Po Egových storkách nám raketovo narástol počet fanúšikov. Sharvan chce predávať 10 000 skladacích rastúcich bicyklov ročne
V prešovskej fabrike si firma vyrába až 70 % všetkých komponentov.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
![Po Egových storkách nám raketovo narástol počet fanúšikov. Sharvan chce predávať 10 000 skladacích rastúcich bicyklov ročne](https://refstatic.sk/article/a9eb021c40f8df1d2926.jpg?is=720x250c&ic=&s=087b7fb1285c9da27deb5a7044a1c328f4c074aa7aa826f006b1f4b2f524da78)
Po Egových storkách nám raketovo narástol počet fanúšikov. Sharvan chce predávať 10 000 skladacích rastúcich bicyklov ročne
V prešovskej fabrike si firma vyrába až 70 % všetkých komponentov.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
![Po Egových storkách nám raketovo narástol počet fanúšikov. Sharvan chce predávať 10 000 skladacích rastúcich bicyklov ročne](https://refstatic.sk/article/po-egovych-storkach-nam-raketovo-narastol-pocet-fanusikov-sharvan-chce-predavat-10-000-skladacich-rastucich-bicyklov-rocne~a9eb021c40f8df1d2926.jpg?is=1440x513c&ic=&c=2w&s=76ddf8bafedbff4be8086e3fd8cb92285743e24988e0261c2ca29a3f1cedadbc)
V prešovskej priemyselnej zóne vzniká špecifický typ bicykla: jeho rám rastie a vďaka krytom aj mení farby. Cieľom výrobcu značky Sharvan nie je nič menšie ako revolúcia v mestskej cyklistike.
CEO Sharvana Dušan Manduľák sleduje každé ráno celosvetový počet predaných bicyklov a jeho ambície sú vysoké. „Na svete sa ročne predá 150 000 000 bicyklov. Prečo by sme nemohli predať 10 000 Sharvanov ročne? Technické kapacity na to máme.“
![Sharvan](https://refstatic.sk/article/78933be4793f1c5349f3.jpg?is=1200x2000&s=1a2f4fbc172a25bbc625fd38e5cb19fb97588f8e4735c2d1ef6e770d3545583e)
Len v máji ukončili v Prešove vývojovú fázu, ktorú začali v roku 2017. Za prvý mesiac sériovej výroby predali 50 kusov a komponenty majú na ďalších tisíc. Všetko však mohlo byť inak. „Keď som chlapom v práci povedal, že som mal sen o skladacom bicykli, niektorí sa prežehnali, iní pozreli do neba a iní radšej do zeme. Mysleli si, že ide o panské huncútstvo.“
V Refresheri ti s nadšením prinášame príbehy inovatívnych slovenských firiem. Ak rád čítaš o výnimočných projektoch „made in Slovakia“, predplať si službu Refresher Plus.
Sedem statočných
Ako to už v svete inovácií býva, na počiatku bola obyčajná ľudská potreba. Inžinier Dušan Manduľák chcel vytvoriť pre syna bicykel, ktorý by s ním rástol a zároveň by sa dal zložiť do kufra auta. Nič také nenašiel nielen na Slovensku, ale ani vo svete. „Deti môžu narásť až o jedenásť centimetrov ročne. Na každom bicykli môžete nastaviť výšku sedadla a kormidla, ale dĺžku rámu už nie. Nerozumel som, prečo takýto produkt nikto neponúka.“
Stretávame sa s ním v showroome v Ľuboticiach. Showroomu kraľuje trojica bicyklov i soška za tretie miesto v súťaži inovatívny čin roka ministerstva hospodárstva.
![Sharvan](https://refstatic.sk/article/9dceb347226836928418.jpg?is=1200x2000&s=7e38f10390d64810b58cc32c083905e2dd96e0edf4f8ce8f688a2ad2e9351e22)
Vývoj Sharvana mal na svedomí tím „siedmich statočných“, v ktorom interných šéfov konštrukcie a technológií doplnili pracovníci nástrojárne a majiteľ košického obchodu Cyklošpeciality.
Tím, ktorý si na spoluprácu prizval aj členov Strojníckej fakulty a Fakulty výrobných technológií Technickej univerzity v Košiciach, sa stretával od apríla 2017 po pracovnom čase a onedlho mal hotový polystyrénový model. Prvý pojazdný prototyp vznikol už o osem mesiacov.
![Sharvan](https://refstatic.sk/article/1350d3908156bd13fe57.jpg?is=1200x2000&s=1a682b96d39d9c70fbd2d475a5a8852607726b586e939f933eca943b2af12de8)
Slovo šarvan na východe označuje malého nezbedného chlapca, ktorý šantí s vetrom vo vlasoch. V angličtine je to zas slovná hračka share one – čiže zdieľaj jeden. Názov Sharvan nahradil na podnet reklamnej agentúry pracovné označenia M1, Square alebo Adaptix.
Výroba pod jednou strechou
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aký pocit z jazdy na skladačkách sme mali.
- Ako sa vyrábajú komponenty Sharvana.
- Kto je cieľová skupina.
- Koľko peňazí dostal projekt Sharvan od štátu.
- Koľko trvá výroba rámu v porovnaní s konvenčnými bicyklami.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.