hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Sponzorovaný obsah

Tento článok je sponzorovaný obsah spoločnosti Slovenská sporiteľňa.

Čo je sponzorovaný článok?

Inzerent dodal podklady ku článku, definoval, čo má článok obsahovať a komunikovať, text písal na základe zadania niekto z Refresheru.

Rozhovory

Chcú, aby talenty zostali v krajine, rozhodli sa preto investovať do startupov. Vysvetľujú lídri projektu Seed Starter (Rozhovor)

Česká a Slovenská sporiteľňa vytvorili projekt Seed Starter, ktorý pomáha startupom nielen s financovaním, ale prináša aj mentoring a ďalšiu podporu. Viac o projekte prezradili Jiří Skopový a Michal Vanovčan.

Sponzorovaný obsah
21. 11. 2022 13:30 Čas čítania: 6:55
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Rozhovory
1
Sponzorovaný obsah
21. 11. 2022 13:30
Čas čítania: 6:55

Chcú, aby talenty zostali v krajine, rozhodli sa preto investovať do startupov. Vysvetľujú lídri projektu Seed Starter (Rozhovor)

Česká a Slovenská sporiteľňa vytvorili projekt Seed Starter, ktorý pomáha startupom nielen s financovaním, ale prináša aj mentoring a ďalšiu podporu. Viac o projekte prezradili Jiří Skopový a Michal Vanovčan.

Sponzorovaný obsah
21. november 2022, 13:30
Čas čítania: 6:55
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Sleduj Disrupter, nech ti nič neujde z podnikateľského sveta:
disruptersk na Instagrame
Disrupter SK na LinkedIn
Sponzorovaný obsah

Tento článok je sponzorovaný obsah spoločnosti Slovenská sporiteľňa.

Viac info

Projekt Seed Starter Slovenskej a Českej sporiteľne pomáha startupom s go-to-market fázou. Služby či produkty startupov banka plánuje využívať vo svojom prostredí, no nebojí sa podporiť aj výnimočný nápad mimo fintechového sveta. Banka tak chce pomôcť domácej ekonomike a zabezpečiť, aby talenty zostávali v krajine a neodchádzali do zahraničia. 

 

Z investície od banky však benefituje aj samotný startup. Viac o projekte prezradili v dvojrozhovore Jiří Skopový, líder programu pre český Seed Starter, a Michal Vanovčan, executive manažér Seed Starteru Slovenskej sporiteľne.

 

Michal Vanovčan a Jiří Skopový.
Michal Vanovčan a Jiří Skopový. Zdroj: Slovenská sporiteľňa

 

Akým spôsobom dokážu startupy zlepšiť domácu ekonomiku? Aké iné benefity môžu priniesť na pracovný trh?

Jiří Skopový: Ak sa pozrieme na zahraničie, vidíme, ako startupy pomáhajú nielen e-governmentu a riadeniu štátu, ale aj akémukoľvek podnikateľskému prostrediu. Podieľajú sa tiež na angažovanosti talentov. Technologické firmy sa môžu výrazne podieľať na HDP s ekonomickým efektom, ako sú dane a podobne, čo stimuluje pohyb kapitálu.


Michal Vanovčan: V rámci slovenského kontextu chceme naozaj klásť dôraz na to, aby talenty zostávali v krajine. Z pohľadu banky sa na to pozeráme tak, že keď budú na Slovensku šikovní ľudia, bude z toho profitovať predovšetkým celá ekonomika a, samozrejme, v konečnom dôsledku aj my ako banka.


Prečo sa Slovenská a Česká sporiteľňa rozhodli podporovať startupy? J. S.: Nejde o nejakú novinku, viaceré spoločnosti si vytvárajú takéto typy inkubátorov, akcelerátorov alebo priamo investujú, pretože je to ohromný zdroj inovácií a inšpirácie.

 

M. V.: S nápadom prišla Česká sporiteľňa asi pred necelými troma rokmi. U nás v banke sme projekt sledovali a oslovila nás možnosť ponúknuť startupom peniaze vo fáze, keď pre ne ešte nie je dostupné tradičné bankové financovanie. Dávalo nám zmysel oprieť sa o skúsenosti, ktoré tím Českej sporiteľne za tie roky získal, a tak sme sa rozhodli založiť Seed Starter Slovenskej sporiteľne, aby sme podporili rast inovácií aj v našej krajine.


Aké startupy Seed Starter najviac zaujímajú?

M. V.: Nedá sa povedať, že by sme mali zadefinovaný konkrétny profil firmy, keďže takto inovatívne nápady nevznikajú. Výhodu však môžu mať nápady, ktoré aj nám ako banke môžu pomôcť zlepšovať sa. Taktiež startupy, ktoré majú potenciál obslúžiť veľký počet firemných alebo retailových klientov a pri ktorých vnímame, že ich produkt či služby dokážeme zakomponovať do našej ponuky. Toto sú dva segmenty, kde sa cítime viac doma a rozumieme tomu, ale nechávame si priestor na „out of the box“ myšlienky a nápady. Radi sa napríklad zoznámime s inovatívnymi nápadmi na trhoch, ktoré ako banka bežne financujeme, a teda im dobre rozumieme. 

 

Ilustračná fotografia z Bootcampu
Ilustračná fotografia z Bootcampu Zdroj: Slovenská sporiteľňa


Hľadáte startupy, ktoré majú šancu uspieť len na svetovom trhu, alebo môže ísť aj o menšie lokálne startupy, ktoré majú význam len na Slovensku a v Česku?J. S.: Kritérium je vízia rastu cez hranice jednej krajiny, pretože naše trhy sú malé. Ak sa venujeme napríklad fintechovému startupu, ten sa ťažko buduje len na domácom trhu.


Je možné, že budete využívať outputy startupov vo svojom bankovníctve?J. S.: Ideálny partner pre nás je taký, ktorý má potenciál škálovania a tiež skvelý tím. Znamená to, že v nejakom vhodnom okamihu môžeme jeho produkt ponúknuť našim klientom – či už korporátnym, alebo retailovým. Môžeme ho využiť v našom Georgeovi, na zvýšenie atraktivity služieb či v rámci banky ako nejakú diferenciáciu. 

 

Pri všetkých startupoch, do ktorých sme v Česku investovali, sme našli formu spolupráce. Je to jedno z dôležitých kritérií, ktoré pri výbere zvažujeme.

 

Startupy patria k vysokorizikovým investíciám. Máte nejaký kľúč, ako znížiť riziko investície?J. S.: Kľúč je dobre vybrať, preto robíme aj Bootcampy. Skôr ako sa pre nejaký projekt alebo startup rozhodneme, tak sa s ľuďmi, ktorí sú za ním, intenzívne stretávame. Robíme si tiež ďalšie analýzy, aby sme projekt preverili. To, čo robíme oproti iným navyše, je, že sa to investíciou nekončí. S každým individuálne pracujeme a snažíme sa jeho nápad rozvíjať a poskytnúť mu nejaké prvenstvo.


M. V.: Platí, čo povedal Jirka, no doplnil by som, že z pohľadu celkového rizika pre banku sa na to treba pozerať komplexne. Slovenská sporiteľňa úveruje firmy na Slovensku v objeme päť miliárd eur, máme so zodpovedným požičiavaním dlhoročné skúsenosti. V porovnaní s tým budú investície do začínajúcich firiem výrazne nižšie a netreba sa obávať ich dosahu na stabilitu banky.

 

Ilustračná fotografia z Bootcampu.
Ilustračná fotografia z Bootcampu. Zdroj: Slovenská sporiteľňa

 

Ako sa líši investovanie banky od investovania venture capital alebo angel investorov?J. S.: Corporate venture capital program, ktorý máme aj my, nemusí byť vhodný pre každý startup. Staviame hlavne na to, že pomáhame a nechceme to startupom pokaziť. Napríklad nechceme získať väčšinové podiely, nechceme startupy riadiť, ale ich podporovať, hľadať spôsob, ako im pomôcť. Náš program je iný v tom, že ideme naozaj projekt za projektom, ktorým sa následne venujeme, čo je výhoda a aj nevýhoda. Vyplýva z toho, že sme selektívni, hľadáme, kde vieme byť hodnotným partnerom. Neplánujeme nabrať stovky firiem a investovať do ich portfólia.

 

M. V.: Ďalšia vec, ktorá nás výrazne odlišuje od iných VC, je to, že investícia nie je jediná forma spolupráce, ktorú dokážeme startupom ponúknuť. Aj keď sa ukáže, že investícia nie je pre firmu to najvhodnejšie riešenie, dokážeme ponúknuť iné formy financovania v rámci nášho Programu pre začínajúcich podnikateľov, ako aj ďalšie formy spolupráce. Už dnes máme príklad, kde rokujeme o spoločnej ponuke pre našich klientov v rámci programu George moneyback.


Na konci novembra organizujete pre startupy aj Bootcamp. Čo to vlastne je a kto sa môže prihlásiť?J. S.: Rámcovo má Bootcamp niekoľko cieľov. Bootcamp je edukačný workshop, kde sa snažíme dať spätnú väzbu, čo sa týka biznisplánu a stratégie, a startupy by si z neho mali odniesť nejaké vedomosti, ponaučenie. Dva dni grilujeme ich projekty, trénujeme prezentácie, biznisplán a podobne. Ide nám o to, aby tie firmy boli úspešné, či už sme investorom, alebo nie.

 

M. V.: Samozrejme, ak identifikujeme niekoho, kto sa hodí na investíciu, tak to s ním preberieme. Na Bootcamp sa však dá prihlásiť aj bez toho, že máte záujem o investíciu, pre výber je podstatný atraktívny nápad a dobrý tím.


Aké sú kritériá, ktoré rozhodujú, či sa môžem zapojiť do Bootcampu? V akej fáze sa môžem s projektom alebo so startupom zapojiť? 

M. V.: Projekt by mal byť vo fáze minimum viable product. Čiže produkt je hotový, v princípe funkčný, pripravený na uvedenie na trh, prípadne už má prvých zákazníkov. 

 

J. S.: Stále to nemusí byť hotová firma a pokojne môže mať štyroch zamestnancov. Niekedy sa pozeráme aj na nápady, ktoré ešte nie sú v tejto fáze, ale máme radšej, keď už tam niečo existuje. Jednoducho, zaujímavé nápady si určite chceme vypočuť. Je to však vždy o ľuďoch. Musíme uveriť, že founder to v tej ďalšej fáze utiahne a je schopný firmu postaviť.

 
Pri Bootcampe máte napísané: „Uchádzači musia splniť minimálne dve kritériá: produkt či služba súznie s poslaním sporiteľne budovať v SR prosperitu ľudí i firiem a zároveň startup prichádza s novým pohľadom na obchodný model.“ Aký startup si pod tým môžeme predstaviť? M. V.: Záleží nám na tom, aby poslaním produktu bolo naplnenie konkrétnej potreby ľudí alebo firiem.

 

Pokiaľ ide o nový pohľad na obchodný model, je relatívne náročné prísť s niečím úplne novým, pri čom si ľudia ani neuvedomujú, že to potrebujú. Skôr veríme, že oveľa väčší počet nápadov môže byť v tom, že existujúcu potrebu dokáže startup naplniť úplne novým spôsobom. Napríklad novým modelom distribúcie, v schopnosti ponúknuť klientovi službu práve vtedy, keď ju potrebuje, inovatívnym zapojením už existujúcich technológií. Nová kombinácia môže zrazu dávať zmysel, oproti existujúcej skúsenosti priniesť klientom niečo nové, hodnotu, za ktorú sú ochotní niečo zaplatiť. Úplne jedinečné nápady sú vítané a patrične oslávime, ak ich práve my dokážeme rozpoznať a pomôžeme vytvoriť nový trh.

 

Ilustračná fotografia z Bootcampu.
Ilustračná fotografia z Bootcampu. Zdroj: Slovenská sporiteľňa


Ako často sa Bootcamp koná? 

J. S.: V rámci Česka a Slovenska ich plánujeme zorganizovať približne šesť až sedem za rok. Je možné, že pozveme nejaké české firmy do Bratislavy a opačne. 

 

M. V.: Na Slovensku plánujeme dva až tri Bootcampy ročne. Ak však budeme mať zaujímavých kandidátov, ktorí by mali dlhšie čakať a s ktorými sme napríklad v rokovaní o prípadnej investícii, tak dokážeme prizvať slovenské startupy do Prahy na skorší termín. 

 

Bootcamp funguje v Česku už dva roky. Koľko z prihlásených bolo na konci odhodlaných pustiť sa do biznisu? J. S.: Bootcampom prešli všetky naše investície, fakticky je to súčasť nášho investičného procesu. Nemáme však prehľad o tom, koľko z nich po tých rokoch stále podniká. Dá sa povedať, že podnikajú všetci, niektorí však možno zmenili projekt. Stáva sa, že na Bootcampe boli s projektom A a potom ich o dva roky stretneme na nejakej konferencii s projektom B.

Čo okrem financií môže startup získať, ak sa rozhodne využiť investíciu od Seed Starteru Slovenskej sporiteľne?J. S.: To, čo startupy najviac oceňujú, je väčšia pravdepodobnosť, že banka bude ich klient alebo distribučný partner. Taktiež akceleráciu a inkubáciu, ktoré im ponúkame. Navyše máme ekosystém mentorov, ktorí sú tu, aby im pomáhali. Ak je nejaký fintechový startup, ktorý potrebuje pomôcť napríklad s reguláciou, naši ľudia mu poradia. Je tam prenos know-how a aj nás startupy učia, ako rýchlo prototypovať a skúšať nové veci.

 

Samozrejme, že aj spojenie s brandom je pre mnohých veľmi dôležité. Vníma to aj trh, že banka sa o startup stará, a vďaka tomu môže byť služba startupu dôveryhodnejšia. To sú kľúčové benefity očami startupu – biznis, vzdelávanie, podpora a branding. 

 

Ilustračná fotografia z Bootcampu.
Ilustračná fotografia z Bootcampu. Zdroj: Slovenská sporiteľňa


Aké sú podmienky investície? Aký podiel si bude Slovenská sporiteľňa nárokovať?

M. V.: Investujeme do minority, maximálne do 25 % podielu. V seedovej fáze to môže byť investícia od 250-tisíc, maximálne milión eur. Chceme, aby mali zakladatelia majoritu, aby oni riadili startup, boli zodpovední, boli motivovaní. A tiež aby v ďalších kolách ostal priestor, kam môže vstúpiť nový investor. 

 

Je možné žiadať o investíciu, ak už startup má menšieho investora? J. S.: My veľmi radi investujeme s ďalšími partnermi. Musí to byť, samozrejme, správny fit. Pokiaľ je prítomný fond alebo angel investor a podporuje firmu nielen peniazmi, ale aj svojím networkom alebo skúsenosťami, tak sme radi. Samozrejme, má to svoje pravidlá.


Aké sú ciele pre Seed Starter? Plánujete ho v budúcnosti rozširovať o ďalšie aktivity? 

J. S.: Máme ambíciu byť najväčším korporátnym capital investorom v Európe. Byť prvá voľba startupov, keď budú hľadať investora, ktorý im bude pomáhať. Samozrejme, diskutujeme aj s ďalšími krajinami, ktoré majú o program záujem.

 

M. V.: Erste funguje v siedmich krajinách, obsluhuje okolo 16 miliónov klientov. Ak bude Seed Starter fungovať v ďalších z týchto krajín, môžeme znásobovať potenciál na prípadnú medzinárodnú expanziu pre zainvestované firmy. Chceme nájsť a pomôcť vytvoriť úspešné firmy tu na Slovensku a byť pre ne jeden z mostíkov aj na expanziu do iných krajín. Chceme, aby talentovaní podnikatelia našli partnera pre svoje projekty u nás doma a neodchádzali do zahraničia.

Upozorniť na chybu - ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy Rozhovory
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac