hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
Rozhovory

Zakladatelia firmy Sudolabs: Kariérny rast našich ľudí je pre nás dôležitý. Každý má svojho kouča, ktorý mu pomáha v rozvoji

Firma Sudolabs je dôkazom, že ak niekto robí biznis naozaj kvalitne, má svetový úspech na dosah. Spoločnosť, ktorú založili Jozef Petro a Pavol Madár, tvorí digitálne projekty aj pre klientov na americkom trhu a každý rok narastie o 100 %.

Martina Havranová
7. 4. 2022 14:30 Čas čítania: 8:51
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Rozhovory
0
Martina Havranová
7. 4. 2022 14:30
Čas čítania: 8:51

Zakladatelia firmy Sudolabs: Kariérny rast našich ľudí je pre nás dôležitý. Každý má svojho kouča, ktorý mu pomáha v rozvoji

Firma Sudolabs je dôkazom, že ak niekto robí biznis naozaj kvalitne, má svetový úspech na dosah. Spoločnosť, ktorú založili Jozef Petro a Pavol Madár, tvorí digitálne projekty aj pre klientov na americkom trhu a každý rok narastie o 100 %.

Martina Havranová
7. apríl 2022, 14:30
Čas čítania: 8:51
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn

Spoločnosť Sudolabs je digitálnym štúdiom, ktoré si našlo svoju klientelu nielen na lokálnom trhu, ale napríklad aj v USA. Zakladateľom Jozefovi Petrovi a Pavlovi Madárovi sa podarilo vytvoriť firmu, ktorej sa darí každý rok vyrásť o 100 %, a zároveň vytvárajú unikátne pracovné prostredie. 

 

Ich spoločnosť stojí na troch pilieroch: na vývoji kvalitných produktov, neustálom vzdelávaní a dôraze na ľudí a na využívaní moderných technológií. Vďaka tejto kombinácii sa firme darí tvoriť medzinárodne úspešné projekty, ako boli napríklad greenpasy pre hollywoodske štúdiá alebo vytvorenie dizajnérskej platformy, ktorá združuje najúspešnejších interiérových dizajnérov sveta. 

 

Ekonomická podstránka Refresheru Disrupter pravidelne predstavuje úspešných podnikateľov, ktorým sa podarilo uspieť na svetovom trhu. Ak chceš podporiť kvalitný obsah a zároveň ťa zaujíma svet biznisu a podnikania, staň sa členom klubu Refresher+

 

Zakladatelia Sudolabsu Jozef Petro a Pavol Madár.
Zakladatelia Sudolabsu Jozef Petro a Pavol Madár. Zdroj: Tomáš Hrivňák

 

Dnes ste firmou, ktorej sa podarilo preraziť na americkom trhu. Aký bol však začiatok príbehu Sudolabsu?

Jozef Petro: Obaja sme vývojári, programátori a pracovali sme pre rôzne spoločnosti na Slovensku a v Česku. Pracovali sme spolu ako kolegovia pre jeden startup a takisto sme obaja popri hlavnej práci robili aj na rôznych vedľajších projektoch. V tom čase sa nám podarilo získať prvých klientov a zároveň sme spoznali veľa softvérových vývojárov v rámci česko-slovenskej komunity. 

Mali sme špecifický prístup k práci a robili sme ju naozaj kvalitne, no videli sme, že v ostatných firmách sa na kvalitu až tak nehľadí. Pri práci na jednom startupe sme začali stavať tím, ktorý mal v tom čase okolo desať ľudí. Pre klienta sme tvorili väčší projekt, ktorý sa nakoniec stal vlastne prvým projektom našej firmy Sudolabs. Keď sme ho dokončili, začali sme si v tejto zostave hľadať ďalších klientov. Najskôr sme pracovali na projektoch v rámci Česka a Slovenska, neskôr sa nám podarilo získať si klientov aj v USA. 

 

Pri každom projekte sa pozeráme na to, aký má potenciál úspechu na svetovom trhu a aký je klient, pre ktorého ideme produkt vyrobiť.

 

Pavol Madár: Spájalo nás to, že sme chceli robiť naozaj kvalitné veci a nasledovať najnovšie trendy, podobne ako startupy v USA, ktoré sú populárne a určujú trendy v softvérovom vývoji. Pozerali sme sa na nich ako na vzory toho, ako chceme fungovať. Chceme mať klientelu v zahraničí, ale tvoriť na Slovensku. Náš spôsob fungovania je zároveň veľkým lákadlom aj pre ľudí z nášho tímu. Pracujú pre dobrú firmu, ktorá je na Slovensku, a môžu robiť na svetových projektoch. 

 

Spomínate, že na trh prinášate unikátny prístup. V čom je Sudolabs iný ako ostatné digitálne štúdiá?

Pavol Madár: Určite by som nechcel hovoriť v zlom o iných firmách. Každá firma je zameraná inak, má iné ciele a od toho závisí, ako pracuje. My sme chceli dať dôraz na to, aby ľudia mali dostatok času robiť veci naozaj kvalitne. Jednoducho, aby kvalita nešla na úkor rýchlosti. Táto filozofia nás odlišuje od firiem, ktoré vyrábajú zákazky ako na bežiacom páse.

 

Profilujeme sa ako end-to-end product building company, čo v praxi znamená, že stojíme za digitálnym produktom úplne od začiatku až do konca.

 

Zároveň nám to dovoľuje robiť veci inovatívne, používať nové technológie a uplatňovať nové nápady. Takéto veci vyžadujú viac času, viac expertízy a treba venovať viac času aj vzdelávaniu. Možno nie všade sa na to prihliada a nie v každej firme sú ochotní vyhradiť na to dostatok času. 

Jozef Petro: Zhrnul by som to asi tak, že sa sústredíme a budujeme našu spoločnosť tromi základnými hodnotami. Prvou je, že sa snažíme o najlepšiu možnú firemnú kultúru, a tak čo najviac investujeme financie do ľudí. Máme naozaj veľké množstvo aktivít, ktoré nie sú vôbec štandardom vo väčšine firiem na Slovensku. Spomeniem benefity ako jasný kariérny rast, pravidelný feedback a pomoc s rastom od manažérov, možnosť zapojiť sa do interných aktivít, ako sú hackathony, externé eventy a tvorenie podcastu či blogu, nadštandardné dovolenky alebo zaplatené dni na vzdelávanie.

 

Druhá dôležitá časť je, že sa snažíme budovať svetovo úspešné produkty. Pri každom projekte sa pozeráme na to, aký má potenciál úspechu na svetovom trhu a aký je klient, pre ktorého ideme produkt vyrobiť. Spolupráca nám musí dávať zmysel a musíme si byť istí, že spolu s klientom vybudujeme produkt, ktorý budú používať desiatky alebo rovno stovky tisíc používateľov. Treťou hodnotou je veľmi dôležitá vec, a to je samotná kvalita kódu a technológie, ktoré chceme vytvárať pri projektoch. 

 

Spoločnosť Sudolabs je digitálnym štúdiom, ktoré si našlo svoju klientelu nielen na lokálnom trhu, ale aj na trhu v USA.
Spoločnosť Sudolabs je digitálnym štúdiom, ktoré si našlo svoju klientelu nielen na lokálnom trhu, ale aj na trhu v USA. Zdroj: Tomáš Hrivňák

 

Kedy prišiel ten zlom, po ktorom sa vám podarilo preraziť z nášho lokálneho trhu na americký?

Jozef Petro: Spolupracovali sme so startupmi v Prahe. Na ich startupovom trhu je celkom veľká diverzifikácia a začína byť bežné, že napríklad nejaká časť tímu alebo niekto zo zakladateľov je z USA. Spolupráca s takýmito hybridnými startupmi, ktoré nás na základe spokojnosti ďalej odporúčali v rámci amerického trhu, nás posunula tam, kde sme dnes.

 

Oficiálne uvádzate, že budujete digitálne produkty. Ako by ste opísali, čo všetko vytvárate, a ako funguje vaša spoločnosť?

Jozef Petro: Profilujeme sa ako end-to-end product building company, čo v praxi znamená, že stojíme za digitálnym produktom úplne od začiatku až do konca. Celý proces tvorby sa začína s product discovery, čo znamená, že sa snažíme definovať účel samotného produktu. V tejto fáze ešte nič neprogramujeme, zameriavame sa na prieskum cieľového trhu, kde sa softvér bude používať. Veľa sa rozprávame aj s potenciálnymi používateľmi. 

Následne vytvárame prototypy a podklady určené na hlbšie testovanie. Získavame feedback a snažíme sa dostať bližšie k podobe produktu, ktorý má zmysel vyvinúť a uviesť na trh. Musí spĺňať všetky požiadavky klienta, potenciálnych zákazníkov a riešiť správne problémy na trhu. Toto je v podstate tá biznisová časť našej práce. Po nej prichádza fáza product delivery, čo je vlastne vývoj samotného produktu.

 

Našou snahou je vytvoriť pracovné prostredie, v ktorom ľudia dokážu napredovať, majú dostatok času na vzdelávanie sa a pracujú na zmysluplných projektoch, ktoré ich bavia.

 

Pavol Madár: Možno pre ľahšiu predstavu by som doplnil, že pred produktovou fázou, ktorú opisoval Jozef, príde klient s nápadom alebo myšlienkou, prípadne s polovične fungujúcim prototypom toho, čo by chcel robiť. My mu následne pomáhame lepšie pochopiť, ako produkt čo najefektívnejšie postaviť, aby bol úspešný na trhu. V tej druhej fáze je to už klasický vývoj produktu s tým, že dávame dôraz na veci, ktoré som už spomínal vyššie, ako kvalita kódu, moderné technológie a správne procesy vývoja digitálnych produktov.

 

Keby ste mali pomenovať nejaký váš najúspešnejší produkt, ktorý sa vám podarilo vytvoriť, ktorý by to bol? 

Jozef Petro: Určite to bude The Expert, čo je vlastne platforma, kde interiéroví dizajnéri poskytujú konzultácie bežným ľuďom. Každý, kto si zariaďuje svoj dom alebo byt, sa vďaka našej aplikácii dokáže prepojiť s interiérovým dizajnérom, ktorý mu poradí, ako si vybrať nábytok a tak ďalej. Na tejto platforme funguje zhruba 60 až 70 interiérových dizajnérov, ktorí sa zaraďujú do top stovky najvyhľadávanejších dizajnérov na svete. Veľa z nich má aj stovky tisíc až milióny odoberateľov na Instagrame.

Aplikácia má aktuálne 7 miliónov zobrazení a prebehli na nej tisícky konzultácií, kde sa cena jednej hýbe od 500 až po 2 500 dolárov za hodinu. Teraz sa sústreďujeme na vývoj jej dodatku, kde používateľ môže nielen konzultovať svoj priestor s dizajnérom, ale zároveň si bude môcť priamo nakúpiť dizajnérsky nábytok – či už pôjde o kúsky priamo z dielne dizajnérov, alebo o nábytok, ktorý navrhli iní dizajnéri spolupracujúci s platformou The Expert, ktorá ho zároveň aj vyrába. Aplikácia je komplexný priestor pre interiérový dizajn, kde zákazník získa všetko od rád cez profesionálne konzultácie až po nákup nábytku. 

 

Spoločnosti Sudolabs sa podarilo vytvoriť platformu The Expert, ktorá združuje najúspešnejších interiérových dizajnérov sveta.
Spoločnosti Sudolabs sa podarilo vytvoriť platformu The Expert, ktorá združuje najúspešnejších interiérových dizajnérov sveta. Zdroj: Tomáš Hrivňák

 

Na Slovensku ste zaujali aplikáciou, ktorá je označovaná aj ako greenpasy pre hollywoodske štúdiá. O aký produkt ide?

Pavol Madár: Spolupracovali sme s klinikou v Los Angeles, pre ktorú sme spolu so softvérovým štúdiom z New Yorku vytvorili platformu, ktorá dokázala systematicky distribuovať dáta z laboratórií. V podstate spájala dáta o zamestnancoch s výsledkami laboratórnych testov. Medzi klientov kliniky sa zaraďovali spoločnosti ako Sony Pictures, Warner Brothers alebo Snapchat. 

 

Minulý rok sme prenajali ubytovania aj pracovný priestor v Lisabone, kam každý z tímu mohol prísť a pracovať v príjemnom prostredí počas zimy.

 

Zamestnávatelia tak vedeli o výsledkoch zamestnancov a výsledky testov vedeli, samozrejme, aj zamestnanci. Filmové spoločnosti potrebovali niečo, čo by zabezpečilo rýchle a pravidelné informovanie o výsledkoch. Ak sa natáča film alebo seriál, niekoľkokrát týždenne musí prísť do štúdia od 50 do 300 ľudí, ktorí sa pravidelne testujú trikrát do týždňa. 

Vytvorili sme aplikáciu, ktorá dokázala zjednodušene spravovať dáta množstva laboratórií v USA, a bolo dôležité, aby sa filmové spoločnosti rýchlo dostávali k výsledkom. Časom sme dokázali vyšpecifikovať aj to, ktoré laboratóriá dokážu dodať výsledky najrýchlejšie, a tomu sme prispôsobili logistické kroky. 

 

Približne koľko ľudí pracuje na vytvorení takejto aplikácie?

Pavol Madár: Ono sa to časom mení. V najväčšom peaku pracovalo na vývoji viac ako sedem vývojárov, ale na začiatku boli možno traja alebo štyria. Je to veľmi rôzne, projekt od projektu, ale konkrétne v tomto prípade to bol zhruba päťčlenný tím ľudí a práca na aplikácii trvala zhruba rok. Na prvej verzii, ktorá sa dala používať, sme pracovali štyri mesiace a postupne sme ju vylepšovali. Pridávali sa k nám nové laboratóriá, vytvárala sa mobilná aplikácia a stále sa pridávali nové komponenty.

 

Aký veľký je tím Sudolabsu?

Pavol Madár: Už sa blížime k číslu 60 a z toho máme asi 40 softvérových vývojárov.

 

Spoločnosť Sudolabs má aktuálne takmer 60 zamestnancov.
Spoločnosť Sudolabs má aktuálne takmer 60 zamestnancov. Zdroj: Sudolabs

 

Ako sa vám darí stále rozširovať tím o nových ľudí?

Pavol Madár: Našou snahou je vytvoriť pracovné prostredie, v ktorom ľudia dokážu napredovať, majú dostatok času na vzdelávanie sa a pracujú na zmysluplných projektoch, ktoré ich bavia. Pracovať v prostredí, kde človek môže rásť, je asi najsilnejšia motivácia. Jednou zo zaujímavostí je, že u nás má každý svojho kouča, ktorý sa mu venuje a s ktorým pravidelne rieši, ako má postupovať v osobnom a kariérnom raste.

Pre každú pozíciu máme spísaný aj detailný opis zručností, ktoré by človek na danej pozícii mal ovládať. Vďaka tomu je jasnejšie, čo by mali robiť vývojári, aby sa posunuli ďalej, čo by mali sledovať a v čom by sa mali zlepšiť. Investujeme veľa času do toho, aby sa ľudia rozvíjali a stále nachádzali nejakú novú výzvu a pracovali na zaujímavých veciach. Máme vyhradených 20 platených dní na vzdelávanie, pravidelne mávame interné tech talky, interné projekty a iné aktivity. To všetko so snahou podporiť vzdelávanie.

 

Jozef Petro: Myslím si, že dôvodov, prečo chcú ľudia pracovať pre Sudolabs, je niekoľko. Snažíme sa prinášať benefity, ktoré nie sú úplne štandardné u iných zamestnávateľov. Napríklad sme zaviedli workation, kombinácia práce a dovolenky. Minulý rok sme prenajali ubytovania aj pracovný priestor v Lisabone, kam každý z tímu mohol prísť a pracovať v príjemnom prostredí počas zimy. Uhradili sme náklady na ubytovanie a plus jednu osobu.

 

Mávame aj klasické teambuildingy či retreaty. Napríklad na nejaký kratší čas sa spolu vyberieme niekde v rámci Slovenska, aby sme sa zabavili a lepšie spoznali, keďže mnohí z nás pracujú z domu.  

 

V najbližšom čase sa chceme zamerať na tri piliere: tvoriť kvalitné projekty, dobré pracovné prostredie a technológie.

 

Okrem toho sa sústreďujeme na kariérny rast. S kariérnym rastom súvisí aj zvyšovanie platu, preto ho prehodnocujeme niekoľkokrát do roka. Minulý rok to bolo v priemere trikrát. Snažíme sa dbať na to, aby každý vedel, čo má robiť, aby sa posúval ďalej, ale zároveň aby si uvedomoval, aké má povinnosti.

Tvoríme kvalitné prostredie a veľmi zaujímavé benefity. Druhý element, ktorý nám pomáha, je práve marketing. Máme interný marketingový tím, pomocou ktorého vzájomne komunikujeme dianie vo firme aj našu firemnú kultúru, a tak dokážeme zaujať na pracovnom trhu. Posledným pilierom je náš skúsený HR tím. Snažili sme sa vytvoriť seniorský HR tím, ktorý si priniesol množstvo skúseností z predchádzajúcich povolaní.

 

Podarilo sa vám vytvoriť firmu s medzinárodným presahom a zároveň tvoríte unikátne pracovné prostredie. Odkiaľ čerpáte skúsenosti?

Pavol Madár: Sledujeme zahraničné firmy a z nich si vyberieme nejaké vzory. Obaja sme si prešli množstvom firiem v Česku a na Slovensku. Snažíme sa venovať kvalite pracovného prostredia, ktoré je v úspešných firmách v zahraničí.

 

Jozef Petro: Okrem toho sa snažíme komunikovať aj priamo s ľuďmi z nášho odvetvia. Máme rôznych mentorov, s ktorými konzultujeme svoje plány, rozhodnutia alebo myšlienky, ako viesť firmu ďalej. Napriek tomu, že sme obaja pomerne mladí, máme takmer 10 rokov skúseností v IT odbore, keďže sme začali veľmi skoro. 

 

Sudolabs sa snaží o vytvorenie pracovného prostredia, v ktorom ľudia dokážu napredovať, majú dostatok času na vzdelávanie sa a pracujú na zmysluplných projektoch, ktoré ich bavia.
Sudolabs sa snaží o vytvorenie pracovného prostredia, v ktorom ľudia dokážu napredovať, majú dostatok času na vzdelávanie sa a pracujú na zmysluplných projektoch, ktoré ich bavia. Zdroj: Stanislava Topoľská

 

Našla som informáciu, že vaša firma dokáže rásť o 100 % každoročne. Ako máte nastavenú stratégiu a dokedy sa podľa vás dá takéto tempo udržať?

Jozef Petro: Aktuálne sa pozeráme na horizont troch až štyroch rokov. Dovtedy si vieme predstaviť, že sa nám podarí udržať taký rýchly rast. Samozrejme, uvedomujeme si, že takéto tempo sa nedá udržať do nekonečna. Počas najbližších rokov sa o to budeme maximálne usilovať, ale, samozrejme, nám rast bude musieť aj dávať zmysel, pretože sa pozeráme aj na to, ako spĺňame naše základné hodnoty. Ak by to malo mať veľký vplyv na kvalitu alebo na to, že by sme brali projekty, ktoré pre nás nie sú zaujímavé, radšej spomalíme. 

 

Aké sú ďalšie plány firmy Sudolabs na najbližší čas?

Pavol Madár: V najbližšom čase sa chceme zamerať na tri piliere: tvoriť kvalitné projekty, dobré pracovné prostredie a technológie. To sú veci, ktoré treba neustále zlepšovať. Máme naplánovaných viacero vecí, ktoré by sme chceli dosiahnuť. Okrem toho, že plánujeme, samozrejme, rásť. Máme plány na najbližšie tri až štyri roky a vieme, kam sa chceme počas nich dostať. 

Jozef Petro: Súhlasím s Paľom. Možno o tie štyri roky budeme na úrovni 25 až 30 miliónov v obrate, čo je zatiaľ náš cieľ, ale uvedomujeme si aj to, že dovtedy sa možno stretneme aj s limitmi nášho každoročného 100 % rastu. Uvidíme.

Upozorniť na chybu - ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Tomáš Hrivňák
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy Rozhovory
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac