Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Vyskúšaj predplatné Refresher+ už od 1 € 🥳
11. mája 2022 o 16:30
Čas čítania 8:33
redakcia

Milan Bez Mapy: Veľmi mi pomáha nepracovať každý deň, biznis plán dodnes nemám (Rozhovor)

PODNIKANIE CESTOVANIE NÁPADY NA PODNIKANIE PODNIKANIE ZERO2HERO
Uložiť Uložené

Milan Bardún, známy ako Milan Bez Mapy, už 10 rokov úspešne vedie svoj cestovateľský blog a koncom minulého roka vydal knihu Influencer.

Je zakladateľ cestovateľského blogu, ktorý trhá Slovákov z kancelárskych stoličiek už takmer desať rokov. Na full-time sa venuje blogovaniu o cestovaní, no zaoberá sa aj destinačným marketingom zameraným na podporu turizmu. Okrem toho napísal knihu Influencer, ktorá vyšla v októbri minulého roka. A čo by si o ňom nepovedal? Študoval na Fakulte architektúry a Stavebnej fakulte na STU. S radosťou ti predstavujeme najlepšieho slovenského travel blogera Milana Bardúna, ktorého poznáš aj ako Milana Bez Mapy. 

Rozhovor prinášame vďaka našej partnerskej spolupráci s OZ Zero2Hero. Autorom rozhovoru je Kristián Mokrý.
Milan Bardún ako travel bloger prešiel takmer celý svet.
Milan Bardún ako travel bloger prešiel takmer celý svet. Zdroj: Instagram/@milan_bezmapy
V tomto článku si prečítaš:
  • Prečo by mal každý aspoň raz za čas vybehnúť do zahraničia.
  • Že ísť proti prúdu a vytvoriť novú formu známeho konceptu môže byť trefa do čierneho.
  • Hack na time management, ktorý by si pravdepodobne nečakal.
  •  Prečo je dôležité na seba v rámci možností príliš netlačiť.

Milan, ako travel bloger si prešiel takmer celý svet. Čo ťa tieto cesty naučili?Nepozerať sa na svet čierno-bielo. Toto vnímam ako hlavný problém ľudí, ktorí necestujú, nenavštevujú zahraničie – a nemyslím tým žiadnu exotiku. Stačí sa ísť pozrieť do Viedne alebo do Prahy. Tie rozdiely v názoroch ľudí na svet sú veľmi citeľné.

Ľudia, ktorí necestujú alebo nechodia aspoň na takéto výlety mimo svojej rodnej krajiny, majú veľmi skreslený pohľad na svet. A zážitok, ktorý stojí za spomenutie? Hm, tých zážitkov mám naozaj plný blog, takže by sme tu boli asi veľmi dlho. Odporúčam ľuďom navštíviť ho alebo si prečítať moju knihu, kde je tých zážitkov až-až. 

Prečo si v roku 2013 vôbec s cestovateľským blogom začínal? Ja som vlastne začal v čase, keď blogy na Slovensku ani neexistovali. Keď som niekedy niekomu povedal, že by som sa tým chcel raz v budúcnosti živiť, pozerali na mňa, či som nespadol z jahody. (smiech)

Vtedy som do toho nešiel s tým, že odteraz sa idem živiť cestovateľským blogom. Mojou motiváciou bol vlastne študijný program prostredníctvom Erasmu v Estónsku. Estónsko bolo pre mňa v tom čase exotickou krajinou, lebo veď do Estónska nie každý chodil. Napísal som teda jeden blog, kde som všetko zhrnul. Neskôr sa tento blog stal najčítanejším na Slovensku.

Nemal si teda zámer živiť sa primárne blogovaním?Ja som do toho nešiel s tým, že je to biznis. Nepozeral som sa na to takto na začiatku a ani teraz sa na to tak nepozerám. Tým, že som nemal vyštudovanú ekonomiku ani nič podobné, pri práci s klientmi som, samozrejme, kedysi dávno urobil viac chýb. Človek sa však učí na každej vlastnej chybe a ja si musím zaklopať, no tieto chyby sa mi darí postupom času eliminovať. 

Kedy si si uvedomil, že by z tvojho cestovateľského blogu – teda obrovskej záľuby – mohla byť aj forma podnikania?Stalo sa to v roku 2016, keď mi v priebehu jedného týždňa prišli z ničoho nič dve ponuky na spoluprácu. Vtedy však išlo o iné ponuky na spoluprácu, ako sme zvyknutí teraz. Nešlo o Instagram, ale o články na blogu. Ja som vtedy, samozrejme, vedel, že v zahraničí sú ľudia, ktorí sa týmto živia, no myslel som, že Slovensko je na to trochu malý trh. Preto som na začiatku písal iba po anglicky. 

Nesnažím sa ľuďom radiť, kde ušetria. Skôr sa ich snažím motivovať, aby cestovali, aby spoznávali svet a aby, rovnako ako ja, získavali zážitky.

Ale práve vďaka tomu, že Slovensko malo naozaj malý trh, nebola tu v tom čase žiadna konkurencia a ja som práve vtedy uvidel v blogovaní potenciál. Prijal som teda tieto ponuky na spoluprácu, začal som písať už len slovenské články a zameral sa na slovenský trh. 

Časom sa však z blogu biznis stal. Bol pre teba tento prechod náročný?Pre mňa to ťažké nebolo. Keď som pred mnohými rokmi začal cestovateľským blogom, v podstate som nemal konkurenciu. Neskôr síce prišla, ale ja som už mal svoju základňu čitateľov a fanúšikov. Tým, že som bol early-bird marketingu, mal som to jednoduchšie, pretože si neviem veľmi predstaviť, že by som si to mal začať budovať v súčasnosti.

Čím sa líši tvoj blog od ostatných? V čom je výnimočný? Myslím si, že to, čím je ten blog známy, je skutočnosť, že sa nesnažím ľudí zahlcovať informáciami. Už dávno som sa odpútal od klasického vnímania cestovateľského blogu, kde si každý myslí, že áno, cestovateľský blog má vyzerať takto, takto, takto a tu máš 730 rád, ako ušetriť 35 centov… (smiech)

Pridaj sa do klubu REFRESHER+
Základné
5 €
Účtuje sa raz za 4 týždne
1,25 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Menej reklám
150 kreditov každé 4 týždne na nákup benefitov
Ročné - 17 %
60 € 50 €
Účtuje sa raz za rok
0,96 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Úplne bez reklám
2 000 kreditov ihneď na nákup benefitov
Zdieľanie článkov kamošom
Trojročné - 17 %
180 € 150 €
Účtuje sa raz za tri roky
0,96 € / Týždeň
Prístup ku prémiovým článkom
Prístup k benefitom
Úplne bez reklám
8 000 kreditov ihneď na nákup benefitov
Zdieľanie článkov kamošom
Všetky možnosti predplatného Mám zľavový kód
Dokončením súhlasím s pravidlami a podmienkami portálu Refresher.
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac