hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Podnikanie

Toto je 10 vecí, ktorými firmy kradnú ľuďom radosť z práce

Pre lídrov je ťažké vzdať sa kontroly. Štúdie však ukazujú, že ak dajú členom tímu priestor na slobodné myslenie a rozhodovanie sa, bude to mať dobrý vplyv na ich výkon a kreativitu.

Veronika Szűcs Rajničová
23. 8. 2022 12:30 Čas čítania: 5:24
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Toto je 10 vecí, ktorými firmy kradnú ľuďom radosť z práce
Zdroj: Pexels/Karolina Grabowska
Podnikanie
1
Veronika Szűcs Rajničová
23. 8. 2022 12:30
Čas čítania: 5:24

Toto je 10 vecí, ktorými firmy kradnú ľuďom radosť z práce

Pre lídrov je ťažké vzdať sa kontroly. Štúdie však ukazujú, že ak dajú členom tímu priestor na slobodné myslenie a rozhodovanie sa, bude to mať dobrý vplyv na ich výkon a kreativitu.

Veronika Szűcs Rajničová
23. august 2022, 12:30
Čas čítania: 5:24
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Toto je 10 vecí, ktorými firmy kradnú ľuďom radosť z práce
Zdroj: Pexels/Karolina Grabowska
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn

Píše sa rok 1999. Do kín prichádza film Office Space. Bola to síce komédia, ale mnohí sa na nej smiali cez slzy, pretože veľmi presne vystihovala útrapy kancelárskej práce na prelome milénií. Životom zmorení ľudia si vo svojich open space kójach navzájom pili krv tým, že sa vyrušovali, práca ich nebavila a kolektívne sa rozčuľovali nad nadčasmi a autoritatívnymi šéfmi.

 

Horšie je, že od premiéry síce prešli viac než dve dekády, no mnohí pracujúci ľudia by sa v hlavných protagonistoch filmu našli aj dnes. Dá sa vôbec chodiť do práce s radosťou alebo ide o vorkoholickú utópiu?

 

Tím výskumníkov, ktorí spísali príručku pre manažérov The Enjoyable Company (Príjemná firma), trvá na tom, že sa to dá. Za predpokladu, že manažment ľuďom vytvorí vhodné pracovné podmienky.

 

Jedným z autorov príručky je aj Michal Matloň, ktorý sa zaoberá organizačnou a architektonickou psychológiou. Odhaľuje, že nie vo všetkých štýlových a dizajnových priestoroch sa ľudia musia aj dobre cítiť. Spolu s ním sme hľadali v príručke 10 vecí, ktorými firmy kradnú ľuďom radosť z práce.

Keď chceš nájsť na Refresheri viac podobných článkov, môžeš našu prácu podporiť napríklad aj tým, že sa pridáš do klubu Refresher+. Získaš tak neobmedzený prístup ku všetkým článkom.

 

Každému padne dobre, keď sa obzrie za svojou prácou a vidí v nej unikátny kúsok svojej osobnosti.
Každému padne dobre, keď sa obzrie za svojou prácou a vidí v nej unikátny kúsok svojej osobnosti. Zdroj: Pexels/Christina Morillo

 

1. Nedokážu sa vzdať kontroly a dať ľuďom dostatok samostatnosti

Pre lídrov je ťažké vzdať sa kontroly. Štúdie však ukazujú, že ak dajú členom tímu priestor na slobodné myslenie a rozhodovanie sa, bude to mať dobrý vplyv na ich výkon a kreativitu.

 

Ako to môže v praxi vyzerať? Ľudia by mali dostať možnosť samostatne sa rozhodnúť, kde, s kým a kedy budú svoju prácu vykonávať. Vďaka tomu možno prídu na kreatívne a netradičné riešenie problému, ktoré ich bude baviť a napĺňať.

 

Zároveň by sa mali lídri naučiť postupne odovzdávať zamestnancom spolu so samostatnosťou aj zodpovednosť za svoju rolu. Bude na nich, ako svoju úlohu splnia, no budú musieť prijať aj výsledky svojho konania.

2. Nezapájajú ľudí do stanovovania si vlastných cieľov

So slobodou v rozhodovaní ide ruka v ruke aj voľnosť v tom, kam chcem ako zamestnanec firmy rásť a čo chcem vybudovať. Každému padne dobre, keď sa obzrie za svojou prácou a vidí v nej unikátny kúsok svojej osobnosti.

Manažéri môžu v tomto prípade pomôcť ľuďom stanoviť si svoje vlastné ciele. Ideálne spolu navrhnú aj postup, ako ich naplnia. Niektoré firmy umožňujú členom tímu stanoviť si ciele tak, že si ich navrhnú a potom odprezentujú a dohodnú so svojimi kolegami.

 

 

3. Nepomáhajú zamestnancom nájsť prienik medzi vlastným zmyslom a zmyslom firmy

Podľa prieskumov má približne 30 % ľudí pocit, že ich práca nemá zmysel. Lídri by mali vedieť jasne pomenovať, kam smeruje firma a práca, ktorú robia ich zamestnanci. Potom by mali pomôcť zamestnancom nájsť prienik medzi vlastným zmyslom a zmyslom svojej pozície v tíme. S tým sa dá začať už pri dôslednom onboardingu, ale pomôžu aj pravidelné osobné rozhovory s členmi tímu.

 

Manažér v liekovej spoločnosti Novartis Urs Karkoshka v knihe zdôrazňuje dôležitosť spoločných cieľov. „Musíte sa cítiť ako súčasť firmy, vedieť, že k niečomu prispievate a že počuť váš názor. Pocit, že spoločne pracujete na jednom cieli, je tiež veľmi dôležitý. Je radosť vidieť, keď ako tím vytvoríte niečo väčšie.“

Vyskúšaj predplatné
za 2,99
a čítaj všetko bez obmedzení
PRIDAJ SA K PREDPLATITEĽOM UŽ MÁM PREDPLATNÉ: PRIHLÁSIŤ SA
alebo Odomkni článok cez SMS
Dočítaj článok do konca za SMS v hodnote 3,50€. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Pošli SMS na 8877 s textom CLANOK 119605 a dočítaj tento článok.
Cena SMS za otvorenie článku je 3,50 € s DPH. Ako to funguje?
POSLAŤ SMS
Čítaj bez obmedzení celý mesiac. Stačí poslať SMS (za 5€). Ako to funguje?
POSLAŤ SMS

Čo sa dozvieš po odomknutí?

  • Ako môžu lídri pomôcť nájsť ľuďom vo svojej práci zmysel.
  • Prečo dizajnové kancelárie všetko nevyriešia.
  • Prečo potrebujeme v práci aj čas na oddych.
  • Čo si myslia vedci o návrate do kancelárií.

Upozorniť na chybu - ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Unsplash/Alex Kotliarskyi
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy Podnikanie
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac