hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Podnikanie

Home office vs. kancelária. Toto sú rady, aby tím dosahoval výsledky a zamestnanci boli spokojní

Práca z domu testuje schopnosti mnohých lídrov. O tom, ako úspešne viesť tím online, sme sa rozprávali s trénermi Danou Jelínkovou Nemčickou a Denisom Bulejkom z tréningovej spoločnosti Develor.

Martina Havranová
10. 1. 2022 9:30 Čas čítania: 8:16
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Home office vs. kancelária. Toto sú rady, aby tím dosahoval výsledky a zamestnanci boli spokojní
Zdroj: Unsplash/Thought Catalog/volně k užití
Podnikanie
0
Martina Havranová
10. 1. 2022 9:30
Čas čítania: 8:16

Home office vs. kancelária. Toto sú rady, aby tím dosahoval výsledky a zamestnanci boli spokojní

Práca z domu testuje schopnosti mnohých lídrov. O tom, ako úspešne viesť tím online, sme sa rozprávali s trénermi Danou Jelínkovou Nemčickou a Denisom Bulejkom z tréningovej spoločnosti Develor.

Martina Havranová
10. január 2022, 9:30
Čas čítania: 8:16
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Home office vs. kancelária. Toto sú rady, aby tím dosahoval výsledky a zamestnanci boli spokojní
Zdroj: Unsplash/Thought Catalog/volně k užití
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn

Väčšina spoločností bola počas pandémie prinútená prejsť na prácu z domu. Stalo sa to prakticky bez akejkoľvek prípravy, no napriek tomu štatistiky ešte minulý rok ukazovali, že ľudia z domu pracovali efektívnejšie ako z kancelárií. Postupne sa to však mení.

 

„Nachádzame sa už v tretej vlne a krivka efektivity klesá. Dnes totiž ľuďom chýba osobný kontakt a sociálne väzby, dokonca aj introvertom, a samozrejme to má dopad aj na motiváciu,“ vysvetľuje Dana Jelínková Nemčická.

 

Zo začiatku bola práca z domu totiž vnímaná ako vysnívaný benefit, ktorý si zrazu mohli všetci vyskúšať na vlastnej koži. Zvýšenie výkonnosti ovplyvnil aj fakt, že mnoho zamestnancov sa bálo o svoje miesta, a tak si ich jednoducho chceli poistiť vyšším výkonom. „Mnoho spoločností teraz rieši otázku, ako dostať svojich ľudí do väčšej psychickej pohody. Nejde, samozrejme, o všetkých ľudí, ale to percento je veľké,“ dodáva Denis Bulejka. 

 

Zdroj: Unsplash/Yasmina H

 

Práca z domu teda postupne prestáva byť benefitom, po ktorom všetci túžia, a pre časť ľudí sa dokonca stáva niečím, čo im vyslovene prekáža. „Štatistiky uvádzajú, že väčšina ľudí sa chce vrátiť do práce aspoň v nejakej forme. Najlepším riešením po skončení pandémie sa ukazuje hybridný model, keď ľudia striedajú prácu z domu a prácu z kancelárie,“ vysvetľuje Dana Jelínková Nemčická a zároveň dodáva, že veľmi málo zamestnancov by chcelo opačný extrém, a to povinnosť byť denne v práci za každých okolností ako v období pred pandémiou. V momentálnej situácii však množstvo zamestnávateľov nemá na výber, a tak sa musia snažiť o dobré výsledky aj pri práci z domu. 

Doma klesá kreativita aj lojálnosť k zamestnávateľovi

Okrem samotnej produktivity v kolektívoch, ktoré dlhodobo pracujú na home officee, klesá aj kreativita, súťaživosť a tiež lojálnosť voči zamestnávateľovi. „To, čo potrebujeme dostať do práce z domu, sú podnety, ktoré prirodzene prichádzajú, ak sa pracovný kolektív stretáva v kancelárii. Z pohľadu lídrov sa tak objavujú nové výzvy. Treba nastaviť funkčnú komunikáciu a na druhej strane prácu na vlastných ‚soft skills‘ schopnostiach, vďaka ktorým dokážu motivovať ľudí k dosiahnutiu cieľov aj z domáceho prostredia,“ vysvetľuje Jelínková Nemčická. 

Pri práci z domu nefungujú extrémy ako mikromanažment a ani ignorácia. Dana Jelínková Nemčická vysvetľuje, že s klientmi sa usilujú nájsť stred medzi tým, keď sa lídri snažia ľudí kontrolovať pri každom kroku, a tým, keď, naopak, nechajú všetky povinnosti na ich pleciach. 

 

„Dôležitým krokom je veľmi jasné a presné zadávanie cieľov práce a očakávaní. Práca z domu si vyžaduje aj to, aby líder poznal osobnostné predpoklady svojich zamestnancov. Musí mať prehľad o tom, kto je v čom dobrý a, naopak, kde má možné slabiny či priestor na zlepšenie sa. Následne je jeho úlohou ľudí podporiť,“ pokračuje.

 

Pravda je však taká, že ak svojmu tímu nedôverujete pri práci z domu, nedôverujete mu ani pri práci v kancelárii.

 

Pandémia a práca z domu prevetrali dôveru lídrov vo svoje tímy. Bez toho, aby denne prichádzali do kontaktu so zamestnancami, museli jednoducho veriť, že ľudia doma pracujú.

 

„Mnoho lídrov, s ktorými spolupracujeme, malo obavy. Pravda je však taká, že ak svojmu tímu nedôverujete pri práci z domu, nedôverujete mu ani pri práci v kancelárii,“ hovorí Dana Jelínková Nemčická. V kancelárii však manažéri majú často pocit, že ak ľudia sedia za počítačom, tak pracujú.

 

Pri práci z domu to nie je možné odkontrolovať, a tak sú výsledky práce merateľné len kvalitou či počtom odovzdaných zadaní a plnením dohodnutých záväzkov. Manažéri by sa nemali zameriavať na to, či ich podriadený pracuje 8 hodín denne, ale či im prináša úžitok, výsledky a kvalitu práce, ktorú očakávajú. Ak pri tom ušetrí nejaký čas pri práci z domu, tak je to jeho šikovnosť.

Vyskúšaj predplatné
za 2,99
a čítaj všetko bez obmedzení
PRIDAJ SA K PREDPLATITEĽOM UŽ MÁM PREDPLATNÉ: PRIHLÁSIŤ SA
alebo Odomkni článok cez SMS
Dočítaj článok do konca za SMS v hodnote 3,50€. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 108592 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj bez obmedzení celý mesiac. Stačí poslať SMS (za 5€). Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Upozorniť na chybu - ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Unsplash/Thought Catalog
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy Podnikanie
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac