hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
Rozhovory

Človeka na TPP hľadáte 6 mesiacov, u freelancerov je to v priemere desať dní, hovoria zakladatelia Titans freelancers

Spoločnosť Titans freelancers má vo svojej databáze okolo 13 000 IT špecialistov. Víziou jej zakladateľov je vytvoriť medzinárodnú spoločnosť, ktorá dokáže prepájať kandidátov s projektmi po celom svete.

Martina Havranová
29. 12. 2021 9:30 Čas čítania: 8:18
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Rozhovory
0
Martina Havranová
29. 12. 2021 9:30
Čas čítania: 8:18

Človeka na TPP hľadáte 6 mesiacov, u freelancerov je to v priemere desať dní, hovoria zakladatelia Titans freelancers

Spoločnosť Titans freelancers má vo svojej databáze okolo 13 000 IT špecialistov. Víziou jej zakladateľov je vytvoriť medzinárodnú spoločnosť, ktorá dokáže prepájať kandidátov s projektmi po celom svete.

Martina Havranová
29. december 2021, 9:30
Čas čítania: 8:18
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn

Marek Greško a Róbert Dusík pred takmer desiatimi rokmi založili spoločnosť Titans freelancers, ktorá prepája projekty a IT špecialistov. Od správcovskej spoločnosti Sandberg Capital získali investíciu a kúpili českú IT outsourcingovú spoločnosť Bridgewater. Po tom, ako sa stali jednotkou v rámci IT outsourcingu na slovenskom trhu, je ich víziou vytvoriť medzinárodnú spoločnosť, ktorá bude prepájať IT odborníkov so zákazníkmi po celom svete. 

 

Počas roka sa vám podarilo získať investíciu od slovenskej správcovskej spoločnosti Sandberg Capital a následne kúpiť majoritný podiel v českom Bridgewater. Čo očakávate od tejto spolupráce?

Marek Greško: Od založenia Titans freelancers sme chceli byť medzinárodní. Prvým cieľom však bolo stať sa jednotkou na slovenskom trhu a až potom vstúpiť na medzinárodný trh. Ponúkalo sa niekoľko možností, ako expandovať.

 

Jednou z možností bolo zakladanie pobočiek. V novej krajine však začínate v podstate od nuly. Videli sme, že konkurencia otvárala pobočky v iných krajinách, ale postupne ich aj zatvárali. Problémom je, že nepoznáte kultúru krajiny a na fungovanie je potrebná takmer dennodenná prítomnosť majiteľa. Druhým potenciálnym riešením bol franchising.

Nie sme však fastfood a na úspešné fungovanie nestačí dôkladný opis toho, ako pripraviť dobrý burger. Najlepším riešením pre nás bola možnosť kúpy už rozbehnutej zahraničnej spoločnosti. Nemali sme však skúsenosti s akvizíciami, a tak sme sa rozhodli uzavrieť partnerstvo so správcovskou spoločnosťou Sandberg Capital. Získali sme financie a zároveň partnera, ktorý má skúsenosti s podobnými transakciami, za výmenu podielu v Titans. 

 

Zakladatelia Titans freelancers Marek Greško a Róbert Dusík.
Zakladatelia Titans freelancers Marek Greško a Róbert Dusík. Zdroj: Titans freelancers

 

Prečo ste sa rozhodli práve pre spojenie síl s Bridgewater?

Marek Greško: Hľadali sme partnerov, ktorí majú rovnakú chémiu a robia podobný biznis ako my. To bol hlavný dôvod, prečo sme si vybrali Bridgewater. Presvedčila nás komunikácia s konateľom Jakubom Konečným, ktorý rozmýšľa podobne ako my a jeho firma má rovnakú kultúru ako tá naša.

 

Kúpou Bridgewater ste sa posunuli na český trh. Ako zatiaľ hodnotíte svoje pôsobenie na ňom? 

Róbert Dusík: Na českom trhu sa darí tak dobre, ako sa darí Bridgewater. Im sa darí výborne, takže sa výborne darí aj nám. (smiech) Český trh už poznáme, keďže sme tam mali zákazníkov aj v čase, keď sme fyzicky pôsobili len na Slovensku. Podarilo sa nám tak získať spoločnosť, ktorá si vybudovala silnú značku a dobré vzťahy, vďaka tomu sa nám teraz spolu darí lepšie. 

 

Navyše máme zákazníkov, ktorí sú federálni a pôsobia zároveň aj na českom a slovenskom trhu. Keď sme sa spojili, potešili sa. Teraz požiadavka na IT špecialistu nepôjde na dva fronty a nebudú sa o ňu biť štyria interní ľudia. Je to konsolidácia trhu. Tam, kde ste mali konkurentov, máte teraz spoločníkov, ktorí medzi sebou zdieľajú informácie. 

Pred založením Titans freelancers ste obaja pracovali ako IT špecialisti. Čo bol pre vás impulz založiť firmu, ktorá prepája IT špecialistov so zákazníkmi? 

Marek Greško: Obaja sme vyštudovaní a bývalí ítečkári. Ja som študoval v Trnave a Robo v Žiline. Keď sme skončili školu, obaja sme programovali. Prešli sme si rôznymi pozíciami a pracovali sme v rôznych programovacích jazykoch. Mali sme možnosť vyskúšať si prácu aj ako freelanceri a videli sme, ako funguje trh v IT sektore a ako spoločnosti fungujú s IT špecialistami.

 

Ked’ sa vrátim o desať rokov, do čias, keď sme zakladali Titans freelancers, často ítečkárov vyberali ľudia, ktorí nášmu odvetviu vôbec nerozumeli. Ďalší problém, na ktorý sme často narážali, bol aj ten, že ak zareagujete na desať projektov, tak vám možno odpíšu z jedného. Nedajú vám ani vedieť, či pozíciu už obsadili alebo nie. Z manažérskych pozícií sme navyše videli na to, aké percento si brali sprostredkovateľské agentúry.  

 

Chceli sme to zmeniť, pretože IT sektor máme radi a pochádzame z neho. U nás je model financovania rámcovaný. Dbáme na to, aby sme mali transparentnú komunikáciu a aby s ítečkármi komunikovali len ítečkári. Podľa týchto hodnôt sa nám darí držať celé fungovanie Titans. Sú to jedny z pilierov, na ktorých stojí naša spoločnosť. Máme ich viac, ale tieto patria k dôvodom, prečo sme sa rozhodli vybudovať spoločnosť Titans. 

 

Spoločnosť Titans freelancers sa zameriava na IT outsourcing.
Spoločnosť Titans freelancers sa zameriava na IT outsourcing. Zdroj: Titans freelancers

 

Ak hovoríme o freelanceroch v IT biznise, máme si predstaviť niekoho, kto pracuje na živnosť alebo eseročku a funguje na nejakých časovo ohraničených projektoch pre rôzne firmy? V čom je to výhodnejšie ako byť IT špecialistom zamestnaným na trvalý pracovný pomer?

Róbert Dusík: Trend freelancingu narastá a nás to teší. Praje tomu doba a aj vysoký dopyt po IT ľuďoch na trhu. Navyše to už nie je krok do neznáma. Ešte pred šiestimi rokmi mali ľudia obavy. Čo so mnou bude, ak prejdem na fungovanie cez živnosť alebo eseročku? Veď v stálom zamestnaní mám péenky, dovolenky, stravné lístky.

Obavy sa pomaly rozplývajú aj vďaka tomu, že sme na trhu. V IT sektore momentálne funguje na freelance 15 až 20 % ľudí. Každý rok percento stúpa a za posledné dva roky očakávame ešte väčší nárast. Navyše narástla aj priemerná dĺžka kontraktov. Každému hovoríme, že ak je šikovný IT freelancer, nemá sa čoho báť. Ľudia zrazu majú väčšiu slobodu a flexibilitu. 

 

Trend freelancingu narastá a nás to teší. Praje tomu doba a aj vysoký dopyt po IT ľuďoch na trhu.

 

Osem mesiacov pôsobia na jednom projekte, potom strávia mesiac na Kostarike, a keď sa vrátia, pustia sa do ďalšieho projektu, na ktorom pracujú dajme tomu rok. Naši IT špecialisti sa nezameriavajú na to, aby čo najdlhšie pôsobili práve pod jednou konkrétnou značkou. Dôležitejšou je pre nich zaujímavosť projektu.

 

V čom je freelancer výhodnejší z pohľadu firmy? Je to fakt, že si za IT špecialistu nemusíte platiť celoročne?

Marek Greško: Aj toto je jeden z parametrov, ale má to viacero výhod. Ďalšou výhodou je to, že priemerný čas, kým nájdete človeka na trvalý pracovný pomer, je 6 mesiacov. U freelancerov je to v priemere desať pracovných dní. To je obrovský rozdiel. Aby som uviedol príklad, predstavte si, že máte firmu, pracujete na projekte, blíži sa koniec roka a viete, že nestíhate. Potrebuje dajme tomu šesť java developerov navyše.

 

Nájsť ľudí na TPP by ste do konca roka jednak ani nestihli a jednak po skončení projektu by ste museli navyše ďalej platiť ľudí, pre ktorých nemáte prácu. Mnoho veľkých korporátnych spoločností má predpísaný počet zamestnancov a nemôžu prijať ďalších. Spoluprácu s freelancerom si dajú do nákladov ako službu a nemusia zvyšovať mzdové náklady.

 

Je pre IT špecialistov zaujímavejšie fungovanie vo viacerých projektoch aj z pohľadu naberania skúseností?

Róbert Dusík: Ak sa plynulo posúvate z jedného úspešne dokončeného projektu do druhého, aj firmy na vás pozerajú ako na človeka, ktorý je stále „v ráži“ a posúva sa vpred. Nie je to niekto „poznačený“ jednou firmou 25 rokov, ale je dynamickejší a flexibilnejší. Človek rastie odborne viac ako pri dlhodobej a obzvlášť monotónnej práci pre jednu firmu. Nechceme povedať, že neexistujú firmy, kde sa dlhodobo nedá rásť.

 

Priemerný čas, kým nájdete človeka na trvalý pracovný pomer, je 6 mesiacov. U freelancerov je to v priemere desať pracovných dní.

 

Máme tu kvalitné firmy ako Sygic, Pixel Federation a ľudia v nich riešia jeden zaujímavý projekt za druhým. No na našom trhu je to skôr svetlá výnimka. Zväčša to funguje tak, že sa zrealizuje jeden väčší zaujímavý projekt a zvyšok času (často aj roky) prebieha jeho údržba a ďalší, už pomalší rozvoj. Česť výnimkám! A to už nie je práve fáza, ktorá vás ako progresívneho IT špecialistu posúva zásadne dopredu. 

 

Ako vyzerá proces, pri ktorom prepojíte vhodného IT špecialistu s firmou, ktorá ho potrebuje?

Marek Greško: Firma na začiatku zadá požiadavku, akého IT špecialistu potrebuje. Ak ide o stáleho zákazníka, zväčša presne vieme, koho potrebujú. Firma komunikuje s account manažérom, ktorý IT segment dokonale pozná a pochádza z neho, takže sú si rovnocennými komunikačnými partnermi. Spolu s klientom vytvoria presnú požiadavku, zvolia správne technologické požiadavky, stanovia rozpočet, dĺžku spolupráce aj dátum nástupu.

Na obsadenie projektu vhodným IT špecialistom máme 4D výberový proces. Prvým kolom sú naši recruiteri, ktorí sa špecializujú len na hľadanie IT špecialistov. Druhým kolom je spracovanie vhodných kandidátov account manažérom, ktorý vyberie maximálne 2 až 5 najlepších kandidátov, ktorých následne prezentuje zákazníkovi.

 

Nie sme spoločnosť, ktorá posiela veľa životopisov. Ideálny stav je jeden životopis, jedna obsadená pozícia, jeden spokojný zákazník a jeden spokojný freelancer. Týmto svedomitým výberom šetríme čas našim zákazníkom a šetríme ich pred absolvovaním zbytočných pohovorov a prezeraním veľkého množstva nevhodných CV. Tretím kolom je pohovor u zákazníka, ktorý sám zváži, či mu adept sedí nielen skúsenosťami, ale aj ľudsky. Posledným, štvrtým kolom je preverovanie referencií o danom IT špecialistovi.

 

Zakladatelia Titans freelancers kúpili českú IT outsourcingovú spoločnosť Bridgewater.
Zakladatelia Titans freelancers kúpili českú IT outsourcingovú spoločnosť Bridgewater. Zdroj: Titans freelancers

 

Vediete si podrobnú evidenciu?

Róbert Dusík: Sledujeme úplne všetko. Pre nás je kľúčové rozpoznanie kandidáta, „navnímanie“ ho nielen ako špecialistu, ale aj ako človeka, osobnosť. Nie sme tu preto, aby sme našli najlepších ľudí na trhu. Pre nás je dôležité nájsť najlepšie spojenie. Ak máme projekt, ktorý je menej náročný, a dodáme človeka, ktorý nemá až také skúsenosti, ale s klientom si sadne po všetkých stránkach, tak to bude fungovať.

Ak vyberiete super odborníka na nenáročný projekt, nevydrží tam ani dva mesiace, lebo ho to nebude motivovať. Je to o tom, aby sa druhá strana od nás dozvedela omnoho viac ako informácie zo životopisu, ktorého štandardná výpovedná hodnota sa pohybuje na úrovni 30 – 50 %.

 

Za čo všetko v rámci spolupráce s firmou a tiež IT špecialistom ručíte?

Róbert Dusík: V prvom rade nedodávame dielo, ale dodávame IT služby prostredníctvom IT špecialistov. Na konci každého mesiaca máme výpočet hodín, ktoré boli dodané, a za tie sa platí. Neručíme za výsledok projektu, keďže na to nemáme dosah. Ručíme za to, že IT špecialista si odvedie svoju prácu najlepšie, ako to ide, a tak, aby bol zákazník s jeho činnosťou a komunikáciou spokojný. O tom to celé je. 

 

Pandémia je veľmi zlá pre celý svet. Veľa odvetví zrazila biznisovo na kolená. IT biznis však raketovo vystrelila.

 

Často sa splatnosti faktúr zo strany klientov pohybujú medzi 60 až 90 dňami. My garantujeme našim špecialistom 30-dňové splatnosti faktúr. Aj to je ďalší dôvod, prečo chcú s nami IT špecialisti spolupracovať. Vidia platobnú schopnosť našej spoločnosti. Ľudia potrebujú vedieť, že nebudú musieť čakať na peniaze dva alebo tri mesiace, keďže bežné výdavky každého z nás sa točia na mesačnej báze. Snažíme sa pomáhať aj z opačnej strany. Ak spolupráca nefunguje, hľadáme riešenia a v krajných prípadoch aj rýchlu náhradu. 

 

Ako ovplyvnila pandémia svet IT freelancerov?

Marek Greško: Povedal by som to asi takto. Pandémia je veľmi zlá pre celý svet. Veľa odvetví zrazila biznisovo na kolená. IT biznis však raketovo vystrelila. Pred ňou bola situácia na trhu taká, že firmy uprednostňovali freelancerov, ktorí boli ochotní počas trvania projektov sedieť v ich kanceláriách. Freelanceri zase uprednostňovali projekty, ktoré mohli robiť z domu. Hoci sme mali databázu odborníkov a klientov, nevedeli sme obsadiť toľko projektov.

Pandémia zatvorila kancelárie, všetci zostali doma a to nám pomohlo obsadiť viac projektov. Okrem toho extrémne stúpol dopyt po IT špecialistoch. Firmy začali preteky v tom, kto priláka viac zákazníkov v online priestore. Kto bude mať krajší internetbanking, kto ponúkne službu na menej klikov. Pandémia teda globálne naštartovala IT sektor a obrovský dopyt po IT špecialistoch je celosvetový problém.

 

Trh IT sa však začal globalizovať a je čoraz bežnejším javom, že aj adept zo Slovenska získa projekt v nemeckej spoločnosti, robí ho z domu a postačí mu znalosť anglického jazyka. My máme v databáze asi 13 000 špecialistov nielen zo Slovenska, ale aj z Česka a Ukrajiny. Našou dlhodobou víziou je vytvoriť medzinárodnú spoločnosť, ktorá dokáže prepájať kandidátov s projektmi po celom svete. 

 

Ste súčasťou platformy Slovensko Digital, ktorá sa snaží o skvalitňovanie IT služieb aj pri štátnych projektoch. Nemôžem sa preto neopýtať, ktorý segment si podľa vás zúfalo zaslúži digitalizáciu.

Marek Greško: Určite by som začal zdravotníctvom. V dnešnej dobe je naozaj divné, že musíme ísť k jednému lekárovi na RTG a potom so snímkou napálenou na CD k ďalšiemu lekárovi. Ak by som si ju, nedajbože, zabudol, môžem tam ísť znova. Potom tu máme výmenné lístky. Musím ísť najskôr k jednému lekárovi len preto, aby som mohol ísť k inému. Všetko malo byť dávno v digitálnej forme vrátane digitálnej zdravotnej karty. Vezmite si, koľko času zaberie lekárovi denne vypísať 10 výmenných lístkov. Ten čas by mohol radšej venovať pacientom. 

 

Pandémia globálne naštartovala IT sektor a obrovský dopyt po IT špecialistoch je celosvetový problém.

 

Róbert Dusík: Smutné je, že v súkromných zdravotníckych zariadeniach už toto všetko funguje. Všetci si platíme zdravotné poistenie, ale ak chceme mať služby aspoň trošku bližšie Západu, musíme si zaplatiť ďalších 800 až 1 000 eur ročne. Potom mi pred ošetrením príde SMS notifikácia a namiesto štyroch hodín čakania si počkám polhodinku. Šesť rokov sa tu rozpráva o projekte e-Health, ale je to len taký abstraktný pojem a veľa z toho, čo bolo sľubované, zatiaľ vôbec nefunguje. Digitalizáciu zdravotníctva by sme si zaslúžili všetci. 

Upozorniť na chybu - ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Foto: Titans freelancers Náhľadový obrázok: Titans freelancers
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy Rozhovory
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac