hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Disrupter - Ekonomika a financie

Prečo nafta dražie viac než benzín? Kam až sa môžu dostať ceny za liter? Vysvetľujeme energetickú krízu

Ceny pohonných látok sa zvyšujú na rekordné úrovne. Na ich aktuálne hodnoty vplýva niekoľko faktorov. Od slabých investícií cez obmedzenie dodávok z Ruska až po rekordný dopyt po postpandemickom naštartovaní ekonomiky.

Martina Havranová
30. apríl 2022, 8:30 Čas čítania: 3:20
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Disrupter - Ekonomika a financie
0
Martina Havranová
30. apríl 2022, 8:30
Čas čítania: 3:20

Prečo nafta dražie viac než benzín? Kam až sa môžu dostať ceny za liter? Vysvetľujeme energetickú krízu

Ceny pohonných látok sa zvyšujú na rekordné úrovne. Na ich aktuálne hodnoty vplýva niekoľko faktorov. Od slabých investícií cez obmedzenie dodávok z Ruska až po rekordný dopyt po postpandemickom naštartovaní ekonomiky.

Martina Havranová
30. apríl 2022, 8:30
Čas čítania: 3:20
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Odoberať newsletter REFRESHERu
10 najlepších člankov Refresheru, raz za týždeň. Ak ťa emaily prestanú baviť, tak ich kedykoľvek zrušíš. Zadaním emailu súhlasíš s podmienkami portálu.
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn

Ceny pohonných látok sa od začiatku roka neustále zvyšujú. Môže za to kontinuálny rast cien ropy. „Na ropu vplýva kombinácia dopytových aj ponukových faktorov. Aktuálne dopyt po rope predbieha ponuku, čo tlačí na rast cien komodity,“ vysvetľuje Stanislav Pánis, analytik J&T Banky.

 

Za rastom dopytu je podľa jeho slov rýchle postpandemické oživovanie svetovej ekonomiky a rekordná spotreba, ktorá by v tomto roku mala dosiahnuť v priemere takmer 101 miliónov barelov za deň.

 

Trh však nedokáže na obrovský nárast dopytu reagovať okamžite, a tak zápasí s tromi hlavnými problémami. Prvým sú nízke investície do nových nálezísk ropy (a plynu), ktoré sú o pätinu nižšie ako počas rozmachu z rokov 2006 – 2008. „Objavy klesli podľa štatistík v minulom roku na 75-ročné minimá. Okrem toho, že nízke ceny komodity v minulých rokoch nemotivovali firmy k väčším kapitálovým výdavkom do upstreamu, stojí za tým aj zelená politika západných vlád, ktoré sa obracajú chrbtom k fosílnym palivám. To bude naďalej brzdiť a predražovať investície,“ dodáva Pánis.

 

Odpojenie od ruskej ropy môže spôsobiť nestabilitu na energetickom trhu.
Odpojenie od ruskej ropy môže spôsobiť nestabilitu na energetickom trhu. Zdroj: Pexels/Pixabay

Obchodníci s ropou nechcú obchodovať s Ruskom

Ďalším problémom, ktorý zvyšuje ceny ropy, je pokles globálnych komerčných zásob tempom 1,9 milióna barelov denne, ktoré sa dostali takmer 10 percent pod dlhodobý priemer OECD za periódu 2015 – 2019.

 

„Predpokladá sa pritom, že v roku 2022 bude stav zásob ďalej klesať, keď ponuka naďalej nebude stačiť svižne rastúcemu dopytu,“ dopĺňa.

NAČÍTAŤ ČLÁNOK BEZPLATNE
Predplať si REFRESHER+ a získaj ďalšie výhody

Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 3504 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.

VIAC O PREDPLATNOM
Kedykoľvek ho jednoducho zrušíš
Už od 2.99 € mesačne
S REFRESHER+ môžeš čitať aj tieto články
Test menštruačných nohavičiek: Dôležitá je nielen funkčnosť, ale aj ponuka veľkostíTest menštruačných nohavičiek: Dôležitá je nielen funkčnosť, ale aj ponuka veľkostí
Lietadlo je Faradayova klietka, ak doň udrie blesk, pasažieri sú v bezpečí. Technik lietadiel hovorí o svojej práci (Rozhovor)Lietadlo je Faradayova klietka, ak doň udrie blesk, pasažieri sú v bezpečí. Technik lietadiel hovorí o svojej práci (Rozhovor)
Chronický únavový syndróm nie je výhovorka, ani obyčajná únava. Ako ho spoznať a ako s ním bojovať?Chronický únavový syndróm nie je výhovorka, ani obyčajná únava. Ako ho spoznať a ako s ním bojovať?
VIAC

 

Tretím problémom je klesajúca voľná kapacita združenia OPEC+, ktorá by mohla v druhej polovici tohto roka dosiahnuť len dva milióny barelov dennej produkcie. „To je málo v prípade nečakaných výpadkov (ktoré sa pravidelne objavujú), pričom kartel už teraz nedokáže napĺňať dohodnutý rast produkcie o 400-tisíc barelov dennej ťažby každý mesiac. Značí to, že mnohé krajiny združenia ťažia na hranici svojich možností,“ pokračuje. 

 

Skokovitý rast cien plynu, špeciálne v Európe, viedol k obmedzeniu výroby nafty.

 
Okrem spomínaných faktorov k rastu ceny ropy prispieva aj prebiehajúci vojenský konflikt na Ukrajine. „Hoci sankcie Západu voči Rusku za vojenské napadnutie Ukrajiny sa (zatiaľ) netýkajú energií, mnohí ropní obchodníci už teraz z etických princípov a obáv z poškodenia reputácie odmietajú nakupovať ruskú ropu alebo ju nenakupujú, lebo majú problémy s jej dopravou či bankovým financovaním,“ vysvetľuje Pánis. Spoluprácu s Ruskom okrem samotných obchodníkov s ropou odmietajú aj mnohí veľkí západní prepravcovia a veľa nákupcov ropy odmieta prepravovať ropu ruskými tankermi.

Drahší diesel ako benzín

Aktuálne sa ceny benzínu a nafty pohybujú v priemere na úrovni 1,70 eura za liter. Podľa Pánisa by sa však mohli zvyšovať ďalej. 

 

V prípade prijatia prísneho embarga na dovoz ruskej ropy Západom by však ceny mohli skokovo ísť nahor nad 1 euro 80 až 1 euro 90 centov,“ dopĺňa.

 

Ceny nafty rastú o niečo rýchlejšie ako ceny benzínu. Dôvodom je, že dopyt po nafte rastie rýchlejšie ako dopyt po benzíne. „Nafta sa totiž masívne používa v každej sfére ekonomiky oživujúcej sa z koronakrízy – od bežných dieselových automobilov cez rôzne ťažké stavebné stroje až po veľké nákladné lode,“ dodáva.

 

Ďalším dôležitým faktorom, ktorý ovplyvňuje ceny ropy, je zvyšovanie cien plynu, ktorý sa v chemickom procese používa na odsírovanie ropných derivátov. Skokovitý rast cien plynu, špeciálne v Európe, viedol k obmedzeniu výroby nafty.

 

Čína, ktorá je veľkým exportérom diesla, obmedzuje predaje a preferuje budovanie zásob pre domáci trh, podobne ako Saudská Arábia.

 

Zásoby diesla v Európe klesali už dávno pred eskaláciou ukrajinského konfliktu a po jeho vypuknutí sa stav v Európe ešte zhoršil. Mnohí obchodníci z etických dôvodov odmietali nakupovať ruskú ropu alebo mali problémy s jej dopravou a financovaním. „Situáciu zhoršoval aj fakt, že Európa nedováža len ropu, ale aj samotnú naftu z Ruska, rádovo polovicu z 1,5 milióna barelov dennej spotreby, a navyše dováža z tejto krajiny aj mnohé ďalšie polospracované deriváty,“ dopĺňa Pánis.

 

Akútny nedostatok znamenal obmedzovanie výroby a predaja nafty. Situácia sa dokonca vyostrila do takej miery, že veľkoobchodná cena ropy s okamžitou dodávkou explodovala v jednom momente na stonásobok normálu, čo ukazuje extrémny nedostatok tohto paliva v Európe.

 

„Čína, ktorá je veľkým exportérom diesla, obmedzuje predaje a preferuje budovanie zásob pre domáci trh, podobne ako Saudská Arábia. Aj preto sa maloobchodná cena nafty v mnohých európskych krajinách vrátane Slovenska posúva nad ceny benzínu napriek nižšej spotrebnej dani na ňu,“ vysvetľuje Pánis.

 

Cenu nafty v Európe ovplyvňuje aj nedostatok repkového oleja a jeho vysoké ceny, ktoré sa v mnohých krajinách premietajú do nafty ako následok zastavenia jeho exportov z Ukrajiny.

 

Zvýšené ceny nafty a benzínu sa premietnu do všetkých zložiek ekonomiky.
Zvýšené ceny nafty a benzínu sa premietnu do všetkých zložiek ekonomiky. Zdroj: Unsplash/sippakorn yamkasikorn, na voľné použitie

 

Ceny pocíti každý kút ekonomikyVláda nedokáže priamo ovplyvniť ceny ropy ani ropných derivátov na burzách, ktoré sú rozhodujúce pre stanovovanie cenotvorby na Slovensku. „Môže však znížiť spotrebné dane na palivá, ktoré patria, mimochodom, medzi najvyššie v regióne, a takisto by mohla znížiť DPH na pohonné látky. Väčšinu ceny palív pre koncového užívateľa tvoria totiž práve dane. Na druhej strane tieto dane tvoria značnú časť príjmov štátneho rozpočtu,“ dopĺňa Pánis a dodáva, že ich výpadok by ešte zhoršil už aj tak kritický stav verejných financií.

 

„Od netrhových a vyslovene škodlivých antikapitalistických opatrení by sa vláda mohla uchýliť k zastropovaniu cien palív, ako to urobila maďarská vláda,“ dodáva na záver. Zvýšené ceny benzínu a nafty sa premietnu do úplne každej zložky ekonomiky vo väčšej či menšej miere.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Pixabay/Skitterphoto, na voľné použitie
NAHOR
Pridaj sa k tým, ktorí nás podporili. Predplať si R+ VIAC
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy disrupter
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Zatvoriť