hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Rozhovory

Adam Janečko z Creativum.sk: Niekto hrá PC hry, niekto futbal, ja rozbieham firmy

Pre Adama Janečka je rozbiehanie firiem hobby. Na svojich prvých projektoch začal pracovať už v pätnástich.

redakcia
11. 2. 2022 16:30 Čas čítania: 11:08
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Rozhovory
1
redakcia
11. 2. 2022 16:30
Čas čítania: 11:08

Adam Janečko z Creativum.sk: Niekto hrá PC hry, niekto futbal, ja rozbieham firmy

Pre Adama Janečka je rozbiehanie firiem hobby. Na svojich prvých projektoch začal pracovať už v pätnástich.

redakcia
11. február 2022, 16:30
Čas čítania: 11:08
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn

Pochádza zo Spišskej Novej Vsi a tento rok doštudoval obchod a marketing na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Približne od svojich 15 rokov sa snaží podnikať, takže projektov a firiem sa mu za 10 rokov nazbieralo dosť veľa. Okrem toho popri vysokej škole stihol absolvovať dva roky akceleračného programu Nexteria Leadership Academy. Reč je o mladom a ambicióznom Adamovi Janečkovi (25).

 

V tomto článku si prečítaš:
  • Ako pracovať na svojich ambíciách, ak nechceš prácu od deviatej do piatej.
  • Ako sa dá podnikať aj bez biznis plánu.
  • Ako si vybrať správny smer podnikania.
  • Prečo je veľmi dôležité začať podnikať nízkorozpočtovo a ako na to.
  • Prečo je nutné určiť si cieľovú skupinu.

 

Rozhovor vznikol vďaka našej partnerskej spolupráci s OZ Zero2Hero. Autorom článku je Kristán Mokrý. 

 

Adam, hovoríš, že od svojich 15 rokov pracuješ na rôznych projektoch. Aké projekty medzi ne patria?

Prostredníctvom pár bodov sa ich pokúsim vymenovať a v skratke opísať:

 

Creativum.sk –  agentúra na tvorbu animovaných reklamných videí, čo je moja najúspešnejšia firma a vo svojej kategórii je na SK/CZ trhu jednou z najväčších. Aktuálne riešime aj expanziu do Nemecka, Poľska, Maďarska a Nórska.

TuningWebu.sk – tu sa venujem A/B testovaniu a zvyšovaniu miery konverzie na weboch/e-shopoch. S týmto projektom mám najväčšie plány, keďže tu nemám žiadnu priamu konkurenciu. A/B testovanie je zamerané na úpravy, ktoré na webe vedia presvedčiť viac zákazníkov. Najčastejšie sú to zmeny nadpisov, tlačidiel, obrázkov, farieb a pod. Tu je napríklad prípadová štúdia môjho klienta: sú tam uvedené presné zmeny – čo a ako som urobil, aby som jednému z najväčších predajcov granúl pre psov zvýšil mieru konverzie o 37 %. Sú to také psychologické triky.

 

QuickMenu.sk – softvér (SaaS – z angl. software as a servise – softvér ako služba, pozn. redakcie) pre gastro podniky, ktorý umožňuje zákazníkom objednávať si v podniku naskenovaním QR kódu.

 

Influa.sk – marketingová agentúra zameraná na influencerov, kde s kolegom organizujeme hromadné akcie na propagáciu kvalitných, no málo známych podnikov.

 

PinkAsistent.sk – toto je pôvodne projekt mojej priateľky, ktorým prezentovala svoje služby virtuálnej asistentky, no neskôr sme z toho spolu vybudovali agentúru na virtuálne asistentky a taktiež tam spolu práve pripravujeme kurz pre ľudí, ktorí chcú začať pracovať z domu. Kurz bude obsahovať informácie týkajúce sa získavania nových zákazníkov z internetu, kde a na akých portáloch si pridať inzerát, ako tento inzerát opísať, aké služby na internete ponúkať atď. Primárne bol vytvorený pre študentky a mamičky na materskej, keďže v praxi 90 % žien, ktoré si hľadajú prácu z domu, sú práve na materskej. Reálne je to však pre každého – skúsenosti môžu využiť aj chlapi.

RoyalRose.sk – toto je darčekový e-shop s romantickými balíčkami pre ženy, ktorý som založil takisto s priateľkou, aj keď ten budeme o chvíľu predávať, pretože najbližšie roky plánujeme cestovať a tento jediný projekt si vyžaduje viazanosť na miesto/sklad, čo nás obmedzuje. 

 

KopirujUspech.sk – tu sa venujeme investíciám, tradingu a učíme ľudí robiť copy trading. Aj keď toto je skôr hobby a, samozrejme, je to rizikovejší projekt.

 

Keď sa ma ľudia pýtajú, čo všetko vlastne robím, ani ja sám už poriadne neviem. Za posledné roky som mal asi 20 rôznych projektov a aktuálne mám rozrobených ešte pár vecí. Takže opis seba a svojej práce uzavriem vetou – som vorkoholik, mám toho veľa a stále vymýšľam niečo nové. 

 

Ako vyzerá tvoj bežný deň?

Teraz sa to často mení a záleží na tom, kde práve som, keďže žijem spontánny život a nemám presnú rutinu. Po skončení školy sme s priateľkou konečne získali čas aj slobodu, takže sme sa rozhodli cestovať. Pred pár dňami sme sa vrátili z mesačnej cesty po ostrovoch v Atlantiku, takže tam deň vyzeral takto: ráno nevyhnutná práca asi od 8.00 do 10.00 h, cez deň cestovanie, turistika, výlety, kamaráti, hobby, vzdelávanie a večer asi od 18.00 do 20.00 h opäť práca. 

 

Večer mám často kreatívnu chvíľku. Vtedy buď vylepšujem staré projekty, alebo vymýšľam nové. Najbližšie mesiace alebo roky plánujeme cestovať a žiť takto spontánne, takže bežný deň bude vyzerať podobne. Snažím sa nastaviť si režim tak, aby som nepracoval viac ako 4 hodiny denne. 

 

Adam Janečko začal s podnikaním už v pätnástich.
Adam Janečko začal s podnikaním už v pätnástich. Zdroj: archív Adama Janečka

 

Čo ťa motivovalo začať s tvojím projektom? Chcel si niečo unikátne, alebo skôr „iba“ niečo vylepšiť?

Keď som sa pozrel na bežných dospelákov, ktorí majú 20 dní v roku dovolenku a sú už navždy viazaní na čas a miesto, kde pracujú, vedel som, že toto nie je pre mňa. Začal som hľadať spôsoby, ako si zarobiť z domu (online), aby som mohol chodiť po svete a o tom, čo, kedy a kde budem robiť, nerozhodoval šéf.

Teda strach z bežného „neslobodného“ života, obmedzený počet voľných dní v roku a predstava, ako v jednej kancelárii strávim zvyšok života, boli asi tou najväčšou motiváciou naštartovať niečo vlastné. Preto sú všetky moje projekty online, nevyžadujú si žiadne kancelárie, zamestnancov ani vysoké náklady. Všetky projekty riadim len z notebooku a to mi dáva v živote slobodu byť, kde chcem, kedy chcem a s kým chcem.

 

Akú pridanú hodnotu v ňom vidíš?

Každá fungujúca firma určite dáva zákazníkom hodnotu, za ktorú sú ochotní platiť. Inak by v tej firme nikto nenakupoval a nefungovala by. Rád to vysvetlím na základe svojich projektov: 

Creativum pomáha firmám efektívnejšie odprezentovať produkty či služby pomocou videí,
Tuningwebu pomáha podnikateľom zvýšiť predaje na weboch alebo v e-shopoch cez A/B testovanie, Influa pomáha zviditeľňovať podniky cez influencerov, Quickmenu pomáha urýchliť objednávkový proces v gastro podnikoch, PinkAsistent pomáha ženám žiť slobodný nezávislý život.

 

Mal si na začiatku biznis plán? Ak áno, čo by mal podľa teba dobrý biznis plán obsahovať?

Ja som z tých, ktorí žiadny plán v ruke nikdy nedržali. V hlave som možno mal plán, čo a ako urobiť, no prešlo pár dní a 90 % vecí sa aj tak zmenilo. Vždy som len improvizoval. 

A robil som dobre, pretože to, čo dnes robím, sa ani zďaleka nepodobá na plán, ktorý som mal na začiatku v hlave. Ja som dosť flexibilný a často sa prispôsobujem okolnostiam. Ak zajtra uvidím, že o nejakú moju službu nie je záujem alebo je na trhu novinka, o ktorú by mohol byť čoskoro väčší záujem, hneď starý biznis stiahnem z trhu. O dva dni mám však nový biznis, ktorý ponúka to, o čo je aktuálne záujem. 

 

Moja biznis stratégia a biznis plán je teda improvizovať a stále sa prispôsobovať tomu, čo ľudia a firmy aktuálne chcú – aj zo dňa na deň.

 

Ak by som mal biznis plán na 5 rokov a zajtra prídem na to, že služby, ktoré ponúkam, nemajú zmysel alebo sa na trhu „premnožila“ konkurencia, pravdepodobne by som sa 5 rokov len trápil a nakoniec vyhlásil bankrot. Moja biznis stratégia a biznis plán je teda improvizovať a stále sa prispôsobovať tomu, čo ľudia a firmy aktuálne chcú – aj zo dňa na deň. 

Ak tento rozhovor náhodou urobíme budúci rok, s veľkou pravdepodobnosťou už budem robiť niečo iné – a to je dobre. Prečo by som mal pokračovať v niečom, o čo trh už nejaví záujem a čo už nefunguje tak ako kedysi? Každý deň sa objaví nová príležitosť.

 

Podľa Adama Janečka sa pri podnikaní netreba báť improvizácie.
Podľa Adama Janečka sa pri podnikaní netreba báť improvizácie. Zdroj: archív Adama Janečka

 

Bolo ťažké začať svoj vlastný biznis? Urobil si na začiatku nejaké chyby, z ktorých si sa poučil a nakoniec si bol rád, že vôbec nastali?

Môj problém je často ten, že sa veľmi ľahko nadchnem pre nový projekt a začnem na ňom pracovať 24/7. Do dvoch až troch dní mám často webovú stránku, ponuku, spustené reklamy a prvého klienta. Iným firmám trvá sedem dní vytvoriť len logo a dohodnúť sa, ako sa bude firma volať. Teda aby som sa dostal k odpovedi – nie, nie je ťažké rozbehnúť svoj vlastný biznis a dnes môže mať nový biznis každý už od nasledujúceho dňa.

 

Problém je potom biznis udržať a venovať sa mu naplno. Často sa mi stávalo, že som sa pre niečo nadchol, dal do toho peniaze, čas, v noci som rozmýšľal, ako to ešte vylepšiť, a nakoniec som prišiel na to, že o to nie je záujem. 

 

Rozbehol som veľa vecí, ale možno len 10 % zo všetkých projektov funguje dodnes.

 

To nadšenie a adrenalín z úspechu nového projektu mi často nedali ani šancu si poriadne prezrieť trh, urobiť prieskum konkurencie a potenciálu. A takto sa to stalo veľakrát, takže som zbytočne vyhodil peniaze a čas. Teda častá chyba je u mňa príliš veľké nadšenie na začiatku a ružové okuliare.

Rozbehol som veľa vecí, ale možno len 10 % zo všetkých projektov funguje dodnes. A aby som odpovedal na zvyšnú časť otázky – tak nie, nepoučil som sa z toho, lebo stále rozbieham nové projekty spontánne bez predošlých prieskumov. To, či bude projekt úspešný a či o to vôbec niekto bude mať záujem, zisťujem, až keď je všetko pripravené. Ja to však mám ako hobby. Niekto hrá PC hry, niekto hrá futbal, ja rozbieham firmy. Radosť z týchto hobby mi často vynahradí stratené peniaze a čas, aj keď nie vždy sa to podarí rozbehnúť. 

 

Stál pri tebe na začiatku niekto skúsenejší? Nejaký mentor či investor, ktorý by ti pomáhal, alebo si si všetkým prešiel sám?

Moji jediní mentori a nesmrteľní učitelia sú Google a Youtube. Čo potrebujem vedieť, je niekde tam. Potrebuješ sa naučiť tvoriť webové stránky? Návody sú tam. Potrebuješ vedieť, ako robiť time management? Návody sú tam. Potrebuješ vedieť, ako spustiť reklamu na FB? Návody sú tam. Potrebuješ vedieť, o aké produkty a služby je aktuálne veľký záujem a malá konkurencia? Aj to nájdeš tam. Nájdeš tam aj návody, ako zbaliť ženy. (smiech)

 

Žijeme v 21. storočí a internet je plný informácií. Je len na nás, aby sme si vybrali tie správne a využili ich vo svoj prospech. Dnes sú však ľudia leniví, a ak niečo nevedia, tak sa vyhovárajú. Vravia, že nemajú peniaze na kurzy, na mentorov alebo že ich to v škole nenaučili. Pritom ich odpoveď je vzdialená iba na pár minút googlenia. 

 

Nehovorím však, že som nikdy žiadnych mentorov neskúsil. Práve naopak, skúsil. No často mi dali len všeobecné motivačné reči a na všetko som musel prísť sám v praxi. Som voči tomu už trošku skeptický, no stále otvorený. A čo sa týka investorov – ja tvorím výlučne „low budget“ firmy, takže som ich nikdy nepotreboval. Možno raz.

 

Pre Adama Janečka je rozbiehanie firiem hobby.
Pre Adama Janečka je rozbiehanie firiem hobby. Zdroj: archív Adama Janečka

 

Pracuješ sám alebo máš tím, ktorý ti pomáha?

Veľmi ma baví rozbiehať nové firmy a stáť pri nich na začiatku. Všetko, čo je potrebné na rozbehnutie novej firmy – od názvu, loga, webovej stránky, sociálnych sietí po tvorbu produktov/služieb, reklám atď. si robím sám. Beriem to ako svoje hobby. No neskôr, keď už je potrebné produkty vyrábať, posielať, poskytovať služby, obvolávať klientov, riešiť účtovníctvo a pod., to zvyknem prenechať niekomu inému. 

 

Myslíš si, že podnikať môže každý, alebo iba „vyvolení“?

Nemám rád, ak niekto hovorí, že podnikať môže každý, lebo nemôže. Ani kulturistom, hercom alebo spevákom nemôže byť každý. Nie každý je ochotný a schopný pracovať niekoľko týždňov, mesiacov či rokov, aby výsledky niekedy prišli (ak vôbec prídu). 

 

Nemám rád, ak niekto hovorí, že podnikať môže každý, lebo nemôže. Ani kulturistom, hercom alebo spevákom nemôže byť každý.

 

Veľa ľudí chce len rýchle peniaze. Radšej budú v práci celý mesiac po zvyšok života, len aby mali na účte istých 1000 € mesačne, než by mali stráviť pol roka zatvorení v izbe, rozbehnúť v strachu vlastnú firmu a nakoniec prísť na to, že ich konkurencia predbehla. 

Riziko k podnikaniu patrí. Aj ja som rozbehol desiatky projektov a dnes mi funguje možno 10 % z nich. Pokiaľ je človek ochotný riskovať, baví ho to, má vyššie ambície, je šikovný a nie je lenivý, tak podnikať môže. No odpovedz si sám – je každý taký? 

 

Máš nejaké slabé stránky, ktoré ti marili tvoju cestu? Ako si s nimi pracoval?

Mám slabinu v tom, že si robím skoro všetko sám. Aj keď môžem, často nedelegujem prácu na iných, takže mám veľa povinností. Občas na niečo zabudnem a čas, ktorý by som mohol tráviť napríklad vylepšovaním služieb, trávim odpisovaním na maily. Momentálne s tým dosť bojujem. 

 

Snažím sa preto všetky činnosti vo firmách rozdeliť tímu, aby som sa mohol venovať výlučne napredovaniu firiem. No moje delegovacie schopnosti nie sú najlepšie, a ak to spojíte s nespoľahlivými ľuďmi (na tých som ja šťastie nikdy nemal), je to ťažké. Či chcem, alebo nie, stále si väčšinu vecí musím robiť sám, čo brzdí dôležitejšie veci. Ak by mi s tým niekto vedel pomôcť, píšte.

 

Zdrojom nových informácií Adama Janečka o biznise je najmä Google a Youtube.
Zdrojom nových informácií Adama Janečka o biznise je najmä Google a Youtube. Zdroj: archív Adama Janečka

 

Ako v tvojom biznise funguje delegovanie úloh na iných?

V tom mám trošku zmätok, pretože všetko robím sám. Keď príde chvíľa, že toho mám veľmi veľa a nič nestíham, tak si cez sociálne siete nájdem niekoho, kto za mňa určité úlohy prevezme. Napríklad veľkú časť vo firme Creativum mi zaberala samotná tvorba videí, vinou čoho som sa nemohol venovať expanzii. Na internete som preto urobil súťaž – kto urobí najlepšie video, získa pracovnú ponuku so zaujímavými podmienkami. Zapojilo sa asi 15 ľudí, vyhodnotil som súťaž, a kto bol v danej úlohe najlepší, tomu som zveril kompletnú tvorbu videí vo firme.

Takto podobne to robím so všetkými činnosťami, ktoré treba delegovať. Teda definujem si, čo by vlastne mala daná činnosť zahŕňať. Následne pridám na internet inzerát, že hľadám niekoho, kto bude túto činnosť robiť za mňa. Urobím nejaké výberové kolo alebo súťaž a následne už len kontrolujem. Tu je dôležité podotknúť, že nikdy nemám zamestnancov. Vždy pracujem s ľuďmi len externe. Vlastne 90 % ľudí, s ktorými pracujem, som nikdy ani nevidel. (smiech)

 

Ako by mal teda vyzerať ideálny človek do tvojho tímu?

Správny človek do tímu – to sa asi nedá všeobecne opísať. Záleží, na akú úlohu. Ak je to kreatívna úloha, vtedy väčšinou robím súťaže, kde každý dostane rovnaké zadanie, a kto to urobí najlepšie, toho beriem. Životopis napríklad nikdy nečítam a ani ma to nezaujíma. Radšej sedliacky rozum než tri tituly bez logiky (lebo, povedzme si pravdu, slovenské školy sú len o biflení a teórii).

 

Keď príde chvíľa, že toho mám veľmi veľa a nič nestíham, tak si cez sociálne siete nájdem niekoho, kto za mňa určité úlohy prevezme.

 

Ak ide o nejaké jednorazové úlohy, na ktoré ja nemám čas alebo ich robiť neviem, často hľadám ľudí cez fiverr.com alebo jaspravim.sk. Šikovní ľudia tu majú široké portfólio a stovky recenzií. Ak potrebujem napríklad programátora, vyhľadám si programátorov, dám si zoradiť inzeráty od najlepšie hodnotených, oslovím desať najlepších, a kto mi dá najlepšiu ponuku, toho beriem. 

 

Čo by si odkázal našim čitateľom – mladým ľuďom, ktorí možno majú nápad, ale boja sa začať podnikať?

Toto je trošku na dlhšie. Mám veľa kamarátov, ktorí začali podnikať a prišli o veľa peňazí, pretože urobili rovnaké chyby. Celé svoje know-how by som zhrnul do dvoch bodov a možno niekomu ušetrím pár tisíc eur a zlomené srdce.

1. Špecializuj sa. Namiesto toho, aby si vytvoril produkt či službu pre každého, vytvor niečo len pre veľmi malú, špecifickú skupinku ľudí, kde nie je tak veľa konkurencie. Dám ti pár príkladov: Chceš mať reštauráciu? Neotváraj bežnú reštauráciu. Začni ponúkať napríklad výlučne vegánske bezlepkové menu. Zaujmeš tak malú cieľovú skupinku, kde nie je taká veľká konkurencia (ak vôbec nejaká je).

 

Chceš si vytvoriť vlastnú značku oblečenia? Vytvor špecifickú športovú značku so strihom pre vysokých, no pritom chudých ľudí, napríklad z recyklovaných materiálov. 
Chceš mať vlastnú aplikáciu na zoznamovanie? Vytvor aplikáciu na zoznamovanie pre študentov na internátoch v konkrétnom meste s filtrovaním podľa spoločného hobby.
Baví ťa strihať vlasy a chceš byť barberom? Špecializuj sa na mužov s dlhými vlasmi a buď najlepší v okolí na tento typ účesov. Vďaka tomu k tebe budú chodiť všetci muži s dlhými vlasmi. 

 

Chceš si založiť marketingovú agentúru? Aj tu ťa čaká niekoľko tisíc takých istých agentúr, ktoré ponúkajú to isté. Špecializuj sa a vytvor marketingovú agentúru, ktorá bude zameraná výlučne na rozbehnutie mobilných aplikácií v iOS. 

 

Pointa je odlíšiť sa a ponúkať služby a produkty pre veľmi malý cieľový trh, kde je minimum konkurencie. Je lepšie sústrediť sa na 0,1% všetkých zákazníkov a vytvoriť pre nich na mieru špecifický produkt či službu než vytvoriť produkt určený pre 100 % všetkých zákazníkov, kde je obrovská konkurencia a robí to ďalších 10 000 firiem.

2. Tvor firmy s minimálnym budgetom. Najprv si vytvor prezentáciu/web a začni svoje produkty a služby predávať ešte predtým, než reálne niečo začneš vyrábať/poskytovať alebo než si kúpiš produkty na sklad. Mám kamaráta, ktorý mal budget 10 000 € a rozhodol sa podnikať. 2 500 € dal za e-shop, 1 500 € za profi logo, 5 000 € do skladových zásob a 1 000 € dal nejakému influencerovi na promo. Samozrejme, o všetko prišiel a dodnes má depresie z podnikania. Mohol to pritom urobiť inak. 

 

Na jaspravim.sk vedia vytvoriť e-shop za 100 € a logo za 10 €, kde sa dalo ušetriť pár tisíc. Na Youtube si mohol nájsť návod, ako spustiť reklamu na FB/Google, a dať do reklamy na test 30 €. Ak by minul 30 € na reklamu a nepredal by ani jeden produkt, vedel by, že toto podnikanie nemá zmysel, a pustil by sa do niečoho iného. Prišiel by tak len o 140 €, nie o 10 000 €. Preto ťa prosím, určite to nerob takto. Ak ťa začatie podnikania (a overenie si, či je o tvoje služby/produkty záujem) stojí viac ako 200 €, niekde je niečo zle a radšej to nerob. 

Upozorniť na chybu - ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: archív Adama Janečka
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy Rozhovory
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac