Slovák tvorí virtuálne predajne do metaverza. Ľudia sú ochotní platiť za virtuálne veci, vraví zakladateľ Yord Studia Adam Rajnoha
Kedy sa stane metaverzum bežnou súčasťou našich dní? Zakladateľ Yord Studia Adam Rajnoha vidí metaverzum nielen ako spôsob zábavy, ale aj ako biznisovú príležitosť pre firmy.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
Slovák tvorí virtuálne predajne do metaverza. Ľudia sú ochotní platiť za virtuálne veci, vraví zakladateľ Yord Studia Adam Rajnoha
Kedy sa stane metaverzum bežnou súčasťou našich dní? Zakladateľ Yord Studia Adam Rajnoha vidí metaverzum nielen ako spôsob zábavy, ale aj ako biznisovú príležitosť pre firmy.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
Zakladateľ Yord Studia Adam Rajnoha patrí k nadšencom virtuálnej reality a spolu so svojím tímom sa aktívne podieľa na budovaní metaverza. Snažia sa nielen vyvíjať komponenty do virtuálneho sveta, ale zároveň hľadať cesty, ako si môžu firmy získavať svojich zákazníkov aj v rámci metaverza. „Teraz to znie naozaj ako sci-fi. Predstavte si však, že o pár rokov budú ľudia v metaverze tráviť naozaj veľa času a bude preto pochopiteľné, že značky, ktoré v ňom budú prítomné, budú pre zákazníkov atraktívnejšie ako tie, ktoré v ňom nebudú,“ hovorí Adam Rajnoha.
Na ekonomickej podstránke Refresheru Disrupter ti pravidelne predstavujeme úspešné príbehy lokálnych firiem, ktorým sa podarilo uspieť na globálnom trhu. Ak sa rád inšpiruješ príbehmi úspešných Slovákov, staň sa členom klubu REFRESHER+ a dostaň sa k prémiovému obsahu.
Yord Studio patrí aktuálne k najúspešnejším virtuálnym štúdiám z našich končín. Ako sa začal jeho príbeh?
Nejaký čas som trávil v Amerike a nadchla ma tam kultúra startupov. Pobehujúci ľudia v mikinách, ktorí pracujú na niečom, čo znie ako sci-fi. Keď som sa vrátil do Prahy, kde žijem a kde sme založili Yord Studio, chcel som vytvoriť niečo vlastné. Rozhodol som sa pre virtuálnu realitu, lebo má budúcnosť a absolútne ma nadchla. Našiel som spoluzakladateľa Davida, ktorý sa stará o technickú stránku, ja som riešil tú biznisovú, takže sme sa dopĺňali. A tak vznikol Yord.
Mali ste v začiatkoch aj podporu investorov alebo ste firmu vybudovali z vlastných prostriedkov?
Yord sme založili z vlastných prostriedkov a doteraz fungujeme bez investora. Náš veľký cieľ je byť globálne najlepším štúdiom vo svojom segmente. Máme štúdiá, ktoré sú silné na trhu v USA, v Anglicku a v Európe. Chceme však štúdio, ktoré by bolo dominantné na viacerých trhoch. Prednedávnom sme otvorili pobočku v Londýne a teraz tam budujeme tím. Ja sa momentálne nachádzam v New Yorku a čaká nás San Francisco. Snažíme sa o americký trh, ktorý má obrovský potenciál.
Koľko pobočiek má aktuálne Yord?
Najdôležitejšia je tá pražská, ktorá je zároveň našou hlavnou. Po zlepšení pandemickej situácie sme konečne začali reálne rozbiehať londýnsku pobočku. To sú zatiaľ dve, o ktoré sa opierame. V blízkej budúcnosti by sme sa chceli sústrediť na Ameriku.
Vytvárate komponenty do virtuálnej reality. Ako by si mohol bežný človek predstaviť, čo vlastne robíte?
Nerobíme len virtuálnu, ale aj rozšírenú realitu. Rozdiel je v tom, do akej miery preniká používateľ do digitálneho sveta. Keď sa bavíme o rozšírenej realite, tak doň prenikáte len čiastočne. Ste stále vo svojej realite, váš smart prístroj ju však rozširuje. Najlepšie si to môžete predstaviť na rôznych instagramových filtroch. Rozšírená realita vám napríklad dotvorí psie uši alebo vám zmení tvár. Rozšírenou realitou je napríklad aj hra Pokémon Go. Chodíte po meste a chytáte pokémonov, ktoré sú súčasťou hry, ale vidíte ich pomocou smartfónu v realite.
Chceme pomôcť značkám pochopiť tento nový trend. Veríme, že v priebehu ďalších rokov bude aktivita v rámci metaverza pre mnoho z nich existenčnou otázkou.
Keď prenikáte viac do digitálna, začínate sa ocitať vo virtuálnej realite a tá už s reálnou nemá až tak veľa spoločného. Človek sa do nej dostane napríklad vďaka VR okuliarom. Ocitáte sa v kompletne inom svete, kde je všetko postavené na komponentoch, aké napríklad modelujeme v našom štúdiu.
Naši 3D dizajnéri sú niečo ako novodobí sochári, ktorí ten svet modelujú, tvarujú a do ktorého potom vy môžete vkročiť. Úžasné na tom je to, že skutočne tvoríte nový svet, ekosystém, a nie ste limitovaní fyzikálnymi zákonmi. Človek v ňom dokáže lietať, teleportovať sa alebo hrať rôzne hry. Je tam väčšia voľnosť. Aj virtuálna realita má však nejaké limitácie. Keď niečo zjete vo virtuálnej realite, necítite chuť a ani vôňu. Ale myslím, že je to len zatiaľ.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako bude fungovať metaverzum.
- Prečo je pre značky a firmy dôležité byť jeho súčasťou.
- O aké kampane sa firmy zaujímajú v rámci virtuálnej reality.
- V horizonte koľkých rokov bude metaverzum súčasťou našich bežných dní.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.