hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
Rozhovory

Na Slovensku rastie gigafabrika na výrobu batérií. Budeme v európskej špičke, vraví CEO InoBat Auto Marián Boček (Rozhovor)

Slovenská spoločnosť InoBat Auto sa špecializuje na výrobu tzv. niche batérií, ktoré dokážu elektrifikovať aj lietadlá, autobusy, ale aj segment prémiových vozidiel.

Martina Havranová
24. 3. 2022 16:30 Čas čítania: 7:43
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Rozhovory
0
Martina Havranová
24. 3. 2022 16:30
Čas čítania: 7:43

Na Slovensku rastie gigafabrika na výrobu batérií. Budeme v európskej špičke, vraví CEO InoBat Auto Marián Boček (Rozhovor)

Slovenská spoločnosť InoBat Auto sa špecializuje na výrobu tzv. niche batérií, ktoré dokážu elektrifikovať aj lietadlá, autobusy, ale aj segment prémiových vozidiel.

Martina Havranová
24. marec 2022, 16:30
Čas čítania: 7:43
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn

Marián Boček stojí na čele spoločnosti InoBat Auto, ktorá sa špecializuje na výrobu batérií do elektromobilov. Podľa jeho slov chcú výrobu zamerať na tzv. niche batérie, ktoré budú zákazníkom šité na mieru a budú istým luxusom vo svete elektromobility, keď výkon a kvalita nepôjdu dole na úkor ceny. Ich biznismodel pritiahol aj značnú pozornosť investorov a počas minulého roka získali kapitál vo výške 91 miliónov eur. 

 

Na podstránke Refresheru Disrupter pravidelne predstavujeme úspešných slovenských podnikateľov, ktorým sa podarilo vybudovať biznis s globálnym dosahom. Ak ťa zaujíma svet biznisu a ekonomika, staň sa členom klubu REFRESHER+ a dostaň sa k obsahu bez obmedzení. 

 

Koncom roka 2021 ste ohlásili viacero investícií. Ako ich plánujete využiť a na čo sa primárne zameriavate?

Naším cieľom je tento rok postaviť z financií, ktoré sme získali, prvú slovenskú fabriku na výrobu prvých slovenských batérií do elektromobilov a dať Slovensko na mapu sveta ako výrobcu a veľkého hráča v batériovom priemysle. Sme veľmi radi, že sa nám darí získavať investície, ktoré zatiaľ predstavujú hodnotu 91 miliónov eur.

 

Marián Boček InoBat Auto
CEO spoločnosti InoBat Auto Marián Boček. Zdroj: Refresher/Ľubo Baran

 

Je to najväčšia investícia, akú dostal slovenský startup, a pochádza od investorov z troch kontinentov. Sme veľmi radi, že máme investorov, akými sú Svetová banka, austrálsky ťažobný gigant Rio Tinto, americká spoločnosť Ideanomics Mobility a indická skupina vyrábajúca batérie Amara Raja. Podarilo sa nám spojiť ľudí, ktorí pochádzajú z iných svetov. Zo svetov rizikových investícií a veľkých industriálnych hráčov, kde vidím baterky ako most medzi starým svetom infraštruktúry a novým.

 

Aké sú ciele firmy v budúcnosti?

Naším cieľom je stať sa niche výrobcom bateriek, ktoré umožňujú elektrifikáciu leteckého priemyslu, hromadnej dopravy, ako aj prémiových automobilov. Cieľom je spojiť to najlepšie z vedeckej obce a industrializácie.

 

V rámci firmy máme mantru od kolísky až po kolísku, čo znamená, aby všetko od ťažby až po vedu cez výskum a výrobu a takisto aj recyklácia použitých batérií bolo ekologické.

 

Na Slovensku máme dedičstvo kvalitného inžinieringu a manufaktúry, ktoré chceme spojiť so svetovými technológiami. Presne to je príbeh InoBatu, v ktorom sa spájajú najväčšie mozgy v priemysle s infraštruktúrou vo východnej Európe a prepájajú sa s technologickým vývojom batérií, batériovej chémie a industrializácie po celom svete. 

 

Jedným z vašich aktuálnych projektov je stavba fabriky vo Voderadoch. V akom je momentálne štádiu?

Je dokončená vonkajšia fasáda. Je to krásny komplex. Momentálne sa vyrába linka od ázijského partnera, ktorá sa bude inštalovať v druhej polovici tohto roka. Naším cieľom je spustenie výroby začiatkom roka 2023. Sme v pokročilej fáze a dúfam, že prvé slovenské baterky budú vychádzať z Voderád už na začiatku roka. 

 

Máte plán, koľko pracovných príležitostí v nej vytvoríte?

 

Momentálne máme 60 ľudí, ktorí pracujú medzi Voderadmi a Bratislavou. Keď bude dokončená prvá fáza fabriky vo Voderadoch, bude ich okolo 75 len vo Voderadoch plus zamestnanci pracujúci na diaľku. Máme však cieľ v rámci aktuálneho investičného kola transformovať Voderady do prvej gigafabriky, ktorej spustenie očakávame v roku 2024. V nej by malo pribudnúť do 100 ďalších zamestnancov. 

 

Keďže plánujete rozširovať výrobu, do akej miery sa snažíte o ekologický prístup?

Celý projekt InoBat sa snaží pomôcť v boji s klimatickou krízou. V rámci firmy máme mantru od kolísky až po kolísku, čo znamená, aby všetko od ťažby až po vedu cez výskum a výrobu a takisto aj recyklácia použitých batérií bolo ekologické. Chceme čo najviac znížiť uhlíkovú stopu v celej výrobe. Robíme to tak, že používame certifikovanú zelenú energiu a vo Voderadoch budeme inštalovať solárne panely na strechu. 

 

Marián Boček InoBat Auto
Spoločnosť InoBat Auto získala investície v hodnote 91 miliónov eur. Zdroj: Refresher/Ľubo Baran

 

Pracujeme sa spoločnosťami, ako je Ascend Elements, čo je americká firma špecializujúca sa na recykláciu, s ktorou hľadáme spôsoby, ako znovu začleniť kovy ako hliník a meď a aj iné aktívne látky znova do výroby. To je práve ten cyklus od kolísky až po kolísku. Je to naše holistické vnímanie celého reťazca. Snažíme sa o dekarbonizáciu a chceme minimalizovať našu environmentálnu stopu na prostredie. Voderady sú brownfieldovým projektom, ktorý nestaviame na zelenej lúke. Vďaka tomu sa nám podarilo minimalizovať množstvo odpadu a environmentálnu stopu oproti nejakým greenfieldovým projektom. Takže aj toto je ďalší ekologický benefit. 

Našla som informáciu, že plánujete výstavbu ďalšej fabriky na východe Slovenska, kde by ste mali zamestnať až 1000 ľudí. V akom štádiu je tento projekt?

Vo Voderadoch vznikne prvá gigafabrika, ktorá bude jedným z najväčších európskych centier v baterkovom reťazci. Pri ďalších veľkých gigafabrikách sa pozeráme na niekoľko krajín aj v našom regióne a momentálne zvažujeme jednotlivé ponuky. Pozeráme sa na rôzne lokality, takže lokalita ďalšej budúcej gigafabriky je stále otvorená. Hľadáme rôzne alternatívy vrátane Slovenska. 

 

Je reálny scenár, že v budúcnosti by ste vybudovali fabriku, kde bude pracovať 1000 ľudí? 

Určite. Vzhľadom na to, aký obrovský je trh batérií, aký veľký je dopyt a naozaj minimálna ponuka na trhu, vidíme Voderady len ako prvý krok. Teraz sa učíme baterky vyrábať a integrovať to, čo vyjde z labáku, do výrobnej linky. Pri expanzii Voderád budeme vedieť vyrábať baterky v stotisícových množstvách. 

 

Vo Voderadoch vznikne prvá gigafabrika, ktorá bude jedným z najväčších európskych centier v batériovom reťazci.

 

Práve táto skúsenosť nám umožní modulárne rásť do ďalších väčších gigafabrík a tento model exportovať do sveta. Chceme, aby sa to duševné vlastníctvo, ktoré vzniká na Slovensku, exportovalo a výroba sa lokalizovala v jednotlivých krajinách. Toto je dôvod, prečo sme získali investorov ako Svetová banka, Rio Tinto, Ideanomics, ktorí nás vidia ako partnera na svojich špecifických trhoch. 

 

Bude Slovensko stále miestom, kde budete mať výskum a centrálu? 

Srdce a mozog toho projektu budú vždy Voderady. Tam budú vznikať nové prototypové články, ktoré budeme škálovať ďalej. Samotná výrobná expanzia bude ovplyvnená záujmom zákazníkov a investorov. V najbližších dňoch oznámime ďalšie veľké kroky smerujúce k tomu, že z InoBatu bude nielen regionálna, ale aj svetová firma. Verím, že budeme vyrábať a exportovať baterky na niekoľko kontinentov. 

 

Marián Boček InoBat Auto
Spoločnosť InoBat Auto stavia gigafabriku vo Voderadoch. Zdroj: Refresher/Ľubo Baran

 

Získali ste viacero svetových investorov. Aký máte vzťah so slovenskou vládou? Prechod na elektromobilitu je aktuálne veľkou témou. 

Na začiatku našej cesty bola podpora štátu. Získali sme grant od ministerstva financií, ktoré nám pomohlo vyvinúť prvú slovenskú baterku. Za to som vďačný. InoBat sa ako jedna z mála firiem regiónu kvalifikoval v rámci svojej kategórie a momentálne pracujeme na tom, aby sme získali aj túto formu podpory. V oblasti startupov je dôležité mať prísun verejného kapitálu. Veľmi dôležité je získať si kapitál aj od strategických investorov, ktorí vás vedia posúvať bližšie k zákazníkom. Sme radi, že máme naozaj vyváženú bázu investorov, a vláda zohrala dôležitú rolu na začiatku cesty. 

 

Podľa štatistík zaostávame v záujme o elektromobilitu za ostatnou časťou Európy. Čím sa dá podľa vás záujem o ekologickejší spôsob dopravy podporiť?

Myslím, že je to príklad mnohých krajín mimo Škandinávie. V severských krajinách majú veľmi silné environmentálne povedomie. Na Slovensku a v ďalších častiach Európy to bude ešte chvíľu trvať. Je tu istá skepsa vo veci dojazdu bateriek, infraštruktúry a myslím si, že čo sa týka elektromobility, ešte to nie je taká komfortná zóna. 

 

Myslím si, že o päť až desať rokov si ľudia ani nespomenú na spaľovacie motory.

 

Porovnal by som to s internetom v 90. rokoch, keď sme mali nespoľahlivé a pomalé dial up pripojenie a dnes sú všetci na rýchlom wirelesse. Elektromobilita je teraz v ére dial up pripojenia, ale onedlho bude spomínaným wirelessom. Bude všade prítomná súčasť nášho bežného života. Prechod na ňu má aj silný mandát svetových lídrov, ktorí venujú čoraz väčšiu pozornosť klimatickým zmenám. Časom sa bude meniť aj povedomie zákazníkov, ak budú vidieť, že každých pár kilometrov nájdu nabíjaciu stanicu, autá budú mať lepší dojazd a samotné baterky sa budú posúvať vo vývoji. Treba si uvedomiť, že sme iba na začiatku cesty, jednoducho v ére dial up. 

 

Viete si tipnúť, o koľko rokov bude elektromobilita prioritným spôsobom dopravy? 

Myslím si, že o päť až desať rokov si ľudia ani nespomenú na spaľovacie motory. Stane sa súčasťou nášho bytia, že ak pôjdeme napríklad na nákup do Ikey, necháme si v garáži nabiť auto. Je to podľa mňa prichádzajúci trend a svet v podstate ani nemá inú možnosť. 

 

Marián Boček InoBat Auto
Spoločnosť InoBat Auto sa snaží o ekologický prístup v celom výrobnom reťazci. Zdroj: Refresher/Ľubo Baran

 

Spomínali ste, že sa špecializujete na niche batérie do elektromobilov. Aký je rozdiel medzi vašimi batériami a tými, ktoré sú bežne dostupné? 

Zameriavame sa na prémiový segment, kde štandardizované baterky, ktoré poskytujú ázijskí konkurenti, nestačia. Napríklad v prípade leteckého priemyslu potrebujete baterku, ktorá má špeciálnu hustotu. To je prípad menších lietadiel, ktoré potrebujú špeciálnu hustotu na to, aby vedeli vzlietnuť, doletieť do diaľky 150 km a potom sa rýchlo nabiť za 15 až 20 minút. To si vyžaduje veľmi špeciálnu chémiu. 

Náš vedeckovýskumný tím komunikuje so zákazníkom a baterku mu šijeme doslova na mieru. Takáto ponuka na trhu momentálne nie je, pretože naši konkurenti sa zameriavajú skôr na nízkonákladové a vysokoobjemové štandardizované baterky. 

 

V našom prípade ide o prémiové baterky, ktoré sú drahšie, ale majú vyšší výkon a dokážu elektrifikovať aj sektory, v prípade ktorých sa predtým ani nesnívalo, že by mohli prejsť na elektromobilitu.

 

Pri baterkách do lacnejších modelov ide najmä o to, aby sa čo najviac podarilo stlačiť cenu smerom dole. V našom prípade ide o prémiové baterky, ktoré sú drahšie, ale majú vyšší výkon a dokážu elektrifikovať aj sektory, v prípade ktorých sa predtým ani nesnívalo, že by mohli prejsť na elektromobilitu. Mám na mysli sektor e-mobility lietadiel, prémiových vozidiel, ale aj autobusov. 

 

Keďže sa špecializujete na batérie do prémiových automobilov, máte obchodné rokovania s prémiovými značkami automobilov?

Máme podpísanú zmluvu o odbere s jedným veľkým prémiovým hráčom, pre ktorého momentálne vyvíjame baterku. Tento vzťah budeme oznamovať v blízkom čase a komunikujeme aj s ďalšími hráčmi v tomto segmente. Očakávam, že v priebehu tohto roka budeme oznamovať viacero nových spoluprác. Model, ktorý sme zvolili, je veľmi atraktívny a navyše sme v dobe, keď všetko prechádza elektrifikáciou. V Európe je momentálne veľmi limitovaná ponuka na pár ázijských partnerov. 

 

Marián Boček InoBat Auto
Marián Boček predpokladá, že elektromobilita bude už o pár rokov dominantnou vo svete dopravy. Zdroj: Refresher/Ľubo Baran

 

Do tímu sa vám sa podarilo získať bývalého generálneho riaditeľa automobilky Aston Martin Andyho Palmera. Ako sa podarilo nadviazať túto spoluprácu?

Andy Palmer je v podstate otec elektromobility. Pred prácou v automobilke Aston Martin bol CEO v Nissane, kde spustil divíziu Nissan Leaf. Bol to taký prvý mainstreamový boom v elektromobilite. Víziou InoBatu je spojiť najlepšie technologické objavy spoločností zo sveta s industrializáciou a s dedičstvom, ktoré máme vo východnej Európe, a vytvoriť naozaj prémiového hráča vo výrobe niche bateriek. 

Na túto víziu sme zlomili Andyho. Povedal, že je to jeden z posledných projektov, ktoré chce dokončiť pred odchodom do dôchodku. Sme veľmi radi, že ho máme, a je to aj dôkaz toho, že veľké vízie dokážu prekonať stigmy voči východnej Európe a spájajú svet, ktorý je rozdielny. Nie je bežné, že takíto profesionáli pracujú vo vychodoeurópskych firmách. 

 

Víziou InoBatu je spojiť najlepšie technologické objavy spoločností zo sveta s industrializáciou a s dedičstvom, ktoré máme vo východnej Európe, a vytvoriť naozaj prémiového hráča vo výrobe niche bateriek.

 

Vízia InoBatu z neho vytvorila svetový príbeh, ktorý pritiahol svetových ľudí. Okrem Andyho máme v tíme aj Jakuba Reitera, ktorý bol šéfom v R&D v BMW. Náš CEO je John Griffiths, ktorý pracoval v Rolls Royce, takže sme dali dokopy naozaj ikonický tím. Veľká vízia dokáže prekonať nejaké nacionalistické názory a nejakú stigmu, ktorá vládne voči východoeurópskym spoločnostiam. To, že sme získali kapitál od investorov z ôsmich krajín na troch kontinentoch, potvrdzuje, že náš príbeh presahuje rámec Slovenska. 

 

Myslíte, že podnikatelia z východnej Európy to majú čoraz ťažšie, čo sa týka reputácie vo svete?

Veľakrát som zachytil to, že ak chcel slovenský startup uspieť, tak musel ísť do Silicon Valley. Nám sa podarilo získať investičný kapitál vo výške 100 miliónov, ale mnohým startupom sa nepodarí získať kapitál, ktorý potrebujú. Element stigmatizácie východnej Európy tu stále je. Sme výnimkou práve tým, že sme pred problémami neutekali, ale snažili sme sa spojiť svety, ktoré nekomunikovali. Odpoveďou je, že je to naozaj ťažké, ale existujú cesty, ako sa to môže podariť, najmä ak je tam veľká vízia.

Upozorniť na chybu - ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Refresher/Ľubo Baran
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy Rozhovory
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac