V prešovskej fabrike si firma vyrába až 70 % všetkých komponentov.
V prešovskej priemyselnej zóne vzniká špecifický typ bicykla: jeho rám rastie a vďaka krytom aj mení farby. Cieľom výrobcu značky Sharvan nie je nič menšie ako revolúcia v mestskej cyklistike.
CEO Sharvana Dušan Manduľák sleduje každé ráno celosvetový počet predaných bicyklov a jeho ambície sú vysoké. „Na svete sa ročne predá 150 000 000 bicyklov. Prečo by sme nemohli predať 10 000 Sharvanov ročne? Technické kapacity na to máme.“

Len v máji ukončili v Prešove vývojovú fázu, ktorú začali v roku 2017. Za prvý mesiac sériovej výroby predali 50 kusov a komponenty majú na ďalších tisíc. Všetko však mohlo byť inak. „Keď som chlapom v práci povedal, že som mal sen o skladacom bicykli, niektorí sa prežehnali, iní pozreli do neba a iní radšej do zeme. Mysleli si, že ide o panské huncútstvo.“
V Refresheri ti s nadšením prinášame príbehy inovatívnych slovenských firiem. Ak rád čítaš o výnimočných projektoch „made in Slovakia“, predplať si službu Refresher Plus.
Sedem statočných
Ako to už v svete inovácií býva, na počiatku bola obyčajná ľudská potreba. Inžinier Dušan Manduľák chcel vytvoriť pre syna bicykel, ktorý by s ním rástol a zároveň by sa dal zložiť do kufra auta. Nič také nenašiel nielen na Slovensku, ale ani vo svete. „Deti môžu narásť až o jedenásť centimetrov ročne. Na každom bicykli môžete nastaviť výšku sedadla a kormidla, ale dĺžku rámu už nie. Nerozumel som, prečo takýto produkt nikto neponúka.“
Stretávame sa s ním v showroome v Ľuboticiach. Showroomu kraľuje trojica bicyklov i soška za tretie miesto v súťaži inovatívny čin roka ministerstva hospodárstva.

Vývoj Sharvana mal na svedomí tím „siedmich statočných“, v ktorom interných šéfov konštrukcie a technológií doplnili pracovníci nástrojárne a majiteľ košického obchodu Cyklošpeciality.

Tím, ktorý si na spoluprácu prizval aj členov Strojníckej fakulty a Fakulty výrobných technológií Technickej univerzity v Košiciach, sa stretával od apríla 2017 po pracovnom čase a onedlho mal hotový polystyrénový model. Prvý pojazdný prototyp vznikol už o osem mesiacov.

Slovo šarvan na východe označuje malého nezbedného chlapca, ktorý šantí s vetrom vo vlasoch. V angličtine je to zas slovná hračka share one – čiže zdieľaj jeden. Názov Sharvan nahradil na podnet reklamnej agentúry pracovné označenia M1, Square alebo Adaptix.
Výroba pod jednou strechou
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aký pocit z jazdy na skladačkách sme mali.
- Ako sa vyrábajú komponenty Sharvana.
- Kto je cieľová skupina.
- Koľko peňazí dostal projekt Sharvan od štátu.
- Koľko trvá výroba rámu v porovnaní s konvenčnými bicyklami.