Segment rýchlej donášky rastie od začiatku pandémie a očakáva sa, že do roku 2030 by takmer tretina všetkých nákupov v niektorých krajinách mala byť doručená kuriérmi za zhruba polhodinu.
Segment q-commerce, čiže okamžitej donášky tovaru, začal raketovo rásť počas pandémie a tempo rastu si zachoval aj po jej skončení. Spoločnosť Wolt sa podľa slov generálneho riaditeľa slovenskej pobočky Tomáša Beniaka snaží rozširovať svoje portfólio o takmer všetky druhy tovaru, ktoré sa zmestia do kufra osobného auta.
Vybudovali koncept tzv. virtuálneho obchodného domu. Znamená to, že zákazník môže mať doma do 30 minút v podstate čokoľvek od jedla cez drogériu až po nabíjačku na iPhone. „Snažíme sa o to, aby hodnota košíka nákupu v kamennom obchode bola rovnaká s tým, čo človek nakúpi u nás, alebo aby sa odlišovala maximálne o 5 percent oboma smermi,“ hovorí v rozhovore Beniak.
Na portáli Disrupter môžeš nahliadnuť do sveta biznisu a spoznať zaujímavé podnikateľské príbehy slovenských firiem. Ak sa ti naša práca páči, môžeš ju podporiť tým, že sa pridáš do klubu Refresher+, a dostaneš sa k neobmedzenému obsahu.
Ako sa vyvíja segment q-commerce na Slovensku v porovnaní so svetom?
Počas pandémie rástol o desiatky percent a do roku 2030 sa predpokladá ďalšie zvýšenie, najmä pri nákupe potravín. V niektorých krajinách sa očakáva, že by mohol dosiahnuť až 30 percent z celkových nákupov. Globálne ide teda o rastúci trend.
Na Slovensku je to podobný príbeh, ale nie rovnaký. Asi tu nebudeme vidieť až taký veľký nárast ako v globálnom meradle, ale s určitosťou predpokladáme isté zvýšenie.

Donáška potravín je na Slovensku výrazne na vzostupe, čo sme zaznamenali nielen my, ale aj konkurenčné firmy. Donáškové služby už dávno nie sú len o vození jedla. Vidíme to nielen na počte objednávok, ale aj na stále väčšom záujme o spolupráce s reťazcami ako Billa alebo Tesco či Coop Jednota.
Ako sa tento segment vyvíja v iných krajinách?
Slovensko je v porovnaní s inými krajinami naozaj na začiatku tohto snaženia. Už susedná Česká republika je výrazne vpred, ale dôvodom je asi celkové nastavenie trhu. Česi majú najviac e-shopov na jedného obyvateľa v celej Európe, a tak logicky aj o tento segment je väčší záujem.
V iných krajinách, ako napríklad v Nemecku alebo severských krajinách, vzniká množstvo startupov zameraných na tento typ služby. Ale ako hovorím, na Slovensku sme ešte v začiatkoch. Indikácie však hovoria o tom, že zákazníci majú záujem o naše služby a bude sa postupne zvyšovať.
Nastane v dohľadnom čase prelom, keď si viac ľudí bude objednávať potraviny domov, ako bude nakupovať v kamenných predajniach?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Či prestanú ľudia časom chodiť nakupovať do kamenných obchodov.
- Či je donáška potravín zo služieb ako Wolt ekologická.
- Aký má Wolt vzťah s majiteľmi gastroprevádzok.
- Aké percento z hodnoty objednávky si Wolt necháva.
- Koľko zarobí kuriér na jednej objednávke.