hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Ekonomika a financie

Akčný plán pre vodík z dielne rezortu hospodárstva: Slovensko by do roku 2030 malo vyrábať ročne 45-tisíc ton

Náklady na realizáciu cieľov by mali dosiahnuť 955 miliónov eur.

Veronika Szűcs Rajničová, TASR
9. 9. 2022 12:29 Čas čítania: 1:35
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn
Ekonomika a financie
0
Veronika Szűcs Rajničová
TASR
9. 9. 2022 12:29
Čas čítania: 1:35

Akčný plán pre vodík z dielne rezortu hospodárstva: Slovensko by do roku 2030 malo vyrábať ročne 45-tisíc ton

Náklady na realizáciu cieľov by mali dosiahnuť 955 miliónov eur.

Veronika Szűcs Rajničová
TASR
9. september 2022, 12:29
Čas čítania: 1:35
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok

Do roku 2030 by sa mala ročná výroba vodíka z nízkouhlíkových technológií na Slovensku zvýšiť na 45-tisíc ton. Z toho 20-tisíc ton sa má vyrobiť v elektrolyzéroch napájaných elektrinou z obnoviteľných alebo jadrových zdrojov a 20-tisíc má pochádzať z odpadu a biomasy.

 

Náklady na realizáciu týchto cieľov by mali dosiahnuť 955 miliónov eur. Vyplýva to z Akčného plánu opatrení pre úspešnú realizáciu Národnej vodíkovej stratégie, ktorý ministerstvo hospodárstva (MH) po niekoľkomesačných odkladoch predložilo do medzirezortného pripomienkového konania.


„Vytvorenie vodíkového ekosystému zásadným spôsobom prispeje k naplneniu klimatických cieľov a k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality SR do roku 2050,“ pripomenulo MH v predkladacej správe k materiálu.

Pre autá, autobusy aj priemysel 

Akčný plán predpokladá, že 30-tisíc ton zeleného a modrého vodíka (vyrobeného z obnoviteľných zdrojov a z jadrovej energie) má spotrebovať priemysel, 5-tisíc ton bude určených na energetiku a 10-tisíc ton pre sektor dopravy.


Do roku 2030 by malo na Slovensku jazdiť aj 4-tisíc osobných automobilov na vodík, 260 autobusov, 600 ľahkých úžitkových vozidiel, rovnaký počet ťažkých úžitkových vozidiel, komunálnych vozidiel a pracovných strojov a tiež 12 vlakových súprav s vodíkovým pohonom.

 

Zvyšovať sa postupne bude aj počet čerpacích staníc na vodík. Zo súčasných dvoch by ich malo do roku 2025 pribudnúť ďalších šesť a do roku 2030 by malo byť k dispozícii 25 takýchto zariadení, z toho minimálne dve na podchladený kvapalný vodík.

Najviac peňazí pôjde na podporu využívania 

Rezort hospodárstva vyčíslil aj náklady spojené s rozvojom vodíkových technológií. Peniaze by sme mali dostať od Európskej únie. 


Najväčší balík financií, a to 385 miliónov eur, si podľa akčného plánu vyžiada podpora využívania vodíka. Realizovať sa majú pilotné projekty spotreby vodíka v oblastiach priemyslu, dopravy a energetiky. Nahradiť sa má časť existujúcej priemyselnej spotreby sivého vodíka vyrobeného zo zemného plynu zeleným alebo modrým vodíkom.

 

Ďalšou úlohou je zriadiť pilotné flotily elektromobilov s palivovými článkami a k nim príslušnú infraštruktúru verejných vodíkových čerpacích staníc, ale aj prispôsobenie časti plynovej distribučnej infraštruktúry pre zásobovania koncových odberateľov plynom s prímesou vodíka do päť percent objemu.


Ďalších 340 miliónov eur bude podľa materiálu potrebných na podporu výroby vodíka, 140 miliónov eur na úlohy výskumu a vývoja a 70 miliónov eur na náklady súvisiace s prepravou, distribúciou a skladovaním vodíka.


Národnú vodíkovú stratégiu schválila vláda vlani v lete a prvý návrh akčného plánu predstavil rezort v apríli tohto roku. Do MPK sa však dostal až tesne pred zmenou vedenia MH po demisii ministra Richarda Sulíka (SaS).

 

Upozorniť na chybu - ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Pexels/Rafael Classen
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy Ekonomika a financie
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac