V kontexte medzinárodnej konkurencie platforiem ako HBO, Netflix či Disney+, s násobne vyššími produkčnými rozpočtmi, si musí Voyo ako lokálny hráč nájsť svoje vlastné miesto.
Od spustenia streamovacej platformy Voyo, ktorá rovnako ako televízia Markíza spadá pod mediálnu skupinu CME, prešla už viac než dekáda. Až teraz sa však podľa generálneho riaditeľa skupiny Markíza Matthiasa Setteleho začína črtať komplexná vízia tohto produktu. Bude sa snažiť posilniť svoju lokálnosť a uspokojiť široké publikum.
Služba Voyo je postavená na vlastnej knižnici filmov, seriálov, reality šou, programov pre deti, priamych prenosov a záznamov športových podujatí. Ponúka takzvané Voyo Originály, teda programy vlastnej tvorby produkované výlučne pre túto platformu. Ďalej tu diváci nájdu program z vysielania staníc skupiny Markíza bez reklám a majú možnosť sledovať obľúbené seriály a relácie v týždňovom predstihu.
„Obsah, ktorý streamujeme, je odlišný od televízneho, je viac exkluzívny a pokročilý. Môžete experimentovať, keď nepotrebujete vyhovieť viac ako 20 percentám divákov naraz,“ uviedol Settele počas augustového okrúhleho stola pre médiá.
V kontexte medzinárodnej konkurencie platforiem ako HBO, Netflix či Disney+, s násobne vyššími produkčnými rozpočtmi, si musí Voyo ako lokálny hráč nájsť vlastné miesto.

Darí sa aj originálom
S originálnou produkciou začalo Voyo v roku 2021 kriminálnou sériou Prípad Roubal, inšpirovanou skutočnými udalosťami. Dnes okrem toho ponúka komediálny seriál Národná hádzaná, dramatickú sériu Guru a Dievča menom Jitřní záře, či minisériu Iveta, ktorá opisuje skutočný životný príbeh zosnulej Ivety Bartošovej. Práve tá sa podľa Setteleho dočká po úspešnom štarte aj druhej série.
Ťahákom sú aj špeciálne online formáty k obľúbeným reality šou, ako napríklad Život po Farme a Love Island After.
„Záber je široký, Voyo je rodinnou platformou. Slovensko nie je taký veľký trh, aby sme si mohli dovoliť užšie zacielenie. Musíme si nájsť svoje miesto medzi streamovacími platformami. Stále sme vo fáze budovania, ale už vidíme, kam by sme mohli smerovať. Stále experimentujeme,“ vyhlásil Settele.
Keď sa pozrieme na demografické zloženie predplatiteľov, môžeme vidieť, že sa len v malom odlišuje od ostatných populárnych platforiem. Najsilnejšou skupinou sú mladí ľudia s vyšším príjmom, najslabšou dôchodcovia.
Predplatitelia si podľa Setteleho obľúbili high-class minisériu Iveta, ktorá bola finančne nákladná, ale rovnako aj komediálny špeciál Simona: Donaha!, ktorý ich „nestál veľa“.
V súčasnosti sa pripravuje dokumentárna séria o futbalovom klube Spartak Trnava, ktorý by mal byť na platforme k dispozícii začiatkom roka 2023. „Dúfame, že nám pomôže preklenúť obdobie, keď nebudeme vysielať futbalové zápasy, ale nikto z nás nevie, ako to dopadne,“ priznáva riaditeľ televízie.
Čo nefunguje v televízii, môže zabrať online
Manažment si takisto začína všímať, že na streamovacej platforme fungujú aj formáty, ktoré sa v televízii nestretli u divákov s dostatočným záujmom. Ide najmä o šou, ktoré cielia na mileniálov a generáciu Z.
„Love Island je formát, ktorý cieli prevažne na mladých ľudí pod 30 rokov. V televízii nebola sledovanosť žiadna sláva, ale na sociálnych sieťach a Voyo fungoval ‚extrémne dobre‘. Podobný prípad bol napríklad aj Survivor, ktorý mal v televízii nízke čísla, ale v rámci online je obľúbený. Na programy sa teraz musíme pozerať oveľa komplexnejšie, nielen cez metriku pre televíziu,“ priznáva Settele.
Predpokladá, že Voyo sa ešte bude meniť podľa vývoja konkurencie. Budúci rok bude mať Voyo podľa neho oveľa viac originálnej produkcie ako tento rok.
Pripravujú sa novinky v rozličných žánroch. Voyo si ešte stále nie je isté tým, aký obsah jeho diváci hľadajú, a preto sú otvorení aj viacerým žánrovým experimentom.
Od januára by sme mali vidieť online viac slovenského obsahu a silnejšiu produkčnú spoluprácu s Českou republikou. „Keď sme začínali, nebol veľký priestor na kooperáciu medzi dvoma krajinami. Teraz by sme to radi zmenili,“ dodal generálny riaditeľ.

Reklama sa zatiaľ nechystá
Zahraničné streamovacie platformy začali tento rok skúšať pridať do obsahu aj reklamu a zvýšiť si tým svoje príjmy. Podľa Setteleho zatiaľ Voyo podobné plány nemá.
„Situácia na Slovensku je iná ako v Spojených štátoch. Keď u nás zaplatíte 10 až 30 eur za káblovú televíziu, dobre si premyslíte, koľko ďalších predplatných si k tomu budete mesačne platiť. Slovenské rodiny si nemôžu dovoliť platiť päť streamovacích platforiem. Preto musíme byť opatrní,“ vysvetlil. Presný počet predplatiteľov neuviedol, no pohybujú sa v šesťciferných číslach.
Aj keď klasická lineárna televízia ostáva pre Markízu prioritou, Voyo pravdepodobne bude mať čoraz viac priestoru. Súvisia s tým aj viac ako tri tucty nových pracovníkov v rámci posledného pol roka, ktorí nerobia tradičnú televíznu prácu. Markíza podľa Setteleho obohatila svoje rady o manažéra vzťahov so zákazníkmi, dátových analytikov, marketérov pre sociálne siete aj mediálnych plánovačov.
„Naše digitálne portfólio mení celú Markízu. Zachovávame hodnoty, no zvykáme si na stratégiu, že sme producenti obsahu, ktorí ho distribuujú rôznymi kanálmi,“ dodáva.