hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
Rozhovory

Pečú poctivé donuty a prerazili vo svete. La Donuteria je najúspešnejšia slovenská franšíza, pobočky má v 16 štátoch (Rozhovor)

La Donuteria je najúspešnejšou slovenskou franšízou. Aktuálne je najrýchlejšie rastúcou donutovou spoločnosťou na svete.

Martina Havranová
4. 8. 2022 12:30 Čas čítania: 6:39
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Pečú poctivé donuty a prerazili vo svete. La Donuteria je najúspešnejšia slovenská franšíza, pobočky má v 16 štátoch (Rozhovor)
Zdroj: Refresher/Ľubo Baran
Rozhovory
0
Martina Havranová
4. 8. 2022 12:30
Čas čítania: 6:39

Pečú poctivé donuty a prerazili vo svete. La Donuteria je najúspešnejšia slovenská franšíza, pobočky má v 16 štátoch (Rozhovor)

La Donuteria je najúspešnejšou slovenskou franšízou. Aktuálne je najrýchlejšie rastúcou donutovou spoločnosťou na svete.

Martina Havranová
4. august 2022, 12:30
Čas čítania: 6:39
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Pečú poctivé donuty a prerazili vo svete. La Donuteria je najúspešnejšia slovenská franšíza, pobočky má v 16 štátoch (Rozhovor)
Zdroj: Refresher/Ľubo Baran
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn

Nie je to tak dávno, keď obrázky donutov v štýlových krabičkách z bratislavskej pekárne La Donuteria na Šafárikovom námestí zaplavili Instagram. Jej zakladateľ Peter Straňák sa pôvodne venoval bankovníctvu a prvú slovenskú donuteriu založil, ako sám hovorí, ako svoj hobby projekt.

 

Celkové tržby celej siete La Donuteria boli za rok 2021 na úrovni 4,3 milióna eur, má dvadsať pobočiek na Slovensku a ďalších štyridsať v šestnástich rôznych krajinách sveta. Kúpa jej franšízovej pobočky sa vďaka rýchlej finančnej návratnosti stala zaujímavou podnikateľskou príležitosťou a značku tak čaká vstup na niekoľko ďalších svetových trhov. 

 

Na biznisovej podstránke Refresheru Disrupter pravidelne prinášame rozhovory s ľuďmi, ktorým sa darí budovať úspešný biznis a prinášajú na trh originálne produkty. Ak sa chceš dostať k neobmedzenému obsahu, staň sa členom klubu REFRESHER+.

 

Pred založením La Donuterie ste pracovali ako investičný bankár. Bolo jej založenie zámer, ako zúročiť svoje ekonomické skúsenosti na trhu podnikania?

Bola to taká zhoda náhod, ako to už v živote býva. Pracoval som pre jednu globálnu svetovú banku a v rámci práce pre ňu som žil v Londýne aj New Yorku. 

Práve v New Yorku som často cestou do kancelárie videl dlhý rad ľudí, ktorí aj v daždi stáli na chodníku a aj pol hodiny čakali pred jedným stánkom. Hovoril som si, že ja by som tam teda v daždi nestál, no zvedavosť mi nedala a o pár dní som si rad vystál a zistil som, že ide o obchod s donutmi. Boli to donuty, aké dnes robíme aj my. Poctivé, ručne robené a každé ráno čerstvo upečené. Proste poctivá pekáreň. 

 

Prvá pobočka La Donuterie na Šafárikovom námestí.
Prvá pobočka La Donuterie na Šafárikovom námestí. Zdroj: Refresher/Ľubo Baran


Žiadne mrazené polotovary, aké sa predávajú v supermarketoch. Tieto donuty krásne voňali a fantasticky chutili. Vtedy vznikol nápad založiť La Donuteriu. Ako bankár som si urobil prieskum a zistil som, že donuty sú celosvetovo najpredávanejší druh dezertu a sú populárne úplne všade. V tom čase, zhruba pred šiestimi až siedmimi rokmi, nebola v Prahe, Bratislave a ani vo Viedni žiadna donuteria. 

 

Budovali ste La Donuteriu od začiatku ako niečo, z čoho bude úspešný franchising alebo sa to do dnešných rozmerov vyvinulo prirodzene?

Všetko sa začalo ako hobby projekt. Bol to taký protipól k svetu bankovníctva, ktorý je o oblekoch, kravatách a tabuľkách v Exceli. (smiech) Donuty mali zrazu chute a vône. Ambíciu rásť sme mali od začiatku, no netušili sme, že sa nám podarí preklopiť podnikanie do medzinárodného franchisingu. Neboli sme na to v začiatkoch ani pripravení. Navyše podnikanie ako také sa rozbehlo až po zhruba troch rokoch.

 

Kedy sa stala La Donuteria ziskovým projektom a zároveň vašou jedinou prácou?Počas začiatkov som bol v zahraničí, v Londýne a Zürichu. Keď naša donuteria začala rásť a mali sme viac pobočiek, vrátil som sa a začal som sa jej venovať prioritne. Myslím, že sa pri našom úspechu spojilo šťastie s dobre postaveným podnikateľským plánom. 

 

Na začiatku pandémie sme mali desať pobočiek a dnes ich máme viac ako šesťdesiat. Počas pandémie, keď sa všetci zmenšovali, sa nám podarilo narásť o 500 percent.

 

Ľudia si naše donuty zamilovali, chutilo im to, páčil sa im náš štýl prevádzok, dizajn a aj komunikácia na sociálnych sieťach. Už v priebehu prvých pár mesiacov sme sa dostali na veľmi pekné čísla. Bol to taký úspešný príbeh už od začiatku. 

 

Našla som aj informáciu, že ste aktuálne najrýchlejšie rastúca donutová spoločnosť na svete. Je to pravda?

Dúfam. Náš rast nezastavila ani pandémia. Mnoho konkurenčných firiem muselo redukovať prevádzky, my sme aj napriek nej výrazne narástli. Na začiatku pandémie sme mali desať pobočiek a dnes ich máme viac ako šesťdesiat. Počas pandémie, keď sa všetci zmenšovali, sa nám podarilo narásť o 500 percent. 

 

Peter Straňák pracoval pred založením La Donuterie ako investičný bankár.
Peter Straňák pracoval pred založením La Donuterie ako investičný bankár. Zdroj: archív Petra Straňáka

 

V koľkých krajinách máte aktuálne pobočky?

Konečný počet pobočiek sa neustále mení. Každý deň sa nám ozve niekoľko záujemcov, týždenne sú to desiatky, ktorí by si chceli otvoriť franšízovú pobočku La Donuterie. Aktuálne máme pobočky v šestnástich krajinách.

Sú to zazmluvnené podpísané licencie, nie všetky sú však už aj otvorené. Od podpisu zmluvy po otvorenie prevádzky to zvyčajne trvá v priemere štyri až šesť mesiacov. Nové franšízové pobočky, ktoré sme podpísali minulý mesiac, sa pravdepodobne otvoria najskôr na jeseň.

 

Máte aj bilanciu o tom, ako sa darí vašim franšízovým pobočkám vo svete? 

Samozrejme, ale je to veľmi individuálne. Riešime to, a keďže robíme centrálny marketing, máme prehľad aj o pobočkách. U nás má každý partner svojho mentora, Franchise Developer Managera, ktorý je s ním v dennodennom kontakte. 

 

Pomáha s operatívou, lokálnym marketingom, so zamestnancami alebo s budovaním značky. Každá nová pobočka má svoju vlastnú krivku rastu. Napríklad pobočku v Paríži sme otvorili len pred mesiacom a už je na pekných číslach. Zvyčajne ten rozbeh trvá šesť až dvanásť mesiacov.

 

Máte aj rekordmana v tom, ktorá pobočka sa najrýchlejšie uchytila na svojom lokálnom trhu?

Spomínal som, že sme mali veľmi úspešný štart v Paríži. Máme úspešnú pobočku v Litve s veľmi peknými priestormi a v dobrej lokácii. Ak to vezmeme z toho pohľadu, kto mal prvý mesiac po otvorení najväčšiu tržbu, tak je to pobočka v Litve. Veľmi nás to teší, lebo je to nový obchod a navyše sme boli neznáma značka na ich trhu.

 

Pre ilustráciu, ak niekto chce licenciu na veľké franšízové pobočky, sumy sú omnoho vyššie. McDonald’s stojí milión eur, pobočka Subway zhruba 150 000 eur. Náklady na založenie našej pobočky aj s vybavením sa hýbu zvyčajne niekde od 35 000 eur.

 

Je to pre nás dôkazom toho, že vieme postaviť dobrú marketingovú stratégiu. Pobočkám ju pomáhame nastaviť už pred otvorením, posúvame im naše mediálne a marketingové know-how, vďaka ktorému majú silný štart, čo je v gastronómii veľmi dôležité.

 

Preverujete si budúcich majiteľov svojich pobočiek?

Je to veľmi dôležitý krok, na ktorý nás upozorňovali aj naši zahraniční konzultanti. Výber obchodného partnera je v každom type podnikania veľmi dôležitý. Počas neho prebiehajú viacnásobné rozhovory. Vysvetľujeme naše fungovanie a zároveň sa záujemcov aj veľa pýtame na podnikateľské skúsenosti a motiváciu venovať sa pobočke. Nejde totiž o pasívnu investíciu. Nefunguje to tak, že si kúpite obchod a budete zarábať, pokiaľ hráte golf. Je potrebné byť v pobočke a venovať sa jej.

 

La Donuteria má aktuálne viac ako šesťdesiat pobočiek v šestnástich krajinách sveta.
La Donuteria má aktuálne viac ako šesťdesiat pobočiek v šestnástich krajinách sveta. Zdroj: Refresher/Ľubo Baran

 

 

Ako sa o slovenskej franšízovej spoločnosti dozvedia podnikatelia z Litvy alebo Dubaja?

Fungujeme na báze franšízových portálov, globálnych stránok, kde sú ponuky rôznych franšízových konceptov. Záujemcovia si na nich môžu vybrať medzi rôznymi konceptmi.

 

Dôležitým faktorom je najmä potenciálna návratnosť investície. Akú ponúkate vy?

Chceli sme vytvoriť koncept dostupného podnikania. Pre ilustráciu, ak niekto chce licenciu na veľké franšízové pobočky, sumy sú omnoho vyššie. McDonald’s stojí milión eur, pobočka Subway zhruba 150 000 eur. Naše náklady na založenie pobočky aj s vybavením sa hýbu zvyčajne niekde od 35 000 eur. Čo je super, lebo ak si chcete otvoriť kaviareň, výška vstupného kapitálu bude oveľa vyššia. 

 

Dostali sme pomerne veľa ponúk, zatiaľ ich však odmietame a fungujeme bez investorov.

 

Keďže je naša počiatočná investícia nižšia a zároveň majú naše pobočky dobrý štart, propagáciu cez centrálneho aj lokálneho marketingového manažéra, tá návratnosť je naozaj veľmi rýchla. Možno už okolo jedného roka. Každý bankár vám povie, že akýkoľvek biznis, ktorý má návratnosť do troch až päť rokov, je fantastický. 

 

Ako dlho trvalo vytvoriť koncept La Donuterie a aký veľký tím sa na tom podieľal? 

Vytváralo sa to postupne a popritom sa zväčšoval aj náš tím. Máme kolegov, ktorí majú skúsenosti z Londýna alebo Emirátov z gastronómie naozaj kvalitných hotelov. Môžem povedať, že som naozaj hrdý na náš tím a že len vďaka úsiliu celého nášho tímu sme tam, kde dnes sme.

V našej centrále tvorí tím okolo osem ľudí. Každý je zodpovedný za svoju oblasť. Máme tiež ľudí zodpovedných za franchise development. Keď sa otvára hocijaká nová pobočka, napríklad ako teraz v Dubaji a Ománe, ľudia z nášho tímu tam vždy cestujú a robia niekoľkodňové školenia.

 

Sídli La Donuteria stále na Slovensku?

Sme slovenská firma, ktorej ľudia majú skúsenosti zo zahraničia. Presne ako aj ja sám. Je úžasné, ak ľudia zbierajú vo svete skúsenosti a potom niečo vybudujú u nás doma. Napriek tomu, že sme sa rozšírili do sveta, naša centrála stále zostáva na Slovensku. 

 

La Donuteria nestle rozširuje svoju ponuku donutov. Pred nedávnom zaradili aj slané varianty.
La Donuteria nestle rozširuje svoju ponuku donutov. Pred nedávnom zaradili aj slané varianty. Zdroj: Refresher/Ľubo Baran

 

Neprejavujú o vás záujem aj investori?

Dostali sme pomerne veľa ponúk, zatiaľ ich však odmietame a fungujeme bez investorov. Podnikanie s franchisingom má tú výhodu, že zahraničné pobočky si otvára náš partner a on do nich aj vkladá kapitál, preto to nie je až tak kapitálovo náročný biznis.

 

Napĺňa nás to, že máme pekné príbehy od Slovákov v zahraničí. V zahraničí žije až 400-tisíc Slovákov, mňa tento počet šokoval. Často pracujú v službách a zrazu si s nami môžu otvoriť vlastný biznis za celkom dostupnú investíciu. Mnohí z našich franšízových partnerov sú práve zahraniční Slováci. Myslím, že je veľkou motiváciou odísť z pozície zamestnanca a zrazu byť sám sebe šéfom.

Aktuálne figurujete najmä na európskom trhu a posúvate sa do Ázie a na Blízky východ. Plánujete aj vstup na americký trh a pokúsite sa konkurovať klasickým americkým značkám ako Dunkin’ Donuts?

Zatiaľ intenzívne riešime vstup na kanadský trh, kde máme veľa záujemcov. Úplne najviac nových záujemcov však máme práve z USA. Všetky tieto veľké donutové firmy robia zväčša mrazené polotovary a nie sú poctivé „bakeries obchody“ ako my. To je to, čo nás odlišuje od spomínanej konkurencie. 

 

Vstup na trh v USA je však komplikovanejší ako vstup na iné trhy. Musíte byť registrovaní na to, aby ste zazmluvňovali franšízové pobočky. Je to dlhý a drahý proces. Nie je to také jednoduché ako v Európe. Už na tom pracujeme niekoľko mesiacov, zjavne to však bude mať ešte dlhšie trvanie.

 

Našou aktuálnou métou je mať sto pobočiek, čo je zaujímavé číslo. Uvidíme, či sa nám podarí rýchle tempo zachovať aj napriek všetkému, čo sa deje skrz pandémiu a infláciu. Nedávno som čítal, že Starbucks predáva tisícku pobočiek v Anglicku. Jednoducho situácia na trhu nie je ideálna. Stále však máme množstvo nových záujemcov.

 

Všetky donuty sa v La Donuterii pripravujú poctivo ručne bez použitia akýchkoľvek polotovarov.
Všetky donuty sa v La Donuterii pripravujú poctivo ručne bez použitia akýchkoľvek polotovarov. Zdroj: Refresher/Ľubo Baran

 

Dá sa povedať, že ste zatiaľ najúspešnejší slovenský franšízový projekt?

(smiech) Asi by som to nechal na vás. Väčšina franšízových pobočiek sa na Slovensko importuje. Viem aj o nejakých slovenských firmách, ktoré otvorili pobočky v zahraničí, ako napríklad Mondieu alebo Regal Burger. My máme štyridsať pobočiek v zahraničí a dvadsať na Slovensku. Zatiaľ neviem o nikom, kto by ich mal viac.

Upozorniť na chybu - ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Refresher/Ľubo Baran
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy Rozhovory
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac