hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
Rozhovory

Šéf diskontu Pepco na Slovensku: Vyššia cena rozhodne neznamená udržateľnejší prístup, aj u nás sa snažíme byť ekologickí

Diskont s červeným logom mal posledné roky úspešnejšie ako jeho rivali. Aj napriek pandémii im stále rástol zisk a neutíchol ani hlad po expanzii. Country manažér pre Slovensko a Českú republiku s nami hovoril o ekologizácii aj nízkych cenách.

Veronika Szűcs Rajničová
11. 4. 2022 9:30 Čas čítania: 3:55
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Rozhovory
0
Veronika Szűcs Rajničová
11. 4. 2022 9:30
Čas čítania: 3:55

Šéf diskontu Pepco na Slovensku: Vyššia cena rozhodne neznamená udržateľnejší prístup, aj u nás sa snažíme byť ekologickí

Diskont s červeným logom mal posledné roky úspešnejšie ako jeho rivali. Aj napriek pandémii im stále rástol zisk a neutíchol ani hlad po expanzii. Country manažér pre Slovensko a Českú republiku s nami hovoril o ekologizácii aj nízkych cenách.

Veronika Szűcs Rajničová
11. apríl 2022, 9:30
Čas čítania: 3:55
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn

Diskonty sú formáty predajní, kde nakúpite veľa za málo. Vedľa veľkonočných dekorácií nájdete kuchynské potreby a o regál ďalej zas detské oblečenie. Na Slovensku sa tešia veľkej obľube.

 

Zatiaľ čo potravinám kraľuje diskont Lidl, medzi obchodmi s lacným spotrebným tovarom sa vyníma reťazec Pepco. Patrí do holdingu Pepkor z Juhoafrickej republiky a na Slovensku pôsobí od roku 2013.

 

Za viac než dekádu ani raz nepadli do červených čísel. Zisk sa im podarilo vykúzliť aj počas pandemických rokov, keď museli dočasne zatvoriť viaceré predajne. Dokázali to aj bez e-shopu, ktorý v období lockdownov ťahal príjmy viacerých obchodníkov. 

 

O súčasnosti aj budúcnosti Pepca sme sa rozprávali s country manažérom pre Slovensko a Českú republiku Milanom Drahošom. Ďalšie inšpiratívne rozhovory s podnikateľmi a manažérmi nájdeš na portáli Disrupter. Ak chceš podporiť našu prácu, pridaj sa do klubu Refresher+. Získaš tak prístup ku všetkým exkluzívnym článkom na Refresheri a Disrupteri. 

 

Napriek tomu, že pandémia posledné roky niekoľkokrát zatvorila kamenné predajne, váš zisk bol stále silný. Ako sa vám to podarilo?Zisk nerástol v súlade s očakávaniami, avšak nepopieram, že vzhľadom na situáciu v posledných dvoch rokoch výsledky nie sú zlé. Ide o kombináciu priebežného otvárania nových predajní, vylepšovania a dopĺňania sortimentu a efektívneho hospodárenia v týchto neistých časoch. Spoločným úsilím sa nám s kolegami podarilo prispôsobiť prevádzkové aj personálne náklady aktuálnym obmedzeniam a navyše sme aktívne využívali dostupné schémy pomoci.

 

Zisk spoločnosti Pepco.
Zisk spoločnosti Pepco. Zdroj: Finstat

 

O aký sortiment je stabilne najväčší záujem? 

V rámci nášho sortimentu patria k najpopulárnejším kategóriám odevy pre deti, dámy a rôzne potreby do domácnosti.

 

Keď ste na Slovensko prichádzali, videli ste priestor pre 80 predajní. V roku 2019 ste otvárali už stú prevádzku. Ako to vidíte teraz? 

Naďalej pokračujeme v expanzii. Aktuálne máme už viac ako 130 predajní a pevne verím, že pôvodný odhad minimálne zdvojnásobíme.

 

Platí, že sa zameriavate na nižšiu a strednú príjmovú skupinu? 

Zameriavame sa na všetkých zákazníkov, ktorí sa sústredia na dobrú hodnotu za svoje peniaze. Je určite prirodzené, že s nižším príjmom musia zákazníci viac dbať na svoj rozpočet, a teda aj ich kroky viac smerujú do našich predajní. Je potešujúce, že príjmy v posledných rokoch rástli, preto môžeme ponúkať výrobky s vyššou pridanou hodnotou, napríklad odevy z biobavlny.

 

Predajňa Pepco v bratislavskej Rovinke.
Predajňa Pepco v bratislavskej Rovinke. Zdroj: Veronika Szűcs Rajničová

 

Sústredíte sa na najnižšiu cenu. Nehrozí, že budete musieť v dôsledku inflácie zdražovať? 

Kombinácia rastu cien surovín, dopravy aj energií súčasne vytvára mimoriadny tlak na koncový rast cien. Snažíme sa mu predchádzať najmä spoluprácou s osvedčenými dodávateľmi, nákupom veľkých objemov pre celú Európu a optimalizáciou interných procesov, čo nám umožňuje ponúkať tovary za najlepšie ceny. Pokiaľ to nie je možné, prinášame zákazníkom dodatočnú pridanú hodnotu, napríklad vo forme lepšieho materiálu.

 

Čo je vašou výhodou oproti konkurenčným diskontom na Slovensku? 

Je to blízkosť k zákazníkovi, skladba sortimentu, vybavenie predajní a, samozrejme, náš personál. Myslím si, že kombinácia uvedených faktorov zatiaľ na Slovensku nemá konkurenciu.

 

Milan Drahoš.
Milan Drahoš. Zdroj: Pepco

 

V ktorom regióne Slovenska sa vám darí najviac? 

Darí sa nám vo všetkých regiónoch. Z hľadiska tržieb výrazne nadpriemerné predajne, ako aj tie slabšie nájdeme tak na západe, východe či severe, alebo juhu Slovenska. Výsledok predajne záleží viac na konkrétnej lokalite danej predajne ako na umiestnení v rámci Slovenska.

 

Vidíte svoju budúcnosť v nákupných centrách alebo v retailových parkoch? 

Väčšina našich predajní sa nachádza v retailových parkoch. Približne 30 % je v nákupných centrách, zvyšok v samostatne stojacich alebo lokálnych objektoch a niekoľko je na nákupných uliciach. 

Rozmanitosť nášho portfólia nám pomohla počas fáz obmedzení a radi by sme ju zachovali. Vzhľadom na výrazne väčšiu výstavbu retailových parkov v porovnaní s nákupnými centrami sa dá očakávať zvyšovanie ich podielu v našom portfóliu. 

 

Vaším sloganom bolo jeden čas „Viac za menej… každý deň!“. Nebojíte sa, že s ekologizáciou spotrebiteľov ľudia nebudú chcieť nakupovať také množstvo lacného tovaru? 

Nie, slogan nie je v žiadnom rozpore s ekologizáciou spotrebiteľov. Ponúkame zákazníkom vyššiu pridanú hodnotu za rovnakú cenu alebo nižšiu cenu za rovnakú kvalitu, a to každý deň, nielen počas krátkodobo limitovaných zľavových akcií. To presne vystihuje slogan „Viac za menej… každý deň!“.

 

Tržby spoločnosti Pepco.
Tržby spoločnosti Pepco. Zdroj: Pepco

 

V stratégii, ktorú máte na stránke, sa spomína aj udržateľný prístup. Ako to ide dohromady s nízkymi cenami a kvantitatívnym nakupovaním zákazníkov?  

Je dôležité zdôrazniť, že vyššia cena rozhodne neznamená viac udržateľný prístup. Priebežne zavádzame nové materiály pri produktoch, optimalizujeme obalové materiály a zdokonaľujeme aj balenie tovaru, aby sme optimalizovali prepravu a zjednodušili skladovanie. 

 

V predajniach sme vymenili osvetlenie za LED technológiu a priebežne vylepšujeme spätnú recykláciu odpadov v predajniach. Nákupy našim zákazníkom balíme do tašiek s certifikátom Blue Angel. Takisto sme napríklad výrazne obmedzili tlač letákov a do budúcna plánujeme prejsť čisto na digitálnu komunikáciu. 

Je teda zrejmé, že snaha o udržateľnosť je prítomná v celom reťazci od vzniku produktu až po jeho predaj. Zakúpené množstvo tovaru je individuálne rozhodnutie každého zákazníka bez ohľadu na jeho cenu.  

 

Snažíte sa o ekologizáciu použitých materiálov? 

Priebežne inovujeme svoje produkty v súlade s aktuálnymi trendmi. Najlepším príkladom je zavedenie a rozširovanie ponuky výrobkov z biobavlny vrátane odevov s certifikátmi GOTS a OEKO-TEX. Čoraz viac našich výrobkov pre domácnosť a hračiek je vyrobených z recyklovaných materiálov.

 

Neuvažovali ste počas pandémie nad otvorením e-shopu? 

Téma online predaja je, samozrejme, aktuálna aj pre nás, preto počas pandémie prebehol krátky test v niektorých krajinách a v súčasnosti je dostupná časť sortimentu v Poľsku v spolupráci s externým partnerom.  

 

Čo hrá v neprospech jeho založenia? 

Aj keď sme lokálne dostali mnoho ponúk na vytvorenie e-shopu v priebehu týždňa či dvoch, realita je výrazne komplikovanejšia. Pôsobíme aktuálne v 15 krajinách, teda vytvorenie funkčného a profitabilného e-shopu nie je otázkou pár týždňov. 

 

Kľúčovou podmienkou je vyriešenie dodania, doručenia a prípadného vrátenia produktu. To vyžaduje zmeny desiatok procesov v celom dodávateľskom reťazci, ktorý bol doposiaľ špecializovaný na kamenné predajne. 

 

Pepco pôsobí aj v ďalších krajinách Európy. Čím vás inšpirujú vaši zahraniční kolegovia? 

S príchodom nových krajín a kolegov sa stretávame s iným podnikateľským prostredím, inou mentalitou, legislatívou či skúsenosťami pri riešení rôznych situácií. Z tohto všetkého je možné poučiť sa a nájsť mnoho nových riešení a vylepšení pre každodennú prácu aj pre náš trh.

Upozorniť na chybu - ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: WebnovinyNáhľadový obrázok: Veronika Szűcs Rajničová
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy Rozhovory
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac