Hoci posledné dva roky neboli jednoduché a na zabezpečenie kapacít sme museli vyrábať aj neštandardné typy výrobkov, od jari sa dopyt vrátil a kapacity máme zaistené až do konca kalendárneho roka, potvrdzuje manažment odevnej firmy.
Popri nadnárodných fast fashion reťazcoch a malých lokálnych umelcoch, ktorí tvoria pomalú módu, často zabúdame ešte na jeden článok odevného priemyslu. Na Slovensku stále fungujú pomerne veľké značky, ktoré si pamätajú aj naše staré mamy.
Medzi najväčšie z nich patrí trenčianska Ozeta, ktorá vznikla ešte v roku 1939 na odkaze Jana Neheru. Refresher sa o súčasnosti aj budúcnosti značky, ktorá stále vyrába na Slovensku, rozprával s Jánom Klimekom, riaditeľom pre stratégiu a rozvoj obchodu, a Simonou Kubranskou, marketingovou manažérkou spoločnosti.
Na portáli Disrupter ťa pozývame nahliadnuť do podnikania zaujímavých slovenských firiem. Ak sa ti naša práca páči, môžeš ju podporiť tým, že sa pridáš do klubu Refresher+. Získaš aj prístup ku všetkým prémiovým článkom.
Aké sú vaše priority na tento a nasledujúci rok?
Tou základnou je upevňovať našu pozíciu na trhu v sortimente pánskej formálnej módy a rozširovať kolekciu pre dámy. Keďže nás veľká časť zákazníkov stále vníma ako značku pre zrelšiu generáciu, intenzívne pracujeme na tom, aby sme oslovili aj mladšiu klientelu.
Čo spôsobilo váš prudký prepad tržieb v posledných rokoch?
Odpoveď na túto otázku je veľmi jednoduchá: Pokiaľ boli v posledných dvoch rokoch z dôvodu epidémie obmedzené možnosti prevádzkovať naše predajne, len prostredníctvom e-shopu sa potrebný obrat nedosiahol.
Dočasne sme zvýšili podiel „smart casual“ sortimentu, ale do teplákov a vzorovaných ponožiek na home office sme sa nepúšťali.
Bolo v tom aj niečo iné?
Náš sortiment a obrat je postavený hlavne na formálnom oblečení. Keďže veľa našich zákazníkov pracovalo v režime „home office“ a spoločenské podujatia boli zakázané, klesla aj potreba po reprezentatívnom oblečení do práce a do spoločnosti.
Čo viete urobiť pre to, aby ste tento prepad zastavili?
Mohli sme reagovať len zmenou ponúkaného sortimentu. Dočasne sme zvýšili podiel „smart casual“ sortimentu, ale do teplákov a vzorovaných ponožiek na home office sme sa nepúšťali. Prepad jednoznačne zastavilo zlepšenie epidemiologickej situácie a vďaka svadobnému boomu máme od jari tohto roka dokonca vyššie predaje oblekov než pred pandémiou.

Koľko kusov oblečenia mesačne vyrobíte?
Vo vlastnej fabrike v Topoľčanoch je to mesačne okolo 12-tisíc kusov konfekčných výrobkov. Šijú sa tam napríklad kabáty, obleky, saká, nohavice... Pred pár rokmi sme začali vyrábať aj vlastnú dámsku kolekciu. Pri výrobe jednoduchších kúskov, ako sú šaty a blúzky, spolupracujeme s menšími výrobcami na Slovensku.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Aký objem výroby ide do zahraničia a čo vyvážajú najviac.
- Prečo má zmysel vyrábať na Slovensku.
- Či sa podľa nich dokáže textilný priemysel s výrobou na Slovensku udržať aj dlhodobo.
- Ako cielia na mladých.
- Či plánujú expanziu značky.