. Ide o vzácnejšie kusy na trhu. Pre zberateľov mimo investičného alkoholu je stále jednotkou Macallan,“ dopĺňa Rout.

 

Vo všeobecnosti však pri investičnom alkohole platí pravidlo, že je výhodnejšie, ak človek kúpi jednu drahšiu fľašu ako niekoľko lacnejších. Drahšia fľaša je totiž unikátnejšia, a ak ju bude chcieť jej majiteľ neskôr predať, existuje väčšia šanca, že ju predá so ziskom. 

 

V rámci investícií je najväčší záujem o whisky z páleníc, ktoré už neprodukujú nové fľaše.
V rámci investícií je najväčší záujem o whisky z páleníc, ktoré už neprodukujú nové fľaše. Zdroj: Pexels/Cottonbro

 

Whisky má oproti zbieraniu investičných vín jednu výhodu – nepotrebujete vlastniť certifikovaný sklad. Aj cenené vína totiž strácajú na trhovej hodnote, ak ich majiteľ nemá certifikát o správnom uskladnení.

„Whisky nie je náročná na skladovanie, pokiaľ ju nebudete mať na priamom slnku alebo vedľa radiátora. Chlad a tma sú ideálne. Whisky je veľmi odolná. Ja mám fľaše, ktoré pochádzajú z 30. alebo 40. rokov, sú otvorené a sú v poriadku,“ pokračuje Rout.

 

Trh investičného alkoholu tiež prechádza digitalizáciou a vzácnejšie kusy dostávajú svoje vlastné tokeny, vďaka ktorým je možné sledovať pohyb fliaš na trhu a vývoj ceny. V budúcnosti by táto technológia mohla zabrániť aj predaju kradnutých fliaš. 

 

Pandémia spôsobila pokles aj v rámci trhu investičného alkoholu. „Minulý rok sa priemerný nárast cien whisky pohyboval na úrovni 13 % ročne. Tento rok je rast na hranici 16 až 17 %. Najskôr to kleslo v dôsledku pandémie, no teraz hodnota stúpa. Ale, samozrejme, sú exkluzívne fľaše, ktorých hodnota stúpne aj 60 až 70 %,“ dopĺňa Rout. Do budúcnosti sa predpokladá, že cena whisky bude naďalej rásť.

 

Minulý rok sa priemerný nárast cien whisky pohyboval na úrovni 13 % ročne. Tento rok je rast na hranici 16 až 17 %.

 

Aj keď percentá ročných výnosov pri investičnom alkohole vyzerajú lákavo, netreba zabúdať na dôležitý faktor. „Whisky nemá takú likviditu ako napríklad podielové fondy. Nejde o okamžitý predaj v prípade, že budete potrebovať peniaze. Navyše Slovensko aj Česko majú reštrikcie pri predaji alkoholu. Preto si treba uvedomiť, že ak si chcete predajom alkoholu zarábať pravidelne a nebudete mať licenciu na jeho predaj a podnikateľské oprávnenie, môžete sa dostať do problémov. Väčšina ľudí, ktorí pracujú s investičným alkoholom, preto nakupuje aj predáva v zahraničí,“ vysvetľuje a dodáva, že najvhodnejší čas na kúpu investičného alkoholu je momentálne za nami, keďže aktuálne sa nachádzame pravdepodobne na vrchole a cena investičného alkoholu v tomto období možno dosahuje svoje maximá.

 

Degustácia v múzeu svetových vín La Cité du Vin vo francúzskom Bordeaux.
Degustácia v múzeu svetových vín La Cité du Vin vo francúzskom Bordeaux. Zdroj: TASR/Michal Svítok

Pandémia zapríčinila pokles záujmu o vinárstvo

Zatiaľ čo väčšina vín sa kupuje na účely okamžitej konzumácie, niektoré vína ľudia kupujú s úmyslom predať ich v budúcnosti za vyššiu cenu.

 

„Investícia do vína sa vykonáva jednou z dvoch metód. Prvá zahŕňa nákup a opätovný predaj jednotlivých fliaš alebo debničiek konkrétnych vín, keďže investičné vína sa zvyčajne predávajú po šiestich alebo dvanástich fľašiach. Druhou možnosťou je nákup akcií investičného vinárskeho fondu, ktorý združuje kapitál investorov,“ vysvetľuje somelierka Denisa Šutáková z WinePlanet/Corner & Co.

Vo Francúzsku ide o vína z oblasti Bordeaux v klasifikácii Premier Cru Classé, kde predaj nových ročníkov prebieha výlučne v predstihu, predtým než sa nafľašujú v kampani En Primeur. V oblasti Burgundska je to Hospices de Beaune. 

 

Dopyt po kalifornských vínach stúpol vďaka obchodníkovi a vínnemu expertovi Stevenovi Spurrierovi, ktorý zorganizoval v roku 1976 súťaž vín Judgement of Paris.

 

K investičným vínam môžeme radiť aj Champagne. Postupne sa k nim pridávajú „super toskánske“ vína z oblasti Bolgheri – Sassicaia, Solaia, Tignanello – a vína z Piemontu. Mimo Európy patria k cenným vína z Kalifornie z oblasti Napa Valley, ako napríklad Screaming Eagle’s a Opus One.

 

„Dopyt po kalifornských vínach stúpol vďaka obchodníkovi a vínnemu expertovi Stevenovi Spurrierovi, ktorý zorganizoval v roku 1976 súťaž vín Judgement of Paris. Ak ste videli film Víno roku, určite viete. Ak nie, odporúčam pozrieť si ho,“ pokračuje Šutáková. K investičným vínam patria aj niektoré vína z Čile ako Seña, Viñedo Chadwick alebo Penfolds z Austrálie. 

 

Vytvorenie zbierky vín si vyžaduje veľa času, peňazí a úsilia. Vína musia byť skladované v klimatizovanom priestore, bez ktorého môžu časom stratiť na kvalite, a teda aj trhovú hodnotu. Nebezpečné je pre ne napríklad priame slnečné svetlo.

Biele, šumivé a ružové vína sú náchylnejšie na poškodenie spôsobené svetlom, preto bývajú v tónovanom skle. „Fľaše treba skladovať v tmavej miestnosti. Optimálna teplota skladovania vína je okolo 13 °C. Veľké teplotné výkyvy môžu vína poškodiť. Optimálna vlhkosť je okolo 50 – 70 %, zabraňuje vysychaniu korku, vzniku plesne a poškodeniu etikiet. Dokonca pohyb a hlasné zvuky v priestore vplývajú na uskladnenie vína – môžu rozvíriť usadeniny. Fľaše sa vždy skladujú vo vodorovnej polohe,“ vysvetľuje Šutáková.

 

Pokiaľ potenciálny zberateľ nemá doma optimálne podmienky, existuje aj možnosť zaplatiť si prenájom v moderných, plne vybavených priestoroch, ktoré sú navrhnuté špeciálne na uskladnenie vín.

 

Pandémia znížila záujem o prácu vo vinárstve.
Pandémia znížila záujem o prácu vo vinárstve. Zdroj: Unsplash/Timur M

 

Vzhľadom na vysoký dopyt rastie predaj vína predovšetkým v Ázii, Severnej a Južnej Amerike a v Rusku. Víno sa považuje za dlhodobú investíciu s návratnosťou minimálne 10 rokov. „Počas pandémie covidu-19 zaznamenali referenčné hodnoty kvalitného vína uvedené spoločnosťou Liv-ex stabilný dvojciferný rast na rozdiel od extrémnej volatility na finančných trhoch. Liv-ex 100 zaznamenal 14,7 % nárast za 12 mesiacov do 31. júla 2021,“ hovorí expertka a dodáva, že skutočný vplyv pandémie na trh s vínom sa bude dať predpovedať, až keď sa skončí.

 

Aj mimo obdobia pandémie sa ročný výnos na trhu s vínom pohyboval okolo 10 %. Už teraz však klesá záujem ľudí pracovať vo vinohradníctve alebo všeobecne v poľnohospodárstve. Na druhej strane táto situácia môže motivovať solventných záujemcov investovať do pôdy a výroby kvalitných vín. 

Slovensko sa v rámci investícií len rozbieha

Podľa Rastislava Šutáka, someliera z internetového obchodu WinePlanet/Corner & Co., ktorý má vo svojej ponuke aj vzácne fľaše alkoholu, sa reálne investovanie odohráva zatiaľ len za hranicami. „Na Slovensku neprebiehajú aukcie vína ani destilátov. Slováci kupujú aj drahšie vína, ale viac-menej na osobnú spotrebu,“ vysvetľuje.

 

Slovenské vína nie sú investičné a v najbližšom čase ani nebudú.

 

Aj napriek tomu, že za posledné roky slovenské vinárstva získavajú čoraz väčšiu obľubu, ak sa rozprávame o investičných vínach, ide stále len o zahraničnú produkciu zo spomínaných oblastí.

„Slovenské vína nie sú investičné a v najbližšom čase ani nebudú. Zahraničné vína s touto ambíciou majú limitovaný objem výroby, z čoho plynie aj ich dostupnosť. Slovenský trh je pre autorov týchto vín nezaujímavý, teda aj množstvo takéhoto vína na Slovensku je skôr vecou sympatie ako pravidelnosti. Napriek tomu sa snažíme ponúknuť našim klientom aj vína, ktoré sa zhodnocujú, a to vždy na základe serióznosti a dlhodobej spolupráce,“ vysvetľuje Šuták, ktorý klientom predstavuje investičné príležitosti do prémiových vín.

 

Vo všeobecnosti sa – rovnako ako aj pri whisky – predpokladá, že cena vín sa bude zvyšovať aj mimo tých investičných. Dopyt po víne sa neustále zvyšuje a narastajú aj výrobné náklady.

Upozorniť na chybu - ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Foto: Unsplash, Pexels, TASRNáhľadový obrázok: TASR/Michal Svítok
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy Podnikanie
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac