hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
Podnikanie - Korporácie

Boli sme na návšteve v Kofole. Expanzia nás už roky neláka, sústreďujeme sa na kvalitu, odkazuje Jannis Samaras (Rozhovor)

Za 12 mesiacov sme museli pre infláciu dvíhať ceny dvakrát, to sa nám doteraz nestalo, konštatuje riaditeľ skupiny, ktorá okrem legendárneho kolového nápoja vyrába aj pramenitú vodu Rajec a Vineu.

Veronika Szűcs Rajničová
23. 6. 2022 12:30 Čas čítania: 8:51
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Boli sme na návšteve v Kofole. Expanzia nás už roky neláka, sústreďujeme sa na kvalitu, odkazuje Jannis Samaras (Rozhovor)
Zdroj: Refresher/Ľubo Baran
Podnikanie - Korporácie
1
Veronika Szűcs Rajničová
23. 6. 2022 12:30
Čas čítania: 8:51

Boli sme na návšteve v Kofole. Expanzia nás už roky neláka, sústreďujeme sa na kvalitu, odkazuje Jannis Samaras (Rozhovor)

Za 12 mesiacov sme museli pre infláciu dvíhať ceny dvakrát, to sa nám doteraz nestalo, konštatuje riaditeľ skupiny, ktorá okrem legendárneho kolového nápoja vyrába aj pramenitú vodu Rajec a Vineu.

Veronika Szűcs Rajničová
23. jún 2022, 12:30
Čas čítania: 8:51
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Boli sme na návšteve v Kofole. Expanzia nás už roky neláka, sústreďujeme sa na kvalitu, odkazuje Jannis Samaras (Rozhovor)
Zdroj: Refresher/Ľubo Baran
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn

Fabriku skupiny Kofola, kde sa vyrába legendárny nápoj pre celé Slovensko, nenájdete na bratislavskej adrese. Stojí v zelenom objatí Rajeckej doliny. Nie je to náhoda. Rodina Samarasovcov sem prišla za kvalitnou vodou a do kraja sa zamilovala natoľko, že ho dnes pomáha chrániť a rozvíjať. 

 

Hneď oproti továrni stojí pred nevysokou budovou pestovateľka bylín. Pozýva nás do výkupne v Rajeckej Lesnej, kde to príjemne vonia. Skupina Kofola postupne rozširuje svoje vlastné políčka, spolupracuje s miestnymi poľnohospodármi a vykupuje byliny aj od miestnych, ktorí ich pestujú v záhradke alebo pozbierajú na lúke. Používa ich vo svojich čajoch, ale aj v ochutených vodách Rajec a v Kofole. 

 

Skupina už niekoľko rokov spolupracuje aj s vlastným včelárom, ktorý nám vysvetlil, že včely sú skvelým indikátorom čistoty prostredia. A včelám, ktoré majú úle vedľa vrtov pramenitej vody, sa veru darí. 

 

Fabrika vyzerá na prvý pohľad ako bežný výrobný závod. Vnútri sa však dozvieme, že pramenitej vode Rajec púšťajú vo vodárni kvôli lepším vibráciám Mozarta, Beethovena aj Bedřicha Smetanu.

Aj Jannis Samaras je tak trochu netradičný riaditeľ. Nechodí v obleku a naleštených topánkach, ale v rifliach a tričku. Fascinujú ho včely a na rovinu priznáva, že to, že sám riadi taký veľký podnik, ako je skupina Kofola, je len ilúzia. 

 

Čo všetko patrí „pod Kofolu“

Do produktového portfólia skupiny patrí Kofola, Rajec, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea, Jupík, Semtex, Chito, Top Topic, Citro Cola, UGO, Leros, Ondrášovka, Korunní, F.H.Prager a Premium Rosa. V licencii vyrába a distribuuje Royal Crown Colu a Oranginu. Zároveň je výhradným distribútorom značky Evian a Rauch pre Českú a Slovenskú republiku a oficiálnym distribútorom Vincentky pre české maloobchody a gastronómiu. 

 

Na portáli Disrupter otvárame dvere do zaujímavých slovenských firiem. Ak sa ti naša práca páči, môžeš ju podporiť tým, že sa pridáš do klubu Refresher+. Získaš aj prístup ku všetkým exkluzívnym článkom.

 

Kofola je pre skupinu v súčasnosti nápojom číslo jeden. Na Slovensku sa vyrába v Rajeckej Lesnej.
Kofola je pre skupinu v súčasnosti nápojom číslo jeden. Na Slovensku sa vyrába v Rajeckej Lesnej. Zdroj: Refresher/Ľubo Baran

Nachádzame sa v Rajeckej doline. Prečo je výrobný závod Kofoly práve tu? 

Je to dlhá história. Na Slovensku sme začínali v Trenčianskych Tepliciach, kde sme mali sklady. Potom sme chceli postaviť fabriku v Timoradzi, ale nepodaril sa nám odkup pozemkov. Miesto v Rajeckej Lesnej našiel môj otec. Jazdil po Slovensku s hydrogeológom a našli tu prázdnu opustenú fabriku na matrace, malebný kraj pod Fatrou a dobrú vodu. 

Máte pomerne široké portfólio značiek od viacerých minerálok cez džúsy, ochutené nápoje až po energetické nápoje. Myslíte si, že sa dajú všetky udržať? 

Každá značka je v našom portfóliu z nejakého dôvodu, či už historického, alebo má určitú rolu. Rajec je pramenitá voda s nízkou mineralizáciou, Kláštorná Kalcia je silnejšia minerálka s obsahom vápnika a horčíka. Aj Šaratica má svoje miesto. Viete, na čo sa používa? 

 

Nie. 

Je to liečivá voda, ktorá vraj prehrala bitku troch cisárov pri Slavkove. Lieči trávenie vysokým obsahom horčíka a vo vyššom množstve funguje ako preháňadlo. 

Kofola je už legendárna. Menila sa jej receptúra? 

Receptúra nie, zmenil sa technologický postup. Kedysi sa výroba Kofo sirupu začínala práve vylúhovaním bylín a ovocnými šťavami. Potom sa v 90. rokoch prešlo na kupované bylinné extrakty. 

 

My sme sa postupne vrátili naspäť k lúhovaniu vlastných bylín, aj keď je to dlhá cesta. Potrebujeme stabilitu chuti, akú mali dodávatelia extraktov. Je to náročné, pretože bylinka je zakaždým trochu iná. Dodávatelia miešajú extrakty aj z desiatich žatiev, aby docielili jednotnú chuť. 

 

Čo všetko je v Kofole? 

Je tam 14 bylín a ovocných štiav, ale nemôžem prezradiť všetky. Je tam napríklad sladké drievko, ďalej malinová a jablková šťava, výluh z malinového lístia. Práve sme sa rozprávali, že možno prišiel čas začať viac hovoriť o tom, čo v Kofole vlastne je. Je to tradičná receptúra, ktorá je stále trochu zahalená tajomstvom. 

 

Stroj plní plastové fľaše Kofolou. Potom dostanú etiketu a zabalia ich na odvoz.
Stroj plní plastové fľaše Kofolou. Potom dostanú etiketu a zabalia ich na odvoz. Zdroj: Refresher/Ľubo Baran

 

Ktoré značky sú pre vás teraz kľúčové a ktoré by ste chceli rozvíjať? 

Kofola je určite číslo jeden. Vinea, Rajec, Kláštorná Kalcia, Ondrášovka a Korunní číslo dva. Sirupy Jupí a džúsy Jupík sú už také číslo tri. 

 

A na ktorom mieste je napríklad Ugo? 

Ugo a Leros sú tiež určite číslo dva. Pevne veríme, že majú svoju budúcnosť ešte pred sebou. Všetko bylinkové teraz získava na popularite, je to ekologické, zdravé, miestne a dokonca v prepočte na liter lacné. 

No a čerstvé jedlo a pitie je tiež trendy. Jediný problém je, že je náročné na manažment aj komunikáciu so spotrebiteľom. Všetci tvrdia, že chcú žiť zdravo. Ale od toho, že si to poviete, k tomu, že si na obed miesto hamburgera dáte šalát, je dlhšia cesta. 

 

Značka Ugo mala ťažšie obdobie. Ugo bary boli zatvorené z dôvodu pandémie a lockdownov. Prehodnotili ste budúcnosť tejto značky?

Ani nie. Skôr sme museli tvrdšie makať. Museli sme zrýchliť procesy, ktoré by inak trvali desať rokov. Zaviedli sa rozvozy, virtuálne fronty, prekopali sme portfólio a aj zavreli menej výhodné prevádzky. Z 80 zostalo 66. Prekvapivo sme mali teraz v máji najlepší mesiac v histórii. Vidno, že sa gastro spamätáva. 

 

Ako do portfólia zapadajú čaje Leros? 

K Lerosu sme prišli neplánovane, ale nakoniec sa ukázalo, že nám sedí do väčšieho obrazu. Ešte za komunistickej éry bol Leros dodávateľom bylín pre farmaceutický priemysel, ale zbieral napríklad aj bylinky do Fernet Stocku a aj do Kofoly. Keď sme sa začali vracať k bylinám a pôvodným technológiám výroby, dostali sme sa späť k Lerosu. Kruh sa uzavrel.

 

Jannis Samaras s naplnenými fľašami Viney. Aj tento tradičný nápoj vyrába skupina Kofola.
Jannis Samaras s naplnenými fľašami Viney. Aj tento tradičný nápoj vyrába skupina Kofola. Zdroj: Refresher/Ľubo Baran

 

Nie je nákladné vyvíjať pre každú značku vlastný marketing, aj keď negenerujú rovnaký zisk? 

Okrem startupových nemáme neziskové značky. Každý marketing nemusí byť nákladný. Pri niektorých našich produktoch úplne stačí, keď sú hlavným kanálom komunikácie sociálne siete, kde ukazujeme skutočný príbeh značky a nie vymyslený svet, ako sa to často deje v TV spotoch. Od propagácie vo veľkých médiách sa snažíme ustupovať. 

 

Vyvíjate v súčasnosti aj nejaké nové nápoje? 

Pred dvomi rokmi sme kúpili startup so cidermi F.H.Prager. Aby sme remeselný cider mohli rozvíjať a neubili ho procesy veľkej firmy, rozhodli sme sa dať ho do nášho inkubátora. Prager v ňom riadia šikovní a nadšení chalani, ktorí vyladili receptúru, upravili obal a aktuálne uviedli na trh prvú nealko verziu.

 

Ako presne funguje Inkubátor? 

Rôzne. Musíme povedať, že Inkubátor je ešte len v inkubátore. Nemáme skúsenosti s prácou so startupmi, musíme sa to naučiť. Vytvorili sme im také podmienky, aby si z firmy mohli zobrať to, čo potrebujú. Vieme im poskytnúť mentoring, ale zodpovednosť nesú na vlastných pleciach. Sú to také firmy vo firme. 

 

Hľadáme cesty, ako môžeme podporovať rôzne projekty, ktoré nejakým spôsobom súvisia s naším biznisom. Nemusia to byť nutne len nápoje. 

 

A čo to môže napríklad byť? 

Napríklad rôzne technológie do gastra. Máme tam aj herný tím, do ktorého sme investovali a ktorý spolupracuje so Semtexom na vybudovaní komunity. 

 

Pestovateľka Katka Künstler vo výkupni bylín.
Pestovateľka Katka Künstler vo výkupni bylín. Zdroj: Refresher/Ľubo Baran

 

Aké sú okrem byliniek ďalšie trendy v nápojoch? 

Vidíme, že postupne sa spotrebitelia posúvajú k zdravším alebo funkčnejším nápojom. Stúpa záujem o energetické nápoje. Keď sa pozrieme na vody, najrýchlejšie takisto rastú tie, ktoré majú nejakú funkciu – to sú Magnézia a z nášho portfólia Kláštorná Kalcia. 

 

Napriek tomu sú vaše priority aj Kofola a Vinea, čo sú ochutené nápoje…

To je zase o tradícii, sú to stálice. Ako značka má Kofola tradíciu iba v Česku a na Slovensku, je to náš fenomén. Pôsobíme aj v Slovinsku a Chorvátsku, ale s úplne inými značkami, najmä s Radenskou vodou. 

 

Nechceli ste zistiť, ako sa bude Kofole dariť tam? 

Ani to neskúšame. Je to chuťovo taký zložitý produkt, že cudzinci sa k nemu musia prepiť. Nevieme, ako by sme ju Slovincom a Chorvátom predali. 

 

Na aké ďalšie trhy by ste chceli ísť? 

Prísť na nový trh znamená mať ambíciu rozumieť mu do detailu, čo je naozaj veľké cvičenie. Naše produkty nie sú univerzálne, ako napríklad technika, predávame aj trochu psychológie.

Vyskúšali sme si to v Rusku aj v Poľsku. V Poľsku sme nakoniec zostali s malou firmou. Z Ruska sme, ako sa nakoniec ukázalo, veľmi prezieravo pred rokmi odišli. Nepochopili sme širokú ruskú dušu. 

 

Už pred rokmi som to prestal vidieť tak, že chceme nejakú teritoriálnu expanziu. Skôr ideme do hĺbky a kvality a už toho máme aj tak priveľa. Máme 11 tovární a každá potrebuje nejaké investície. 

 

Katka Künstler a Jannis Samaras kontrolujú bylinky na lúke.
Katka Künstler a Jannis Samaras kontrolujú bylinky na lúke. Zdroj: Refresher/Ľubo Baran

 

Čo pre skupinu Kofola znamená udržateľnosť? 

Najväčší vplyv na životné prostredie má výrobný proces a tam sú kľúčové obaly, odpady, suroviny, doprava a voda. 

 

Poďme si to rozobrať, ako robí Kofola udržateľnejšie obaly?

V obaloch je pre nás dôležitá cirkularita. Najekologickejší je vratný sud, pretože je veľký a viac-menej nezničiteľný. Prísne sa eviduje, a preto sa ich len málo stratí.

 

Pracujeme aj s vratným sklom a niektoré nápoje plníme do PET fliaš, ktoré sú vyrobené z recyklovaného PET, takzvaného rPET. Prvým takýmto nápojom u nás bola Kláštorná Kalcia, ktorá je dnes len v rPET, a postupne meníme panenský PET na recyklovaný PET aj v obaloch ďalších našich nápojov. 

 

Vieme sa hrať s gramážou obalov. Najlepšie je mať čo najmenej plastu, a to nielen ekologicky, ale aj ekonomicky. Keď ušetríme 2 gramy na fľaši, z ktorej sa ročne vyrobí 50 miliónov kusov, sú to tony plastov. To isté platí napríklad pri vrchnáku.

Inovácie sa dajú hľadať aj inde. Pri čajoch sa používala kovová spinka na pripevnenie štítka, dnes používame metódu uzlík – uzlík. Štítok sa šije. Je to bezpečnejšie a navyše sme ušetrili 600 kilometrov drôtu. A pritom je to taká drobnosť. Samozrejme, museli sme najskôr investovať do technológie, ktorá je odlišná, ale malo to zmysel.

 

Včelár Ladislav Balvan sa stará Kofole o úle.
Včelár Ladislav Balvan sa stará Kofole o úle. Zdroj: Refresher/Ľubo Baran

 

Nedávno ste prišli s novinkou – litrovou vratnou sklenenou fľašou cirkulka, ktorá už je dostupná v maloobchode. V tomto čase na Slovensku viac rezonuje téma vratných plastových fliaš. Prečo je vratná sklenená fľaša dobrým riešením? 

Sklenený obal má svoje plusy a mínusy. Z pohľadu ekológie obalov patrí k tým najlepším alternatívam. Pri plastovej vratnej fľaši je dôležité zdôrazňovať, že je jednorazová. Rozomelie sa, plastové vločky sa umyjú, urobia sa z nich granuly a až potom je z toho znovu fľaša. 

 

Vratnú sklenenú fľašu stačí umyť. Najmenej interaguje s obsahom fľaše a najviac chráni, dá sa perfektne vydezinfikovať. Na druhej strane je ťažká a rozbitná. Plast je oveľa ľahší na výrobu a recyklovanie, no zároveň viac prepustí kyslík, najmä po určitom čase. 

 

Aké percento výroby bude v sklenených fľašiach? 

To bude závisieť od zákazníkov, zatiaľ nestíhame vyrábať. Myslím si, že by to časom mohlo byť dvojciferné číslo, aspoň 15 – 20 percent. Veríme, že ľudí oslovia výhody skla a zvládnu aj trochu posilňovať s ťažšími fľašami. 

 

Ako vychádza cenovo cirkulka verzus plastová fľaša? 

Zatiaľ to vyzerá tak, že nápoje v skle budú o trošku drahšie, ale veríme, že rozhodnutie zákazníkov nebude o cene. 

 

Sudy sa čistia a napĺňajú dole hlavou. Je to tak efektívnejšie.
Sudy sa čistia a napĺňajú dole hlavou. Je to tak efektívnejšie. Zdroj: Refresher/Ľubo Baran

 

Viete znížiť množstvo odpadu? 

Snažíme sa, aby nám dodávatelia vozili suroviny v znovu použiteľných obaloch, či sú to palety, alebo kartóny, ktoré sa dajú zložiť a vrátiť späť. Postupne miznú potlače na fóliách, aby sa dali lepšie recyklovať. 

Zhodnocovanie odpadov je takisto téma. Napríklad zvyšky jabĺk z Uga sme predtým vozili do bioplynky. Dnes ich dávame Biopekárni Zemanka, ktorá z nich vyrába krekry. 

 

Aj zvyšky po šalátoch sme vozili do bioplynky. Teraz sme ich prekategorizovali z odpadu na zvyšok z výroby a môžeme to voziť do miestnej ZOO. 

 

Prečo ste začali v Rajeckej doline zavádzať biolokality? 

Starostlivosť o vodu je alfa a omega našich vstupov, bez nej sme nahratí. Bohužiaľ je to tak, že povrchové aj podzemné vody sú kontaminované ľudskou činnosťou. Najväčším znečisťovateľom pôdy a vody sú poľnohospodári.

 

Snažili sme sa tých v Rajeckej doline presvedčiť, aby nepoužívali chémiu. Keď sa nám podarilo dohodnúť a tento región dostal certifikát biolokality na voľný zber bylín, v okolí vôd už nesmie používať chémiu nikto.

 

 

 Už ste museli tento rok pre infláciu zdražovať? 

Za 12 mesiacov sme museli dvíhať ceny dvakrát, čo sa nám doteraz nestalo. V 90. rokoch bola silná inflácia, ale bola predvídateľnejšia. Snažíme sa ušetriť na nákladoch. Ale škrtali sme, už keď prišiel covid-19, a pomaly nie je z čoho. 

 

Veríte tomu, že vás inflácia nepoloží? 

Môže nás položiť jedine tretia svetová vojna, ktorá, dúfam, nebude. Naše výrobky si budú ľudia kupovať, aj keď bude väčšia inflácia, nemala by pre nás určite byť likvidačná. Skôr nás trápi utrpenie, ktoré sa šíri svetom. 

 

Jannis Samaras vo výrobnom závode.
Jannis Samaras vo výrobnom závode. Zdroj: Refresher/Ľubo Baran

 

Ako to vnímate vy? 

Veľmi negatívne. Mám grécky pôvod, som potomok migrantov. Naši starí otcovia prežili hneď niekoľko vojen. Keď vidím, že ľudia utekajú pred bombami, lebo iní si vyrovnávajú účty, som z toho smutný. Je také porekadlo: politici rozdávajú zbrane a matky chudobných hľadajú hroby svojich synov. 

 

Ako si v týchto časoch udržiavate pozornosť vo firme? 

Vo firme sa práveže odreagujem. Plus mám svoje včely, o ktoré sa starám. Som zatiaľ len včelár učeň, ale baví ma to. 

 

Čo vás vo firme baví najviac? 

Určite ľudia, v Kofole vládne príjemná atmosféra a je s nimi zábava. Vo veľkej miere vyžadujeme od zamestnancov zodpovednosť a samostatnosť, takže im nemusím pozerať ponad plece. 

IT oddelenie funguje už niekoľko rokov bez hierarchie. Neriešia, či ide niekto k lekárovi alebo či si môže vziať dovolenku. Kľúčové je to, či vedia dodať potrebný servis. Vďaka tomu, že sme im nechali voľnú ruku, vznikli napríklad Ugo samoobslužní roboti. 

 

Nedá sa to aplikovať na všetky oddelenia, ale chceme, aby podobne fungovali aj personalisti alebo marketing. V skladoch alebo vo výrobe to, samozrejme, nie je možné, ale aj tak chceme, aby ľudia na všetkých pozíciách mali viac slobody vo svojom rozhodovaní a zároveň niesli zodpovednosť za svoje konanie. 

 

Vy máte na pleciach dosť veľkú zodpovednosť. Ako sa chránite pred vyhorením? 

Mám štyri deti. Zodpovednosť je relatívna, cítim ju viac voči nim ako voči firme. Keď v Kofole zlyhám, je tu celkom dosť ľudí, ktorí ma vedia doplniť, ale doma mám nezastupiteľné miesto, rovnako ako moja žena. To, že sám riadim veľkú spoločnosť, je len ilúzia.

Upozorniť na chybu - ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Refresher/Ľubo Baran
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy Podnikanie
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac