Slovenský vírnik minie 10-krát menej paliva než helikoptéra. Vieme ho vyložiť aj Swarovského krištáľmi, vraví majiteľ Nisusu Aero
Na svete je len pár výrobcov vírnikov. Slovenskej firme Nisus Aero sa podarilo vyrobiť model, ktorý predbieha konkurenciu a stáva sa ekologickou alternatívou vrtuľníkov.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
Slovenský vírnik minie 10-krát menej paliva než helikoptéra. Vieme ho vyložiť aj Swarovského krištáľmi, vraví majiteľ Nisusu Aero
Na svete je len pár výrobcov vírnikov. Slovenskej firme Nisus Aero sa podarilo vyrobiť model, ktorý predbieha konkurenciu a stáva sa ekologickou alternatívou vrtuľníkov.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
Jednou z firiem, ktorá vyvolala záujem verejnosti na Expe 2020 v Dubaji, je aj slovenský výrobca vírnikov Nisus Aero. Firma, ktorá ich vyrába, sídli v industriálnej časti Topoľčian v nenápadnej budove. Málokto by predpokladal, že sa v nej vyrábajú vírniky, ktoré zaujali aj arabského šejka Muhammada bin Rášida Ál Maktúma. Práve slovenský vírnik pritiahol pozornosť futuristickým dizajnom, možnosťou panoramatického výhľadu a vlastnosťami, ktoré zatiaľ neponúka žiadna konkurenčná firma.
Majiteľom firmy je Jindřich Záhumenský, ktorý spolu s konštruktérom Ondrejom Jančovičom vyrobil vírnik ako luxusnejšiu verziu rogala.
„Motivácia majiteľa na jeho vytvorenie bola frustrácia. Sám rád lietal na rogale, ale meria dva metre a má rád pohodlie, no nič, čo by spĺňalo jeho kritériá, na trhu nebolo. Postupne preto začali spolu s konštruktérom Ondrejom pracovať na prvých nákresoch vírnika. Množstvo svetových vynálezov vzniklo z rovnakého dôvodu: niekto nedokázal nájsť pre seba vyhovujúci produkt, a tak ho sám vytvoril,“ hovorí Martin Jelínek, ktorý má na starosti marketingovú komunikáciu spoločnosti.
Ekonomická podstránka Refresheru Disrupter pravidelne prináša príbehy slovenských firiem, ktorým sa podarilo na trhu zaujať svojou jedinečnou technológiou alebo originálnym biznisovým riešením. Ak ťa baví ekonomika a svet podnikania, staň sa členom klubu REFRESHER+ a dostaň sa k neobmedzenému obsahu.
Vírnik spadá do kategórie ultraľahkých lietadiel. Na prvý pohľad pripomína klasický vrtuľník, no v časoch, keď sa zásadne rieši znižovanie uhlíkovej stopy, má jednu obrovskú výhodu. Keďže rotor vrtule poháňa vzduch a nie motor, spotreba paliva je desaťkrát nižšia a násobne nižšie sú aj náklady na jeho údržbu. Zásadne sa tak znižuje aj jeho uhlíková stopa a stáva sa dopravným prostriedkom, ktorý bude spĺňať aj prísne ekologické regulácie v budúcnosti.
Chceli sme si kúpiť spoločné rogalo. Prešli sme niekoľko krajín a nenašli sme žiadne, v ktorom by sme sa s našou výškou cítili komfortne. Povedali sme si, že zostrojíme vlastné.
Vo svete je len zopár výrobcov vírnikov. V Španielsku, Nemecku, Poľsku a už aj na Slovensku. „Prvým používateľom v Československu bol Baťa, ktorý k nám vírnik doniesol zo zahraničia a používal ho na krátke lety,“ hovorí nám majiteľ Nisusu Záhumenský počas toho, ako nás prevádza dielňou.
V priestoroch sa nachádzajú prakticky dve jeho spoločnosti. Joker Trike, ktorá vyrába rogalá, a Nisus Aero, ktorá vyrába vírniky. „S konštrukciou prvých rogál sme začali v roku 2007 a o tri roky neskôr sme začali s prvými náčrtmi vírnikov, v roku 2012 sa začal ich vývin,“ pokračuje.
Majiteľ sa k výrobe rogál dostal úplnou náhodou. Pôvodne sa venoval rôznym typom podnikateľských činností a jednou z nich bola aj montáž bezpečnostných dverí. U zákazníka, ktorého vykradli, uvidel v garáži prvýkrát rogalo. „Vtedy ma to chytilo za srdce. Zhodou okolností som súčiastky na bezpečnostné dvere nakupoval od Ondreja, ktorý tiež lietal. Chceli sme si kúpiť spoločné rogalo. Prešli sme niekoľko krajín a nenašli sme žiadne, v ktorom by sme sa s našou výškou cítili komfortne. Povedali sme si, že zostrojíme vlastné,“ pokračuje.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Ako dlho sa vyrába jeden vírnik.
- Aké je jeho využitie mimo rekreačného lietania.
- Prečo je práve slovenský vírnik svetovým unikátom.
- Aký má dolet a prečo nikdy nespadne z oblohy.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.